Permalänk
Medlem

phenom II 965be clockfrekvens problem

hej jag har underclockat min 965be till 3.2ghz eftersom att jag behövde undervolta lite till (stock är 3.4ghz och 1.375V) men har haft uppe HwINFO i kanske totalt 20-30 timmar nu som datorn varit på och ser någon intressant idag

inte sett detta innan då jag brukar ha den uppe för att se statistik över temp etc men hur och varför är max core clock uppe i 3.9ghz? skulle vara tacksam för svar. har kollat lite om det verkar vara turbo funtion men hittar inget och om jag kör t.ex prime95 eller något så ligger den på 3211mhz hela tiden

mvh viktor

Permalänk
Medlem

Du har aktiverat CnQ(AMD's Cool 'n Quiet funktion) den underklockar processorn när den ej är i belastning för att spara ström, varför den maxar 3.9 har jag ingen aning om, kanske är en överklockningsfunktion på moderkortet eller dylikt.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Du har aktiverat CnQ(AMD's Cool 'n Quiet funktion) den underklockar processorn när den ej är i belastning för att spara ström, varför den maxar 3.9 har jag ingen aning om, kanske är en överklockningsfunktion på moderkortet eller dylikt.

det med att den är på 800 2100 etc vet jag och är ej ett problem IMO, men avaktiverat allt sådant jag kunde hitta om auto overclocking etc och försökt googla men hittar inget så tänkte att jag vänder mig hit

Permalänk
Medlem

Har ditt moderkort en "turbo" funktion ?

som herrn över säger så underklockar CPU'N sig själv om den ej används.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Har ditt moderkort en "turbo" funktion ?

som herrn över säger så underklockar CPU'N sig själv om den ej används.

som jag skrev tidigare det är inte att den underclockar som är felet eftersom det vill jag att den ska göra utan att den går upp till 3.9 och hittar inget om turbo funktion på moderkortet och då brukar det väll inte vara alla cores?

Permalänk
Medlem

skriv vad du har för moderkort så ska mäster googlarn se om han hittar något.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

skriv vad du har för moderkort så ska mäster googlarn se om han hittar något.

asus m4a78t-e är mitt moderkort

Permalänk

Kör in senaste bios i moderbrädan

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|