Lärare rätt till att döma uppgift efter inlämningsdatum?

Permalänk

Lärare rätt till att döma uppgift efter inlämningsdatum?

Hej! Nu har läraren berättat att han kommer att sätta lägre betyg på en viss inlämningsuppgift om den inte kommer in i tid. Är detta verkligen tillåtet? Att döma en uppgift efter när den lämnades in istället för innehållet? Kan också påpeka att jag går i nian på högstadiet om det spelar någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Avstängd

Borde stå i betygskriterierna.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Ett kort svar: Ja.
Något längre: Hur enskilda uppgifter och prov bedöms finns egentligen inga regleringar kring (framför allt inte så specifika).
Ur lärarens perspektiv (vilket jag inte förväntar mig att du satt dig in i än): Vi lärare har begränsad arbetstid. De allra flesta lägger redan ner åtskilliga timmar i veckan på att rätta prov och inlämningsuppgifter utan att få ett öre extra för det. Lär dig hålla deadlines nu, resten av ditt liv kommer att vara fylld av det. Vi har tillräckligt med arbetsbörda utan att behöva rätta försenade inlämningsuppgifter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Det är just detta som är fördelen med att komma ut i arbetslivet, typ ingen alls där bryr sig om man skulle missa en deadline med en månad eller två..

Det handlar om att lära sig, dessutom handlar det om att ge alla elever samma förutsättningar, om någon elev får en vecka extra på sig så har den lättare att göra samma arbete. Däremot om TS har legat inne på ett sjukhus eller så och har läkarintyg för detta, så kommer nog läraren ta hänsyn till detta.
Btw det var skitvanligt när jag läste att man förlorade en hel del poäng på att missa deadline. I många kurser kunde man då ej få högre betyg än G på inlämningsuppgiften och då var lärare schysst. Lite högre upp i studierna så räckte inte ens läkarintyg som ursäkt att få göra om en labb, missade man en, ja gör om den nästa år.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det är just detta som är fördelen med att komma ut i arbetslivet, typ ingen alls där bryr sig om man skulle missa en deadline med en månad eller två..

Va? Det är raka motsatsen till vad jag är van vid i arbetslivet. En deadline är en deadline. Fuckar man upp och måste jobba 20h/dag för att komma ifatt är det bara att bita i det sura äpplet och köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Va? Det är raka motsatsen till vad jag är van vid i arbetslivet. En deadline är en deadline. Fuckar man upp och måste jobba 20h/dag för att komma ifatt är detsamma att bita i det sura äpplet och köra på.

Jag tror han var lite sarkastisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tror han var lite sarkastisk.

Ah

Permalänk
Medlem

Rent spontant borde det vara okej så länge samma regler gäller för alla och eleverna blivit informerade om detta i god tid innan deadline. Det är bra att lära sig värdet av deadlines!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Entusiast

Lär dig hålla deadlines. Vid högre studier händer det att uppgifter som lämnas in försent inte rättas alls vilket leder till att hela kursen underkänns. I arbetslivet lr du få sparken om du inte håller dina deadlines. Så lite poängavdrag för att du inte gör dina läxor i tid låter väldigt rimligt. Det är motsatsen som vore konstigt, det vill säga att det inte skulle vara någon påföljd på att inte följa uppsatta ramar för en viss uppgift.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om det står i betygskriterierna så ja.
Står det ingenting om det i betygskriterierna bör inte tidpunkten man lämnar in uppgiften spela någon roll annat än att man automatiskt får underkänt på uppgiften om man inte lämnar in den i tid.

Att i efterhand komma med några regler om att godtyckligt ge ett lägre betyg (dvs annat än underkänt) för en sent inlämnad uppgift tycker jag är befängt. Det ska man ha talat om från början isåfall. Antingen tillåter man att folk drar över deadline eller så gör man det inte.
Att ge ett lägre betyg här är bara totalt missvisande. En utomstående som ser betyget får ju då uppfattningen att själva uppgiften är dåligt/sämre gjort, vilket är fel. Underkänd för sent inlämnad uppgift eller normalt betygsatt uppgift är de alternativ som borde gälla här.

Däremot är det väl inget som säger att det inte skulle vara tillåtet för läraren att göra så, även om man kan argumentera emot lämpligheten i det hela.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Underkänd för sent inlämnad uppgift eller normalt betygsatt uppgift är de alternativ som borde gälla här.

Läraren berättar ju dock hur han tänker göra, så eleven kan ju själv välja att inte lämna in sitt sena arbete om det passar bättre.

Permalänk
Medlem

Tror de har rätt till att ge lägre betyg om arbetet inte är inlämnat i tid, dock brukar jag vara sen med rätt många uppgifter och ändå fått "bra" betyg på dem. Exempelvis så fick jag C på ett prov som jag gjorde en vecka sent, C på en inlämningsuppgift som var två veckor sen etc...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Läraren berättar ju dock hur han tänker göra, så eleven kan ju själv välja att inte lämna in sitt sena arbete om det passar bättre.

Det har du helt rätt i. Vet inte hur jag kunde läsa så fel (eller är ursprungsinlägget editerat ?).
Läste att han var sen med en uppgift och att läraren då tänkte sätta ett lägre betyg.

Säger läraren på förhand att han/hon kommer att sätt lägre betyg på en sent inkommen uppgift så ser jag inga som helst problem med det.
Det är ingen rättighet att kunna lämna in saker sent utan att straffas för det, speciellt inte om man känt till reglerna på förhand.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

Ett kort svar: Ja.
Något längre: Hur enskilda uppgifter och prov bedöms finns egentligen inga regleringar kring (framför allt inte så specifika).
Ur lärarens perspektiv (vilket jag inte förväntar mig att du satt dig in i än): Vi lärare har begränsad arbetstid. De allra flesta lägger redan ner åtskilliga timmar i veckan på att rätta prov och inlämningsuppgifter utan att få ett öre extra för det. Lär dig hålla deadlines nu, resten av ditt liv kommer att vara fylld av det. Vi har tillräckligt med arbetsbörda utan att behöva rätta försenade inlämningsuppgifter.

En lärares "dåliga arbetsförhållanden" ska inte påverka en elevs betyg.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

En lärares "dåliga arbetsförhållanden" ska inte påverka en elevs betyg.

Fast det var inte det han sa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En person som lämnar in arbetet senare än deadline har ju haft längre tid på sig att slutföra arbetet än resterande elever därav kan sänkningen av betyget motiveras på det sättet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast det var inte det han sa.

Inte rakt ut, men man får anta att hans korta svar hör ihop med hans långa svar. Eller?

Skrivet av Sentenced:

En person som lämnar in arbetet senare än deadline har ju haft längre tid på sig att slutföra arbetet än resterande elever därav kan sänkningen av betyget motiveras på det sättet.

Visst kan man tycka att det ska vara så (det tycker jag låter självklart), frågan är om det verkligen är så.

Förr (när det var bättre) kunde man lätt hitta betygskriterierna på skolverkets hemsida. Kan man det fortfarande?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Om det står i betygskriterierna så ja.
Står det ingenting om det i betygskriterierna bör inte tidpunkten man lämnar in uppgiften spela någon roll annat än att man automatiskt får underkänt på uppgiften om man inte lämnar in den i tid.

Att i efterhand komma med några regler om att godtyckligt ge ett lägre betyg (dvs annat än underkänt) för en sent inlämnad uppgift tycker jag är befängt. Det ska man ha talat om från början isåfall. Antingen tillåter man att folk drar över deadline eller så gör man det inte.
Att ge ett lägre betyg här är bara totalt missvisande. En utomstående som ser betyget får ju då uppfattningen att själva uppgiften är dåligt/sämre gjort, vilket är fel. Underkänd för sent inlämnad uppgift eller normalt betygsatt uppgift är de alternativ som borde gälla här.

Däremot är det väl inget som säger att det inte skulle vara tillåtet för läraren att göra så, även om man kan argumentera emot lämpligheten i det hela.

Det dumt att ha så hårda krav emot personer i grundskolan, vanliga regler inom skolväsendet är att man inte kan få betyg högre än G på inlämningsuppgiften om man missar deadline. Detta för att vara schysst emot de som av någon anledning inte hann.
Men det är extremt orättvist emot de andra att inte ta hänsyn till att personen inte lämnade in i tid.

Angående uppgiften är dåligt/sämre gjort, så är det en filosofisk fråga kring semantik. Där min tolkning är att uppgiften just är sämre gjord. (jag hade dock använt mig av ordet utförd)

Sedan så är det väldigt få ställen som man inte kan missa en deadline och det blir helt kört med en gång, att ha såna ovanliga regler emot personer i grundskolan tycker jag inte är lite dumt. Däremot som sagt kostar det ofta mycket att missa deadlinen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Inte rakt ut, men man får anta att hans korta svar hör ihop med hans långa svar. Eller?

Visst kan man tycka att det ska vara så (det tycker jag låter självklart), frågan är om det verkligen är så.

Förr (när det var bättre) kunde man lätt hitta betygskriterierna på skolverkets hemsida. Kan man det fortfarande?

Det han sa var att lärare inte uppskattar att få massa uppgifter sent för att det betyder mer jobb för dem, något som elever generellt inte tänker på. Han sa aldrig att det var anledningen till att sänka betyget utan att det var anledningen till att det är respektlöst att utgå från att det är ok att lämna in uppgifterna sent. Resten verkar vara din egna tolkning. Det enda han sa var att läraren har rätt att bedöma uppgiften liten hur läraren tycker är lämpligt. Resten verkar ju vara en kommentar på att det är respektlöst att lämna in uppgifter sent för att det skapar massa extrajobb. Jag gjorde inte samma koppling som du. Om vi väntar en stund kanske den galna illern kommer tillbaks och förtydligar lite.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det han sa var att lärare inte uppskattar att få massa uppgifter sent för att det betyder mer jobb för dem, något som elever generellt inte tänker på. Han sa aldrig att det var anledningen till att sänka betyget utan att det var anledningen till att det är respektlöst att utgå från att det är ok att lämna in uppgifterna sent. Resten verkar vara din egna tolkning. Det enda han sa var att läraren har rätt att bedöma uppgiften liten hur läraren tycker är lämpligt. Resten verkar ju vara en kommentar på att det är respektlöst att lämna in uppgifter sent för att det skapar massa extrajobb. Jag gjorde inte samma koppling som du. Om vi väntar en stund kanske den galna illern kommer tillbaks och förtydligar lite.

Min tolkning bygger på att ett svar på en fråga brukar ha med frågan att göra. Men du kan ha rätt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Min utläggning om lärarens arbetsbörda var snarast en hänvisning till den främsta anledningen till varför lärare sätter deadlines alls, än ett mer utförligt svar på om de får göra det eller inte.

Det finns, återigen, ingenting som vare sig stödjer eller motsäger att en bruten deadline ska påverka bedömningen av en enskild arbetsuppgift. Det finns inte heller något som stödjer (eller motsäger) att läraren inte skulle ha rätt att sätta en deadline för ett visst arbetsmoment i en kurs. Att som lärare då ge möjligheten att lämna in ett arbete sent och då få den tillgodoräknad alls är att se som ett privilegium snarare än en rättighet. Det finns all möjlighet i världen för läraren att ge exempelvis ett kollektivt upphämtningstillfälle i slutet av kursen under vilken eventuella rester kan tas emot, men absolut ingen skyldighet. Det finns inte heller någon skyldighet att alla enskilda uppgifter ska täcka upp alla betygsnivåer.

Så nej, en lärares arbetsförhållanden ska inte påverka en elevs betyg, men läraren har endast skyldighet att se till att det erbjuds en möjlighet till att uppnå samtliga betygsnivåer för samtliga betygskriterier under en kurs. I verkligheten ges de flesta moment flera examinationsmöjligheter (delprov, inlämningsarbeten, diskussioner under lektioner, nationella prov o.s.v.) under kursen. Sedan skulle säkerligen ingen lärare dra sin deadline till någon extrem vid befogad frånvaro exempelvis, men det borde vem som helst kunna räkna ut med arslet och en ballograf.

När det sedan kommer till bedömning av enskilda arbeten, delkursprov etc. så utgår man som regel ifrån betygskriterierna, men det som är viktigt att komma ihåg är att betygssättning för en hel kurs är mer än att plussa ihop resultaten på diverse prov och inlämningsuppgifter. Då vägs allt arbete in: aktivitet på lektionerna (inte aktivitet i sig, men de flesta kurser har för högre betygssteg krav på analysförmåga och så vidare, och de är ofta till stor del "examinerade" löpande under kursens gång), provresultat (inklusive inlämningsuppgifter) och så vidare.
I grund och botten, ett sumpat prov eller missad inlämningsuppgift kan såväl ge dig ett F (genom att det var det enda tillfälle ett moment examinerades) som ett oförändrat betyg (på grund av att du vid ett eller flera andra tillfällen påvisat att du nått de aktuella kursmålen).

Hur lämpligt det sedan är att sätta deadlines och begränsa betygsskalan vid bruten deadline ur ett pedagogiskt perspektiv, det kan mycket väl diskuteras, framför allt om det kommer till områden som inte ämnas omexamineras i en eller annan form. Dock är detta som sagt inte särskilt vanligt. Oftast prövas samtliga moment i kursen vid åtminstonde två tillfällen, och min erfarenhet säger att det oftast ges möjlighet till omprov eller nya inlämningsmöjligheter, men det vid specifika datum.
Men deadlines är viktiga. Dels för att eleverna ska lära sig vikten av att hålla deadlines, men även för att kunna upprätthålla planeringen för resten av kursen. Den extra tid som tas för att rätta inlämningar och prov från eftersläntrare är ofta tid som annars skulle ha lagts ned på att förbereda andra arbetsmoment i kursen (och än oftare obetald tid på lärarens kvällar och helger på grund av att läraren vill elevernas bästa, något som vore otänkbart i de allra flesta yrken men tas av elever och deras föräldrar förgivet att läraren ska bistå med).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Min tolkning bygger på att ett svar på en fråga brukar ha med frågan att göra. Men du kan ha rätt.

Din tolkning bygger på dina egna förväntningar och inte på vad som faktiskt skrevs. Nu har vi fått en utförligare utläggning och det verkar som om min analys av svaret var betydligt närmare sanningen än din.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det dumt att ha så hårda krav emot personer i grundskolan, vanliga regler inom skolväsendet är att man inte kan få betyg högre än G på inlämningsuppgiften om man missar deadline. Detta för att vara schysst emot de som av någon anledning inte hann.
Men det är extremt orättvist emot de andra att inte ta hänsyn till att personen inte lämnade in i tid.

Angående uppgiften är dåligt/sämre gjort, så är det en filosofisk fråga kring semantik. Där min tolkning är att uppgiften just är sämre gjord. (jag hade dock använt mig av ordet utförd)

Sedan så är det väldigt få ställen som man inte kan missa en deadline och det blir helt kört med en gång, att ha såna ovanliga regler emot personer i grundskolan tycker jag inte är lite dumt. Däremot som sagt kostar det ofta mycket att missa deadlinen.

Det finns en hel del ställen där man inte kan missa deadlines och det blir kört. Anbudsprocesser är en sådan, överklagandetider en annan. Samt självklart de här småsakerna som leveransdeadline av material till olika projekt. Visst det blir kanske inte helt kört men vitesföreläggandena blir större än de intäkter man har på leveransen

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Se det så här: Gör de du ska i tid som det antagligen är i arbetslivet så får du din lön (betyg).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -