Permalänk
Medlem

Val av surfplatta

Hej,

nu är tiden äntligen inne för mig att komma in i en ny värld med surfplattor..
Hade tänkt att köpa en till jul men är inte helt insatt på vilken som är bäst. Just nu har jag funderat en del på följande:

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/samsung-galaxynote101n8010/177514.5323/

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/google-nexus732gb/180521.5323/

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/asus-eeepadtfmedtangentbord/177028.5323/

Hade även kollat på Microsofts Surface som jag verkligen fann ett intresse för men då den troligen inte ens kommer att komma till Sverige (åtminstone inte innan jul) så får jag nog ta o glömma den.

En annan platta som jag tyckte om var Googles Nexus 10, skärmen är ju fantastisk! Men återigen så kommer det nog dröja ett tag innan den kommer hit och sen så tyckte jag den inte var särskilt snygg heller (speciellt bakdelen).

Så har ni Swecare några tips på vad man ska ta o köpa sig för platta till jul?

(Tyvärr är jag inget fan av "instängdheten" i iOS så Apple-produkter undanbedes)

Permalänk
Medlem

Windows 8 x86 plattorna verkar vara ganska trevliga. Acer W510 kanske kan vara något för dig. Finns på komplett (tror inte i lager just nu men bör komma innan jul). Går att köra alla vanliga windowsprogram på dem.

Permalänk
Medlem

Asus transformer serie samt Nexux 7 är Asus plattor, Transformer seriern har mer fördelar överlag men kostar också en hel del mer ( samt större skärm ) Dock de har varierande prestanda och ibland krävs det flashing till custom rom för att få en laggfri upplevelse dock inga dåliga plattor även om du inte flashar.

Asus är överlag det bästa företaget just nu på att skicka ut Android updates.

Galaxy Note serien är också trevlig dock samsung är betydligt sämre än asus på att skicka ut uppdateringar. Fördelen med Note är att du får en penna med riktigt bra precision, bra t.ex. ifall du planerar att skissa/rita mycket på plattan, annars inget större värde.

Personligen äger jag en Transformer Pad Infinity och är personligen nöjd för allt utom I/O på denna device, vilket gör att den kan stalla till i en halvsekund då och då beroende på vad man gör, men annars är den rapp och funkar bra, samt 1200p skärm

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Asus transformer serie samt Nexux 7 är Asus plattor, Transformer seriern har mer fördelar överlag men kostar också en hel del mer ( samt större skärm ) Dock de har varierande prestanda och ibland krävs det flashing till custom rom för att få en laggfri upplevelse dock inga dåliga plattor även om du inte flashar.

Asus är överlag det bästa företaget just nu på att skicka ut Android updates.

Galaxy Note serien är också trevlig dock samsung är betydligt sämre än asus på att skicka ut uppdateringar. Fördelen med Note är att du får en penna med riktigt bra precision, bra t.ex. ifall du planerar att skissa/rita mycket på plattan, annars inget större värde.

Personligen äger jag en Transformer Pad Infinity och är personligen nöjd för allt utom I/O på denna device, vilket gör att den kan stalla till i en halvsekund då och då beroende på vad man gör, men annars är den rapp och funkar bra, samt 1200p skärm

Okej, tack för så bra svar!
Tror inte de färre uppdateringarna gör mig särskilt mycket (sålänge plattan inte lider av massa buggar och lagg) då majoriteten av apparna i Play Store funkar till äldre versioner av android. Tänkte mest att jag behövde en platta med hyfsad kamera för att kunna använda Coach's Eye under träningar och pennan blir nog till stor hjälp då.

Hann ta en kort titt på Nexus 7 på flygplatsen i Munchen men då jag var tvungen att skynda mig till min gate så blev det inte en särksilt lång stund. På den korta stunden jag hann kolla på den så fick jag uppfattningen att den var ganska liten.. Vet inte om jag fann det positivt.. Funderar nog mer på en Galaxy Tab då

Synd bara på Surfacen.. Älskar designen, stället, den smarta kameran och touch covern.. Men men.. Får se om några år