Permalänk

Drar min dator mer än 16 A?

Köpte en kill-a-watt: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Multifunkt...
Men nu läste jag att den inte pallar med mer än 16 A, så min fråga är: drar min dator mer än 16 A?

Permalänk
Entusiast

Nej det gör den inte för då hade propparna gått. Din dator lär bara dra ett par ampere på den sidan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Herregud nej, har också en sån. Tror att den hade max legat på 12 A och det är två skärmar, "hissar till skrivbordet" min dator (sign) och högtalare och sammt ljus....LOL 16 A...en säkring går innan det.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Din dator lär inte dra mer än kanske 2 ampere vid maximal belastning.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ok tack.
Men jag tycker det är märkligt.. 12V linan på nätagget pallar 70 A. Så man matar datorn med mindre A, och sen helt plötsligt drar komponenterna inuti datorn mycket mer A än vad man matar datorn med. Det är som att man skulle fylla en ballong med 1/2 liter vatten, men helt plötsligt är det 20 liter vatten inuti, även fast man fyllde på med 1/2 liter. Jag tycker det strider mot fysikens lagar, aja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ok tack.
Men jag tycker det är märkligt.. 12V linan på nätagget pallar 70 A. Så man matar datorn med mindre A, och sen helt plötsligt drar komponenterna inuti datorn mycket mer A än vad man matar datorn med. Det är som att man skulle fylla en ballong med 1/2 liter vatten, men helt plötsligt är det 20 liter vatten inuti, även fast man fyllde på med 1/2 liter. Jag tycker det strider mot fysikens lagar, aja..

Glöm inte vad det är för spänning. Ditt nätagg levererar kanske 70A vid 12V men strömmätaren klarar 16A vid 230V.
Ditt nätagg levererar alltså max 840W medan strömmätaren klarar 2990W.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ok tack.
Men jag tycker det är märkligt.. 12V linan på nätagget pallar 70 A. Så man matar datorn med mindre A, och sen helt plötsligt drar komponenterna inuti datorn mycket mer A än vad man matar datorn med. Det är som att man skulle fylla en ballong med 1/2 liter vatten, men helt plötsligt är det 20 liter vatten inuti, även fast man fyllde på med 1/2 liter. Jag tycker det strider mot fysikens lagar, aja..

230 volt -> 12 volt
16 AMP -> 70 AMP

No problemo.

Helvete, skulle gått på fysik lektionen.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk

När du omvandlar väggutagets 230V till 12V stiger amperen på 12V-sidan.
För att få ut t.ex. 200W behöver du med 230V ~0,87A, men med 12V ~16,6A

Alltså spänning gånger stöm = effekt

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Herregud nej, har också en sån. Tror att den hade max legat på 12 A och det är två skärmar, "hissar till skrivbordet" min dator (sign) och högtalare och sammt ljus....LOL 16 A...

Normala vägguttag är säkrade med 10A men 12A i startström kan det kanske ha varit, men att din dator skulle dra 12A är helt orimligt, den drar då nästan 2,8KW
Jag skulle tro att en modern dator vid surf ligger klart under 1A och vid spelande så kommer de upp till ca 2A och säg 3A om man har dubbla grafikkort.
En liten lcd monitor drar 0,2-0.3A
Så en multimonitor värsting spelmaskin kan kanske närma sig 5A totalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förra helgen satt vi fyra pers och lanade på en 10A säkring. Fyra högpresterande datorer, fyra skärmar, belysning och lite andra tillbehör. Inga problem alls.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

grundläggande ellära ger att 16A på 230V ger 3680W.
Det krävs en riktigt feting till dator för att passera den nivån

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag sa feting till dator, inte feting vid dator...
Nä, den får du inget "gilla" för

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

grundläggande ellära ger att 16A på 230V ger 3680W.
Det krävs en riktigt feting till dator för att passera den nivån

Som sagt så beror den högre strömmen i din dator på att det är mycket lägre spänning än i väggen.

Meningslös bild borttagen.
Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite
Jag bor i studentlägenhet och hela lägenheten är full med elektronik. Var lite osäker på hur mkt som var uppsäkrat. Det var ju trots allt bara ett rum. Men det har _funkat_!

Jag kopplade om mitt mastergrenuttag i går och tänkte jag kan ju kopplade så att min datorskärm får stå som mastern (använder datorhögtalarna till min laptop, så istället för att behöva starta stationära så tänkte jag att det räckte med skärmen).

Problemet är att om jag har min plasma-TV igång och försöker starta skärmen (och mastergrenuttaget) så går säkringen.
Blir det någon peek när man ger ström till en dator? Min tanke var att kondensatorerna suger en hel del innan de är laddade.

Det sitter ca. 1000W (inkl. högtalsystem, exkl TV men sitter på samma säkring) på den mastergrenkontakten.

Alltså när jag slår igång datorskärmen som ska vara "strömbrytare" för min utrustning så går säkringen. Om datorn är master och agerar "strömbrytare" så fungerar det utan problem. :/

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Köpte en kill-a-watt: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Multifunkt...
Men nu läste jag att den inte pallar med mer än 16 A, så min fråga är: drar min dator mer än 16 A?

En normal säkring i Villa eller Lägenhet ligger på 6 eller 10 A så så länge din dator går att starta inkopplad direkt i eluttaget så är det ingen risk att du går över 16 A.

Skrivet av mrqaffe:

Normala vägguttag är säkrade med 10A men 12A i startström kan det kanske ha varit, men att din dator skulle dra 12A är helt orimligt, den drar då nästan 2,8KW
Jag skulle tro att en modern dator vid surf ligger klart under 1A och vid spelande så kommer de upp till ca 2A och säg 3A om man har dubbla grafikkort.
En liten lcd monitor drar 0,2-0.3A
Så en multimonitor värsting spelmaskin kan kanske närma sig 5A totalt.

Kan vara 6 också, vår lägenhet har 6 A :(. Men vi kan köra 4 datorer på samma säkring utan större problem.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KeVVa:

Lånar tråden lite
Jag bor i studentlägenhet och hela lägenheten är full med elektronik. Var lite osäker på hur mkt som var uppsäkrat. Det var ju trots allt bara ett rum. Men det har _funkat_!

Jag kopplade om mitt mastergrenuttag i går och tänkte jag kan ju kopplade så att min datorskärm får stå som mastern (använder datorhögtalarna till min laptop, så istället för att behöva starta stationära så tänkte jag att det räckte med skärmen).

Problemet är att om jag har min plasma-TV igång och försöker starta skärmen (och mastergrenuttaget) så går säkringen.
Blir det någon peek när man ger ström till en dator? Min tanke var att kondensatorerna suger en hel del innan de är laddade.

Det sitter ca. 1000W (inkl. högtalsystem, exkl TV men sitter på samma säkring) på den mastergrenkontakten.

Alltså när jag slår igång datorskärmen som ska vara "strömbrytare" för min utrustning så går säkringen. Om datorn är master och agerar "strömbrytare" så fungerar det utan problem. :/

De flesta prylar kräver en startström som ofta är många gånger större än den ström de drar under drift, tex en motor saknar mot emk när den är av, den är i princip kortsluten och det är därför det ofta sitter mjukstart på tex dammsugare det är en anordnnig som begränsar startströmen och har man ett diskrack till datorn så kan det ha staggered spin upp http://en.wikipedia.org/wiki/Spin-up just för att begränsa startströmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KeVVa:

Lånar tråden lite
Jag bor i studentlägenhet och hela lägenheten är full med elektronik. Var lite osäker på hur mkt som var uppsäkrat. Det var ju trots allt bara ett rum. Men det har _funkat_!

Jag kopplade om mitt mastergrenuttag i går och tänkte jag kan ju kopplade så att min datorskärm får stå som mastern (använder datorhögtalarna till min laptop, så istället för att behöva starta stationära så tänkte jag att det räckte med skärmen).

Problemet är att om jag har min plasma-TV igång och försöker starta skärmen (och mastergrenuttaget) så går säkringen.
Blir det någon peek när man ger ström till en dator? Min tanke var att kondensatorerna suger en hel del innan de är laddade.

Det sitter ca. 1000W (inkl. högtalsystem, exkl TV men sitter på samma säkring) på den mastergrenkontakten.

Alltså när jag slår igång datorskärmen som ska vara "strömbrytare" för min utrustning så går säkringen. Om datorn är master och agerar "strömbrytare" så fungerar det utan problem. :/

Mycket troligt. ATX-nätagg är konstruerade för att ha konstant ström och inte slås av och på via 230V för ofta. Strömrusningarna är inte nyttiga för delarna och kan ofta förkorta livslängden. Beroende på modell och hur väl den är konstruerad handlar det om 100A eller mer, men under väldigt kort stund. Det är kondensatorerna som i princip kortsluter nätet under uppladdningsfasen om inte effektiv begränsning finns, vilket det alltför ofta inte finns.

Och det finns undersökningar som jag länkat till flera gånger, orkar inte leta nu igen. Bästa agget tror jag låg runt 40A vid påslag, värsta som sagt runt eller över 100A. Vill minnas att Fractal 1000W var ett skräckexempel, men kan minnas fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Dvs, starta upp dina prylar en i taget (ha mer än 1 brytare i kretsen)!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det är ovanligt att man har vanliga enfasuttag uppsäkrade på mer än 16A (230Vx16A=3680W).
Så om du inte har trefaskoppling på din dator så drar den med största sannolikhet mindre än 16A.

Permalänk
Medlem

Jag brännde en 16A propp en gång. Hade då 2 skärmar, ett 250w högtalarsystem, xbox 360 och 2 datorer påslagna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pijm0:

Jag brännde en 16A propp en gång. Hade då 2 skärmar, ett 250w högtalarsystem, xbox 360 och 2 datorer påslagna.

Och antagligen var något mer kopplat till den fasen, annars ska det funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

En del meningslösa inlägg (främst innehållande bilder) borttagna.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och antagligen var något mer kopplat till den fasen, annars ska det funka.

Nja, behöver inte vara så. Jag brände en säkring idag och hade bara några lampor på den Dock så berodde det troligen på någon strömrusning av något slag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

...Det är som att man skulle fylla en ballong med 1/2 liter vatten, men helt plötsligt är det 20 liter vatten inuti, även fast man fyllde på med 1/2 liter. Jag tycker det strider mot fysikens lagar, aja..

Det strider inte alls mot fysikens lagar. Testa att ta ballongen ut i rymden så ska du se att den får större volym än här på jorden på grund av att trycket minskar runt om. Det samma gäller med el också, om du vill ha samma effekt och sänker spänningen("trycket") så måste strömmen öka("volymen").

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk

16A är vad huvudsäkringarna ligger på normalt sett i en villa så du kan va ganska lugn

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Köpte en kill-a-watt: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Multifunkt...
Men nu läste jag att den inte pallar med mer än 16 A, så min fråga är: drar min dator mer än 16 A?

Min dator i sign drar 1.65A nu när jag surfar och har lite småprogram igång. så du ska vara lugn.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

5A har jag mätt upp min dator till

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Shit va folk slösar på ström i sina riggar, min vanliga vardagsdator ligger på drygt 60 watt, speldatorn går som mest upp till 400 watt peak och servern står och tuffar på 30 watt om jag inte foldar.. Ingen som kollar på effektiviteten i sina system? Verkar som att folk bara bankar på en satans massa watt utan att bry sig om det behövs eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

Shit va folk slösar på ström i sina riggar, min vanliga vardagsdator ligger på drygt 60 watt, speldatorn går som mest upp till 400 watt peak och servern står och tuffar på 30 watt om jag inte foldar.. Ingen som kollar på effektiviteten i sina system? Verkar som att folk bara bankar på en satans massa watt utan att bry sig om det behövs eller inte

"bankar på en satans massa watt"? Hur menar du då? Högre strömförbrukning är generellt sett oundviklig om man vill ha högre prestanda, det är inte precis som att man höjer strömförbrukningen utan anledning.