Permalänk
Medlem

Liten "nostalgi" tripp för mig detta

Det här chassit var det första jag köpte för egna pengar runt 2005, och vräkte in datorkomponenter för 15k i den lilla burken.
Nuförtiden är den omfärgad precis som du har gjort och huserar som HTPC hos mina föräldrar.

Tror fan jag har kartongen kvar nere i källaren, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Liten "nostalgi" tripp för mig detta

Det här chassit var det första jag köpte för egna pengar runt 2005, och vräkte in datorkomponenter för 15k i den lilla burken.
Nuförtiden är den omfärgad precis som du har gjort och huserar som HTPC hos mina föräldrar.

Tror fan jag har kartongen kvar nere i källaren, haha.

Vad läskigt, jag tänkte precis skriva samma sak med enda skillnaden att mina datordelar kostade "bara" 8000 kr då på den tiden. AMD Athlon 64 3700+ Pris/prestanda var bra då hos AMD ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldreven:

Vad läskigt, jag tänkte precis skriva samma sak med enda skillnaden att mina datordelar kostade "bara" 8000 kr då på den tiden. AMD Athlon 64 3700+ Pris/prestanda var bra då hos AMD ^^

Hahaha vad sjukt!

Jag minns detta nästan som igår, jag hade AMD Athlon 4000+, 2gb ram och ett vansinnigt dyrt grafikkort X1900XTX.

Permalänk
Medlem

Vad är det för loppis? skulle vara kul att gå själv på en sådan.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem

Håller med. De flesta loppisar jag hittar är det bara tantgrejer på. Porslin, prydnadssaker och kläder typ...

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Ser Fujitsu och Dell datorer varje gång jag är på tippen med dyra Creative X-Fi ljudkort, även med 5.25" baysen för frontanslutningar, galet snygga kort också, även sett PCi-E versioner, går beg på SweC för 500kr+, blir fan tårögd när man ser sånt

Slängs nog ofantligt med C2D idag, och det är långt ifrån dåligt, t.ex. en Q6600 med kylare för 300kr överklockar till 3.6GHz stabilt och orkar driva BF3 i 60fps+ på Ultra i 64p Multiplayer och GTX580 OC

Finns säkert en drös med ~E8400 också, garanterat 4.0GHz OC dual core, borde klara av alla dagens spel utan större problem.

Överklockade en E6300 1.86GHz Dual Core till 3.6GHz+ (100% OC) med Zalman CNPS9500 stabilt

Riktigt värdelöst att man inte får plocka datorer på skroten, som någon sa i tråden skulle man få det så skulle man kunna sitta hela dagarna o bygga lan datorer/bil datorer/backup u name it

Jag har faktiskt byggt en Q6600 också, den finns bland mina andra gallerier. Det galleriet är dock inte alls lika genomarbetat som detta och betydligt sunkigare
Datorn med Q6600 är dock under moddning, och mina förhoppningar är att det ska bli åtminstone lika bra som detta galleriet.

Skrivet av Rydisen:

Lust att länka minneskuddarna från ebay?

Självklart!

http://www.ebay.com/itm/180910509075?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av endnoy:

Vad är det för loppis? skulle vara kul att gå själv på en sådan.

Skrivet av Ekner:

Håller med. De flesta loppisar jag hittar är det bara tantgrejer på. Porslin, prydnadssaker och kläder typ...

Det var det årliga loppiset i Skälderviken av fotbollsföreningen (tror jag).
I år verkade det som att någon datorbutik helt enkelt hade skänkt alla möjliga datorprylar dem inte har kunnat sälja på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Ser Fujitsu och Dell datorer varje gång jag är på tippen med dyra Creative X-Fi ljudkort, även med 5.25" baysen för frontanslutningar, galet snygga kort också, även sett PCi-E versioner, går beg på SweC för 500kr+, blir fan tårögd när man ser sånt

Slängs nog ofantligt med C2D idag, och det är långt ifrån dåligt, t.ex. en Q6600 med kylare för 300kr överklockar till 3.6GHz stabilt och orkar driva BF3 i 60fps+ på Ultra i 64p Multiplayer och GTX580 OC

Finns säkert en drös med ~E8400 också, garanterat 4.0GHz OC dual core, borde klara av alla dagens spel utan större problem.

Överklockade en E6300 1.86GHz Dual Core till 3.6GHz+ (100% OC) med Zalman CNPS9500 stabilt

Riktigt värdelöst att man inte får plocka datorer på skroten, som någon sa i tråden skulle man få det så skulle man kunna sitta hela dagarna o bygga lan datorer/bil datorer/backup u name it

Jag skulle aldrig någonsin vara uttråkad mer i hela mitt liv.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Bra med återvinning.
Väldigt lik min Aplus Blockbuster Storm Men med en Jättefläkt i taket som pajjade efter ett par veckor
Jag byggde en dator först, men när jag skulle uppgradera så var nästan alla skkruvhål i aluminiumdelarna redan slut, så det inte gick att få fast grejjerna.
http://www.sweclockers.com/galleri/5059-blockbuster
Jag lade min i återvinningen i sommras...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

fick ont i magen på sista bilden

this

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Oh nu blev man inte sugen på att bygga lite med gamla dator prylar. Man skulle bara ha tillgång till prylarna me hehe. Jobbade på en högskolan i ett år och när en dator blev "gammal" och fasades ut för en ny dator brukade dem oftast kastas i skroten. Inte ens då fick man plocka hem något.
Själv har man fått köpa nytt chassi till mitt serverbygge som jag baserade på min gamla AMD 64 3000+... ATI X300SE är det bästa!

Permalänk

Inte dumt alls.

Har en del delar som bara ligger och samlar damm om du är intresserad?

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk

har försökt hitta samma chassi på nätet skulle vilja ha ett sånt men kan fan inte hitta ett.
Har varit inne och kollat på tillverkarens hemsida men är inte direkt sugen på att impotera ett.
Vilken återförsäljare har du köpt ditt sådant chassi?

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Citat:

Flyttade över moderkort och processor.
Då lådan kändes som ett ormbo passade jag på att klippa onödiga kablar och korta ner dem som användes.

Är det författaren till albumet på bilden tro?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrymmeMannen:

har försökt hitta samma chassi på nätet skulle vilja ha ett sånt men kan fan inte hitta ett.
Har varit inne och kollat på tillverkarens hemsida men är inte direkt sugen på att impotera ett.
Vilken återförsäljare har du köpt ditt sådant chassi?

Jag köpte mitt chassie på ett loppis. Vart man köper det nytt vet jag inte, det är ju en utgången modell numera.

Skrivet av bellasoda:

Nej nej, det där är ju inspektören!

Permalänk
Medlem

Sett så mycket fin elektronik i containrar i mina dar, står alltid i en minut och bara kollar på dem, faan att man inte får ta grejerna! Playstation, Xbox, Datorer, Snes/Nes och sånt, kontorsburkar, laptops, nas:ar... Om man hade fått ta alla grejer man sett och sålt på blocket/tradera/swec så hade jag nog faan haft en 100 000 idag XD Läst om någon på SweC också som typ bara fixade till strömbrytaren på baksidan av ett ps3 så funkade det... Lixom 4000:- spänn då ju XD SjUkT!!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Sett så mycket fin elektronik i containrar i mina dar, står alltid i en minut och bara kollar på dem, faan att man inte får ta grejerna! Playstation, Xbox, Datorer, Snes/Nes och sånt, kontorsburkar, laptops, nas:ar... Om man hade fått ta alla grejer man sett och sålt på blocket/tradera/swec så hade jag nog faan haft en 100 000 idag XD Läst om någon på SweC också som typ bara fixade till strömbrytaren på baksidan av ett ps3 så funkade det... Lixom 4000:- spänn då ju XD SjUkT!!

Man kan stå kvar vid kontainern. När det kommer någon och kasta något, så fråga om du kan få det.
Sakerna tillhör först återvinningen när det är kastat i kontainern.

Eller så gör man som jag och frågar personalen snällt om man får ta den där datorn i kontainern. Än så länge har jag aldrig blivit nekad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Man kan stå kvar vid kontainern. När det kommer någon och kasta något, så fråga om du kan få det.
Sakerna tillhör först återvinningen när det är kastat i kontainern.

Eller så gör man som jag och frågar personalen snällt om man får ta den där datorn i kontainern. Än så länge har jag aldrig blivit nekad.

Vilken soptipp har så där mysig personal... kan vara en anledning att flytta (blir alltid nekad)

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Satan va vågat att ställa den på räcket sådär

Permalänk
Medlem

nice bygge, vad har du tänkt att köra för spel på den?:)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Permalänk
Medlem
Skrivet av vivaadam:

nice bygge, vad har du tänkt att köra för spel på den?:)

När jag och gänget LANar kör vi till 95% Warcraft 3 eller COD4, och det klarade burken alldeles utmärkt!
Ibland vid små dödpunkter då inte alla vill samma sak slår jag igång WoW, även det funkar hyffsat bra.
LAN-skärmen är dock bara på 1440x900.

Permalänk

HAHA, snyggt jobbat! Kul med lite i-hopa-plock, håller själv på med det en del :D. Dock så bör du vara medveten om att man egentligen inte får ta grejer från återvinningscentraler hur mycket man än tycker att man värnar om miljön. Det som lämnas där tillhör centralens ägare som i sin tur får skicka det vidare.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits