Permalänk
Medlem

Inaktiverat ljudenheter

Tjena, jag har absolut inget ljud och vet verkligen inte hur det hände. Igår när jag använde min dator så funkade det klockrent, aldrig varit något problem, men idag när jag kom hem och startade datorn så fanns det inget ljud.
Drivrutiner är uppdaterade till ljudkort, men det står att mina ljudenheter inte är aktiverade. Jag kollade upp det och det stod att dom var aktiverade, men ändå så har jag inget ljud och det orginella windows krysset i högra hörnet vid ljudsymbolen. Jag funderar på att kasta datorn från fönstret. Så om någon snäll själ där ute vet vad jag ska göra, skriv gärna.

Tack på förhand!

Permalänk

Detta händer farssan varje gång han startar datorn utan att TV-skärmen kopplad med HDMI är igång i starten...

Du kan öppna "Kontrollpanelen" och kontrollera i "Enhetshanteraren" att ljudkortet inte blivit inaktiverat eller fått annan problem markering. Kontrollera sedan i "Ljud" där du kan testa ljudutgångarna.

P.S. Se till att ingen står nedanför fönstret !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har du ett AMD grafikkort?
I så fall måste du gå in i enhetshanteraren och avaktivera "AMD HD Audio" drivrutinen för att ditt rätta ljud ska funka, den filen följer med automatiskt när du installerar grafikdrivrutinen.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Om tipsen över inte funkar, testa då detta: Högerklicka på "volymikonen" på aktivitetsfältet och välj "Uppspelningsenheter". Om du där har fler alternativ där kan du testa byta "standardenhet" mellan alternativen samtidigt som du har ljud igång i bakgrunden. Annars kan du testa avvaktivera din enhet genom att högerklicka och välja "egenskaper", sedan aktivera den igen. Min brukar bugga då o då, själv löser jag det på detta sätt.

Permalänk
Medlem

^ +1 Hjälpte nyss mig lösa mitt problem som jag har suttit och googlat nu i ett par timmar. Tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjobbie:

^ +1 Hjälpte nyss mig lösa mitt problem som jag har suttit och googlat nu i ett par timmar. Tack så mycket.

citera gärna och använd språk vi förstår.

Vilket var ditt problem och hur löste du det.

OT: bra att allt ordnade sig.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

citera gärna och använd språk vi förstår.

Vilket var ditt problem och hur löste du det.

OT: bra att allt ordnade sig.

Jag hade också ett kryss på min ljud symbol nere i högra hörnet och gick in " uppspelningsenheter" och aktiverade alla inaktiva enheter och så började ljudet fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjobbie:

Jag hade också ett kryss på min ljud symbol nere i högra hörnet och gick in " uppspelningsenheter" och aktiverade alla inaktiva enheter och så började ljudet fungera.

vad bra att det var ett så pass enkelt problem, kul!

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av Nirneath:

Om tipsen över inte funkar, testa då detta: Högerklicka på "volymikonen" på aktivitetsfältet och välj "Uppspelningsenheter". Om du där har fler alternativ där kan du testa byta "standardenhet" mellan alternativen samtidigt som du har ljud igång i bakgrunden. Annars kan du testa avvaktivera din enhet genom att högerklicka och välja "egenskaper", sedan aktivera den igen. Min brukar bugga då o då, själv löser jag det på detta sätt.

tack Nirneath för tipset jag har försökt fixa ljudet i timmar tack så mycket!!!du är bäst