Permalänk
Medlem

HD4000 Vs GTXxxx AMD XXXX

Hej på er sweclockers:)

Har läst på nyheter lite här och där om interigerad grafik i CPU:n och undrar hur HD4000 står sig mot vanliga grafikkort?

Alltså vad motsvarar ett HD4000 jämnfört med valfritt PCI-grafikkort?

Trevlig helg på er alla

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Se dessa länkar för en liten översikt över hur den presterar:

Hoppas detta svarade på frågan!

Permalänk
Medlem

tack för svar:)

men tänkte mer att ni skulle berätta direkt istället för länkar:)

detta är ju ändå ett diskussionsforum inte ett länkforum:)

Men ska kolla igenom länkarna ändå:)

Trevlig helg på er:)

EDIT: läkarna ni gav mig visade bara olika diagram över olika "grafikkort" ni svarade dock inte på frågan som jag ställde:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

tack för svar:)

men tänkte mer att ni skulle berätta direkt istället för länkar:)

detta är ju ändå ett diskussionsforum inte ett länkforum:)

Men ska kolla igenom länkarna ändå:)

Trevlig helg på er:)

EDIT: läkarna ni gav mig visade bara olika diagram över olika "grafikkort" ni svarade dock inte på frågan som jag ställde:)

svarar exempelvis inte detta diagram på din fråga ganska bra?

Eller denna?

De står sig inte alltför bra om vi snackar om Intels inbyggda. Rent generellt är hd4000 väldigt kasst till allt som har med grafikkortets arbete att göra (jämfört såklart mot ett dedikerat).

Dock så ligger amds på en högre nivå och ja.. De är bättre på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

svarar exempelvis inte detta diagram på din fråga ganska bra?

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2987?k=087c32e282757...

Eller denna?

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2992?k=db311869f8a56...

De står sig inte alltför bra om vi snackar om Intels inbyggda.

Dock så ligger amds på en högre nivå och ja.. De är bättre på det.

Frågan är vilket PCI-E kort är MOTSVARANDE med HD4000, inte vart det ligger i en tabell mellan olika kort/configurationer.

Trevlig helg:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Frågan är vilket PCI-E kort är MOTSVARANDE med HD4000, inte vart det ligger i en tabell mellan olika kort/configurationer.

Trevlig helg:)

gt620? (Nvidia)

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

gt620? (Nvidia)

tack för svar:)

Om du kollar länkarna som jag fått som svar kan du då utläsa att ett gt620 motsvarar ett HD4000?

Ha en trevlig kväll:)

Permalänk
Keeper of Traditions

Finns det ens diskreta, nya, grafikkort som är lika dåliga som integrerad grafik..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Finns det ens diskreta, nya, grafikkort som är lika dåliga som integrerad grafik..?

Svar på frågan, tack då vet jag:)

trevlig helg:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

GT620 är rätt nära i prestanda.

tja, frågan är inte om jag är för lat eller inte, vill skapa en diskussion mellan medlemarna på sweclockers:)

du verkar ju dock inte vilja vara delaktig i samtalet så trevlig helg på dig:)

EDIT: :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D på dig tråkmoms

Permalänk
Proffsmobbare

AMD HD4550/HD5450 ska vara väldigt nära HD4000 generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

GT620 är rätt nära i prestanda.

inte ens i närheten.. då gtx 620 är ett gts 430 fast med lite mindre minnesbuss vilket gör att den förmodligen med lite nyare drivare presterar som ett 430 dvs bra mycket bättre än ett hd4000

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

inte ens i närheten.. då gtx 620 är ett gts 430 fast med lite mindre minnesbuss vilket gör att den förmodligen med lite nyare drivare presterar som ett 430 dvs bra mycket bättre än ett hd4000

Den har halva minnesbussen mot 430 vilket stryper den rejält. 620 presterar ungefär 2/3 av 430 i 3dmark 11.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

inte ens i närheten.. då gtx 620 är ett gts 430 fast med lite mindre minnesbuss vilket gör att den förmodligen med lite nyare drivare presterar som ett 430 dvs bra mycket bättre än ett hd4000

vad jag har förstått(från era kommentarer och ganska mycket googlande) så kan man igentligen slänga in vilket skit kort som helst och det är fortfarande bättre än interigerad grafik?

Om jag tar mitt gamla 8800 gts (640mb) så slår det fortfarande ett HD4000?

Trevlig helg på er

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

tack för svar:)

Om du kollar länkarna som jag fått som svar kan du då utläsa att ett gt620 motsvarar ett HD4000?

Ha en trevlig kväll:)

Den är lite över, men kostar 300 kr...

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Den är lite över, men kostar 300 kr...

vem?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

vad jag har förstått(från era kommentarer och ganska mycket googlande) så kan man igentligen slänga in vilket skit kort som helst och det är fortfarande bättre än interigerad grafik?

Om jag tar mitt gamla 8800 gts (640mb) så slår det fortfarande ett HD4000?

Trevlig helg på er

Undantaget att ditt 8800 inte har stöd för DirectX 11 så är det bättre ja.

EDIT: Det är dock inte jättemycket bättre och bidrar till ökad energiförbrukning och ljudvolym. Ska du spela spel finns det många billiga kort idag som presterar bättre, ska du inte spela spel räcker den inbyggda GPUn bra.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Den har halva minnesbussen mot 430 vilket stryper den rejält. 620 presterar ungefär 2/3 av 430 i 3dmark 11.

och 3dmark 11 har ärligt talat inte ett skit med hur den presterar i renderingar av spel eller program å göra.. utan är endast ett bevis på hur pass bra kortet's drivrutiner är optimerade för just det programet..

liksom hur ett grafikkort presterar i 3dmark är skit samma då det aldrig har vart relevant om man vill veta hur ett kort presterar i alldagliga användanden så som spel eller renderingar av bilder/video filmer..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

och 3dmark 11 har ärligt talat inte ett skit med hur den presterar i renderingar av spel eller program å göra.. utan är endast ett bevis på hur pass bra kortet's drivrutiner är optimerade för just det programet..

liksom hur ett grafikkort presterar i 3dmark är skit samma då det aldrig har vart relevant om man vill veta hur ett kort presterar i alldagliga användanden så som spel eller renderingar av bilder/video filmer..

Det ger å andra sidan en indikation på ungefär hur kortet presterar, vilket är mer än ditt antagande om att 'jo det borde prestera ungefär såhär' gör. Förhållandet mellan 430 och 620 är ungefär detsamma i Passmark (och ja, jag är fullt medveten om att även det är ett syntetiskt benchmark.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

tack för svar:)

men tänkte mer att ni skulle berätta direkt istället för länkar:)

detta är ju ändå ett diskussionsforum inte ett länkforum:)

Men ska kolla igenom länkarna ändå:)

Trevlig helg på er:)

EDIT: läkarna ni gav mig visade bara olika diagram över olika "grafikkort" ni svarade dock inte på frågan som jag ställde:)

länkarna visar ju hård fakta om hur det presterar, vilket är bra mycket bättre än subjektiva åsikter som människor hyser.

Jag försöker alltid lära folk att lyckas klara sig själva. ( i det här fallet, ta reda på information själva )
På så sätt blir det färre "gratis support" trådar som besvarats 400 gånger redan.
Till fördel av faktiska diskussionstrådar, som t.ex spekulering kring kommande arkitekturer etc, något som minskat avsevärt de senaste åren i takt med att sweclockers medlemsantal växt, samtidigt som den genomsnittliga kunskapsnivån har sjunkit.

folk struntar helt i att söka innan de bränner iväg en tråd.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Spelade nyss Battlefield 2 på typ lägsta upplösning och allt på low. Är man ingen fps-nörd så funkar det. Men inte fan är det snyggt

Visa signatur