Origin får stöd för videoströmmar via Twitch.tv

Permalänk
Medlem

Har svårt att fatta varför alla gnäller över att vi har två stora digitala distributörer (jag vet att GoG osv finns) som faktiskt kan konkurrera om användare och trigga varandra att implementera nya funktioner...

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jämför Steam och Origin med Coop och ICA

nej det är inte heller en lämplig jämförelse, då steam och origin har hand om mer än köpet.

friendslists,community,klienter etc etc.

det är svårt att hitta en liknelse.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Största anledningen till att hata Origin är ju helt enkelt att EA's spel inte går att köpa på Steam längre. tex BF3.

Coolt dock med streaming support, kan ju underlätta för nya streamers att komma igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Flera användare har visat att Origin letade igenom din dator(och inte efter EA spel att lägga till i Origin som EA själva säger) och skickade din webhistorik, alla dina installerade program, all din hårdvaruinformation och den kollar igenom dina EA spel för att se om de är piratade eller inte.
EA har gjort justeringar efter att de blivit upptäckta, men att de ens vågar göra något så jävligt att jag inte tror jag kan lita på EA överhuvudtaget..

http://www.cinemablend.com/games/EA-Says-Origin-Isn-t-Spyware...

Du får gärna bevisa motsattsen då jag inte är extremt insatt i frågan, men jag vill ha bra källor, inte pressmeddelanden från EA.

Troligen sant. Dock förstår jag inte varför just EA/Origin får så extremt mycket skit för saker många andra företag gör också? Steam gör nämligen samma sak, men Steam är ju heligt så de får man ikke flama på. Logic.

Hur som helst går det att stänga av att denna information ska skickas. På både Steam och Origin om jag minns rätt. Ska ni även "grina" på att antivirus, Microsoft, google, chrome och andra program/företag scannar och skickar information om din dator? Scanna gör ingen skada, det dom tar och snokar på är vad som har betydelse imo. Inte direkt att scanning och skickande av historik, specs, aktiva program etc etc är något nytt..

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Varför skulle någon vilja sitta och titta på när andra spelar spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Troligen sant. Dock förstår jag inte varför just EA/Origin får så extremt mycket skit för saker många andra företag gör också? Steam gör nämligen samma sak, men Steam är ju heligt så de får man ikke flama på. Logic.

Hur som helst går det att stänga av att denna information ska skickas. På både Steam och Origin om jag minns rätt. Ska ni även "grina" på att antivirus, Microsoft, google, chrome och andra program/företag scannar och skickar information om din dator? Scanna gör ingen skada, det dom tar och snokar på är vad som har betydelse imo. Inte direkt att scanning och skickande av historik, specs, aktiva program etc etc är något nytt..

Men Steam gör ju faktiskt inte detta.. (så vitt jag vet iaf)
De FRÅGAR om man vill ge dem lite information om hårdvara och vilka program man har och de visar all info innan man skickar den.
Det är en helt annan grej.

Det går inte att stänga av informationshämtningen i Origin. Kolla in min (edit:)förrförra kommentar.

Skrivet av ronnylov:

Varför skulle någon vilja sitta och titta på när andra spelar spel?

Det beror mycket på spelet.
Att se folk spela Amnesia är faktiskt skitkul.
Kolla in Day[9] och Jesse Cox genomspelningar. Sjukt roliga. Finns på youtube ofc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför skulle någon vilja sitta och titta på när andra spelar spel?

Jag brukar titta på när andra spelar när jag vill vill få inspiration till någon spel illustration som jag ska göra.
Finns säkert flera anledningar!

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Varför skulle någon vilja sitta och titta på när andra spelar spel?

Främst är det roligt att kolla på de som är sjukt duktiga på spel som t.ex Starcraft. Väldigt stor skillnad på hur spelet spelas på den nivån, så du får inte samma "upplevelse" när du kör själv.

Samma logik går faktiskt att använda i andra sammanhang:
"Varför kolla på fotboll när du kan gå ut och spela själv"
EDIT:
Däremot har jag inte så mycket för "roliga personer som spelar spel", då det ska vara något speciellt för att locka mig. I de flesta fall är det bara någon halvdan casual som sitter pratar med fjantig röst och drar dåliga skämt.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Sears;12875809"]Men Steam gör ju faktiskt inte detta.. (så vitt jag vet iaf)
De FRÅGAR om man vill ge dem lite information om hårdvara och vilka program man har och de visar all info innan man skickar den.
Det är en helt annan grej.

Det går inte att stänga av informationshämtningen i Origin. Kolla in min (edit:)förrförra kommentar.

En del av det går. Citerar direkt från deras FAQ
http://www.origin.com/se/faq

Citat:

Vanliga Frågor Om Datainsamling
Vilken sorts data samlar EA in via Origin?
Förutom data om ditt användande av onlinefunktioner och inställningar samlar EA endast in en begränsad mängd information om din hårdvara, hur ditt system interagerar med Origin och eventuella krascher. Dessa data används för att förbättra Origin-klientens prestanda, hitta buggar och generellt förbättra användarupplevelsen.

De systemdata vi samlar in inkluderar processor, grafikkort, skärm, minne, webbläsare och operativsystem.

Kraschrapporter skickar information om krascher med Origin, tid och läge för kraschen, samt information om ditt system. Dessa rapporter hjälper oss att se mönster för krascher och förhindra framtida problem.

Systeminteraktionsdata inkluderar grundläggande information om ditt system (inklusive MAC- och IP-adresser), samt detaljer om hur det interagerar med Origin. Lyckade installationer, misslyckade nedladdningar, data om spelstarter, klientfel och tappade nätverksanslutningar hör alla till denna kategori.

Ser inget konstigt i det.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

http://i.imgur.com/ES4Vt.jpg

-> Ah, det är ju ett ordentligt steg i rätt riktning.
Men det förhindrar dem inte från att hämta information. (de säger till och med att de fortfarande skickar vissa saker på den bilden)
Jag vet inte om jag vågar lita på att de sköter sig. EA har gjort mycket jävliga saker --.--

Nej fasen, ska jag köpa BF3 så vill jag verkligen cracka det så jag slipper Origin. Det är såna här tillfällen som jag är mycket tacksam för pirater :3
http://www.cinemablend.com/games/Battlefield-3-Cracked-Run-Or...

Skrivet av Tony32:

En del av det går. Citerar direkt från deras FAQ
http://www.origin.com/se/faq

Ser inget konstigt i det.

Nej, det dom skrivit där är rätt resonligt, men inte vågar jag lita på dem efter allt fuffens de gjort.. (som jag sa i min kommentar ovan)

De skriver dessutom inte allt de kollar efter heller (tror jag iaf, t.ex. CD-nycklar till EA spel).

Hur som; EA respekterar inte sina kunder på det sätt Valve gör och detta kan göra en enorm skillnad i deras plattformar/butiker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LinusNeuman:

Hahah what?

Det kommer konstant upp pop-ups när man väl loggat in i Origin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Det beror mycket på spelet.
Att se folk spela Amnesia är faktiskt skitkul.
Kolla in Day[9] och Jesse Cox genomspelningar. Sjukt roliga. Finns på youtube ofc.

Day9 är helt underbar, utmärkta sc2 streams skönt uppbyggda, sen ser man inte många lira skräck spel utklädd till en corgi.

Permalänk

instämmer

Håller med, en jävla massa fanboism här. Var glada att steam får lite konkurrans. Dom lägger inte ner ett öre mer än dom behöver på utveckling. Och nu när dom äntligen fått lite konkurrans så kan vi förvänta oss en hel del mer av den varan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Steam forcerar också sina egna irriterande pop up skit..

Fattar inte vaför folk säger Steam är sååå mycket bättre. Är exakt samma skit för fan..

Same old shit, different name.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkstrom:

Håller med, en jävla massa fanboism här. Var glada att steam får lite konkurrans. Dom lägger inte ner ett öre mer än dom behöver på utveckling. Och nu när dom äntligen fått lite konkurrans så kan vi förvänta oss en hel del mer av den varan.

Konkurrens är skitbra och jag är glad över att det finns, men då EA inte respekterar sina kunder lika väl som Valve så vill jag helt enkelt inte använda mig av Origin.
(läs mina tidigare kommentarer för mer info om EAs bristande respekt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

Främst är det roligt att kolla på de som är sjukt duktiga på spel som t.ex Starcraft. Väldigt stor skillnad på hur spelet spelas på den nivån, så du får inte samma "upplevelse" när du kör själv.

Samma logik går faktiskt att använda i andra sammanhang:
"Varför kolla på fotboll när du kan gå ut och spela själv"
EDIT:
Däremot har jag inte så mycket för "roliga personer som spelar spel", då det ska vara något speciellt för att locka mig. I de flesta fall är det bara någon halvdan casual som sitter pratar med fjantig röst och drar dåliga skämt.

OK jag köper den förklaringen. Har liksom aldrig förstått de där youtube-klippen på folk som spelar tv-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Konkurrens är skitbra och jag är glad över att det finns, men då EA inte respekterar sina kunder lika väl som Valve så vill jag helt enkelt inte använda mig av Origin.
(läs mina tidigare kommentarer för mer info om EAs bristande respekt)

Hahahaha... Valve respekterar sina kunder?... Antar du aldrig behövt snacka med Steam support tidigare skulle jag tro..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Faktiskt så tycker jag detta är en rätt så bra väg att gå.

Sen om vi ska jämföra Steam och Origin, så tycker jag Origin är stabilare än Steam.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Hahahaha... Valve respekterar sina kunder?... Antar du aldrig behövt snacka med Steam support tidigare skulle jag tro..

Har haft kontakt med dem över 5 gånger. Fått ett bra svar alla gångerna.

Snacka inte skit, kom med konkreta grejer om du ska säga något.

Den respekt jag snackar om har å göra med att Valve frågar dig och låter dig veta innan de gör någonting som inte har med ditt spelande att göra. Men EA skickar din webhistorik utan att du har en susning om att de gör det, om du inte kollat upp det på internet då.
Detta tycker jag är otroligt fult och ingenting de ska kunna göra om de respekterar sina kunder..