Dator startar ej bios efter uppgradering av diverse saker.

Permalänk

Dator startar ej bios efter uppgradering av diverse saker.

Hej! Efter att ha fått tummen ur röven så kände jag att det var dags att beställa nya saker till datorn

Tänkt som gjort, grejerna fanns i min näve idag klockan 14.00. En polare skulle då hjälpa mig bygga ihop den eftersom jag själv inte är väldigt kunnig. Vi sätte i allting så som det satt med de gamla delarna. Första uppstarten funkade, den startade. (hade då ingen skärm i.) Satt i skärmen och startade den. Ingenting, verkligen ingenting. Datorn startade, men ingen bild det var svart som natten på skärmen. Då började vi fundera vad som skulle kunna vara fel. & Vi testade allt vi kom på, men fortfarande ingenting, här kommer det vi gjort:

  • olika skärmar

  • Olika pci E 6 pin kontakter

  • Tog ur de nya ramen

  • Tagit ur 24 och 8 pin och satt tillbaks

  • Bytte till det gamla grafikkortet (ingenting fortfarande)

  • Tagit bort cdläsaren för att få bort massvis med kablar utifall de låg mot chassit och gjorde nån skada(?)

  • Provat med hdmi

  • Provat de båda portarna (DVI-D & DVI-I)

  • Bytte till ett annat vägguttag

  • Klämt ner kortet verkligen så långt det gick och säkerställde att det satt rätt

  • Samma sak med RAM, tryckte ner de så de satt ordentligt.

  • Tog ur USB 2 kontakten från moderkortet då grafikkortet låg emot den(?)

Vi hade ESD armband.

Så nå, älskade vänner på Sweclockers. Har ni någon aning om vad jag ska göra/vad som hänt?

Permalänk

Startar datorn och alla komponenter korrekt?

Permalänk
Medlem

vad har du för moderkort? kan hända att det inte är kompatibelt med din cpu.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

hur kunnig e din polare på datorer ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Du har bytt: Processor, minnen, grafikkort och nätaggregat. Frågan är om du resetat cmos?
Stödjer moderkortets biosversion din nya processor?

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Kan du se om datorns delar får ström? Ni glömde inte sätta tillbaka någon kontakt till tex hed? Hörs något pip från datorn? Ev kan ju CPU blivit skadad, eller så kanske bios behöver uppdateras för att stödja CPU och ram.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Skrivet av JakeNsnekeN:

Startar datorn och alla komponenter korrekt?

ja, allting snurrar iallafall, grafikkortsfläkten snurrar, cpu fläkt, egen fläkt..

Skrivet av Playboy_1338:

vad har du för moderkort? kan hända att det inte är kompatibelt med din cpu.

det är ju AM3 på moderkortet och am3 på processorn är det inte det man ska kolla efter?

Skrivet av jonatan80:

hur kunnig e din polare på datorer ?

på en skala 1-10 är väl 6 typ

Skrivet av Johan^junior:

Du har bytt: Processor, minnen, grafikkort och nätaggregat. Frågan är om du resetat cmos?
Stödjer moderkortets biosversion din nya processor?

hur gör man det utan skärm? det vet jag inte.

Skrivet av KeyPakt:

Kan du se om datorns delar får ström? Ni glömde inte sätta tillbaka någon kontakt till tex hed? Hörs något pip från datorn? Ev kan ju CPU blivit skadad, eller så kanske bios behöver uppdateras för att stödja CPU och ram.

ja jag ser att de får ström. tog inte bort några andra kablar än de som satt i grafikkort, 8 pin, 24 pin, cd läsare, hårddisk. har inget ram pip.

Permalänk

http://www.gigabyte.se/fileupload/product/2/3274/1300.jpg här är moderkortet, kan dock inte hitta något namn på det:/

EDIT: Ska jag resetta cmos?

Permalänk
Medlem

Namnet står under pci-e porten.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Skrivet av KeyPakt:

Namnet står under pci-e porten.

stod inte ett dritt där.. eller hittade iallafall inte nåt under pci e porten. för du menar väl på grafikkortet???

Permalänk
Medlem

Nu kan jag väldigt lite om AMD kort och cpu, men du har inte integrerad grafik och att bios använder denna istället med den nya cpu'n?
I så fall så sätt skärmen direkt i moderkortet så du kan komma åt bios och ändra inställningarna.

Permalänk

Gigabyte GA ma785gmt ud2h heter moderkortet. idiot som jag är..

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Nu kan jag väldigt lite om AMD kort och cpu, men du har inte integrerad grafik och att bios använder denna istället med den nya cpu'n?
I så fall så sätt skärmen direkt i moderkortet så du kan komma åt bios och ändra inställningarna.

har tyvärr testat det också men händer ingenting, lika svart i skärmen..

EDIT: kollade gigabytes hemsida på mitt moderkort och där ligger den nya processorn med.

Permalänk
Medlem

Din nya CPU fungerar från och med BIOS version F4. Vad gäller de minnen du köpt är jag ytterst tveksam om de fungerar. Ditt moderkort QVL är väldigt tunn och listar ytterst få minnen i 1600 MHz så det kan vara så att det inte stödjer minnena. Hur som helst måste du ha BIOS F4 eller senare...med vikten på senare

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av daggert1337:

ja, allting snurrar iallafall, grafikkortsfläkten snurrar, cpu fläkt, egen fläkt..

det är ju AM3 på moderkortet och am3 på processorn är det inte det man ska kolla efter?

Det säger fortfarande inte att moderkortet stödjer din cpu. men det kan stödja den, men kanske på en senare biosversion.
vad är de för märke och modell på moderkortet?

Edit: såg nu Gigabyte GA ma785gmt ud2

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

I manualen står det hur man gör en clear cmos på moderkortet.

Man tar den batteriet och väntar 1 minut innan man sätter tillbaka den. se till att strömsladden till datorn är urkopplad innan du gör det här.

Testa sedan ifall det gör nån skillnad eller inte.