Processor är varm som fan hela tiden, behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Processor är varm som fan hela tiden, behöver hjälp.

hej, det är så här att jag har en bärbar asus notebook x55v, jag har en intel core 2 duo t7250 @ 2.00GHz processor som är varm hela tiden, jag är så trött på det då jag har bränt min hand för 2 dagar sen, jag laddade ner ett program som heter speedfan för att kolla hur varmt det var, datan är alltid varm spelar ingen roll vad jag gör med den.

GPU: 105 C C=grader
HD0: 51
Temp1: 100-105 ligger den på jämt.
Core0: 93-105
Core1: 93105

min fan är på 6150 RPM.

Frågan är vad är det för fel och vad borde jag göra???????? haha

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lavdim:

hej, det är så här att jag har en bärbar asus notebook x55v, jag har en intel core 2 duo t7250 @ 2.00GHz processor som är varm hela tiden, jag är så trött på det då jag har bränt min hand för 2 dagar sen, jag laddade ner ett program som heter speedfan för att kolla hur varmt det var, datan är alltid varm spelar ingen roll vad jag gör med den.

GPU: 105 C C=grader
HD0: 51
Temp1: 100-105 ligger den på jämt.
Core0: 93-105
Core1: 93105

min fan är på 6150 RPM.

Frågan är vad är det för fel och vad borde jag göra???????? haha

Speedfan är dåligskit som upprepat visar fel

Ladda ner realtemp tex

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Har du nånsin putsat damm från den ? Kan nästan garantera att den är helt igen proppad av damm och därför går varm

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

jag ladda ner det nyss, ger exakt samma värden som speedfan,

Permalänk
Medlem

jag har tagit bort allt damm! haha fattar inte varför den är så himla varm!

Permalänk

Kan vara kylpastan som behöver bytas.

Permalänk

6150 RPM?! Är din dator ett jetplan!?

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att du kanske råkade lossa heatpipesen när du rengjorde datorn?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Är inte säker om detta funkar men du kan alltid pröva ladda hem MSI Afterburner för MSI kombustion för att reglera din CPU fläkt, gör en bra fläktkurva för att sänka värmen.

Klockan är 1 och jag är trött så ursäkta stavningen lulz

Visa signatur

”Once we accept our limits, we go beyond them.” - Brenden Francis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tefyx:

Är inte säker om detta funkar men du kan alltid pröva ladda hem MSI Afterburner för MSI kombustion för att reglera din CPU fläkt, gör en bra fläktkurva för att sänka värmen.

Klockan är 1 och jag är trött så ursäkta stavningen lulz

Nja, MSI Afterburner och MSI Kombuster är till GPU. Så det kommer inte gå tyvärr

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prixt:

Nja, MSI Afterburner och MSI Kombuster är till GPU. Så det kommer inte gå tyvärr

Aopps, my mistake

Visa signatur

”Once we accept our limits, we go beyond them.” - Brenden Francis

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lavdim:

jag har tagit bort allt damm! haha fattar inte varför den är så himla varm!

Skrivet av Bassefrom:

Kan vara kylpastan som behöver bytas.

När du tog bort dammet tog du och passade på och bytte Kylpasta då?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

När du tog bort dammet tog du och passade på och bytte Kylpasta då?

när man dammar ur en laptop briukar man bara blåsa med tryckluft in genom utblåset på fläkten då det bara är en lite kylflänns på säg ca 10x3cm och sen heatpipes till allt som behöver kylas.

så man behöver aldrig öppna Faptopen och i många fall går det inte äns att öppna dom med undantag för en liten lucka till minnena och hårddisken.

vill man byta pasta får man montera isär hela laptopen i smådelar...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

när man dammar ur en laptop briukar man bara blåsa med tryckluft in genom utblåset på fläkten då det bara är en lite kylflänns på säg ca 10x3cm och sen heatpipes till allt som behöver kylas.

så man behöver aldrig öppna Faptopen och i många fall går det inte äns att öppna dom med undantag för en liten lucka till minnena och hårddisken.

vill man byta pasta får man montera isär hela laptopen i smådelar...

Inte helt sant, 8 skruvar så man inuti en hp-laptop

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rouge of Darkness:

när man dammar ur en laptop briukar man bara blåsa med tryckluft in genom utblåset på fläkten då det bara är en lite kylflänns på säg ca 10x3cm och sen heatpipes till allt som behöver kylas.

så man behöver aldrig öppna Faptopen och i många fall går det inte äns att öppna dom med undantag för en liten lucka till minnena och hårddisken.

vill man byta pasta får man montera isär hela laptopen i smådelar...

Jag har gjort det 5gånger själv på 4 olika datorer. (Laptops nu alltså och det är att man monterar isär dem).
Gör enorm skillnad att byta thermalpadsen mot pasta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Bekric:

Inte helt sant, 8 skruvar så man inuti en hp-laptop

De jag sett behöver man montera bort i princip allt för att komma in under locket. Finns ju såklart olika modeller.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bassefrom:

De jag sett behöver man montera bort i princip allt för att komma in under locket. Finns ju såklart olika modeller.

Har jobbat med 4 olika Laptops.
Två HP, en Compaq och en Acer.

Samtliga kräver mer än 8skruvar. Snarare 8st plus ytterligare 12 för att komma in i datorn sedan skall man blocka bort även tangentbordet för att komma åt fläkten och kunna plocka ur moderkortet. Glöm inte att även skalet måste bändas lite lätt itu

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Datan skickades på lagning för ca 1, halvt år sen då plasten där fläkten är smälte av då den blev för varm , och då bytte dom kylpasta och kollade igenom hela datan, det har alltid vart så varmt, men den har aldrig lagts av eller något, det är så himla konstigt!!!! Finns det något man kan göra ??

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Speedfan är dåligskit som upprepat visar fel

Ladda ner realtemp tex

om du säger att speedfan är "dåligskit" så är realtemp snäppet under det, speedfan har PVM styrning för alla fläktar kopplade till mobo, värme/volt kurvor, HDD test. det har inte realtemp.

realtemp ger även helt identiska värden med speedfan på alla mobos jag har haft genom mina år.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mickesven:

om du säger att speedfan är "dåligskit" så är realtemp snäppet under det, speedfan har PVM styrning för alla fläktar kopplade till mobo, värme/volt kurvor, HDD test. det har inte realtemp.

realtemp ger även helt identiska värden med speedfan på alla mobos jag har haft genom mina år.

Då har vi två olika erfarenheter och lika så ett temperaturprogram vill jag bara ska hålla koll på temperaturen. Absolut inte hålla på med fläktkurvor och ändra PWM styrningen.

Det har man ett ordentligt moderkort till

Hoppas inte du tog illa upp. Beter dig nästan som om du var en av de som utvecklade speedfan och tar det som en personlig förolämpning.

Ska vara tydlig med att det är en personlig åsikt att speedfan inte är något jag skulle frivilligt använda i min softvaruuppsättning.

Ha en fortsatt Trevlig Kväll!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bara skicka tillbaka om den blir så varm att du bränner dig. Ring och prata med ÅF

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ni hålla er till ämnet och hjälpa till istället för att leka språkpoliser. Jag älskar ett korrekt språk, men var sak har sin tid och plats.

*Massa onödigt tjafsande raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad har du for chassi? Hur manga flaktar anv. du? Vad har du for processor, ar den overklockad? Har du dammfilter i chassit? Vad har du for rumstemperatur? Star datorn i ett val ventilerat omrade?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Vad har du for chassi? Hur manga flaktar anv. du? Vad har du for processor, ar den overklockad? Har du dammfilter i chassit? Vad har du for rumstemperatur? Star datorn i ett val ventilerat omrade?

Skrivet av Lavdim:

hej, det är så här att jag har en bärbar asus notebook x55v

Så, då försvann behovet för 3 utav 6 frågor

TS: Kör din processor i maxfrekvens och belastning hela tiden? Prova undersöka om det är något, och i så fall vad, som belastar processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Så, då försvann behovet för 3 utav 6 frågor

TS: Kör din processor i maxfrekvens och belastning hela tiden? Prova undersöka om det är något, och i så fall vad, som belastar processorn.

Se till sa att din barbara dator star pa en plan yta, alternativt ( rekommenderar starkt ) att du koper en kylplatta, typ Zalman eller liknande.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Då har vi två olika erfarenheter och lika så ett temperaturprogram vill jag bara ska hålla koll på temperaturen. Absolut inte hålla på med fläktkurvor och ändra PWM styrningen.

Det har man ett ordentligt moderkort till

Hoppas inte du tog illa upp. Beter dig nästan som om du var en av de som utvecklade speedfan och tar det som en personlig förolämpning.

Ska vara tydlig med att det är en personlig åsikt att speedfan inte är något jag skulle frivilligt använda i min softvaruuppsättning.

Ha en fortsatt Trevlig Kväll!

har alldrig riktigt lyckats ändra chassifläktarnas hastighet via något annat än fläktkontrollrar eller speedfan :/ tror ej att moderkortet mitt stöder detta.

blir irriterad när så många klankar ned på ett program som fungerar så himla bra, har alldrig krånglat för mej. det man hör från det är att "det suger" men har alldrig hört något specifikt.

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

har alldrig riktigt lyckats ändra chassifläktarnas hastighet via något annat än fläktkontrollrar eller speedfan :/ tror ej att moderkortet mitt stöder detta.

blir irriterad när så många klankar ned på ett program som fungerar så himla bra, har alldrig krånglat för mej. det man hör från det är att "det suger" men har alldrig hört något specifikt.

har inte fått det att funkgera på ett enda moderkort efter sokel 939 typ...

det kan läsa tempsen ibland men ofta så visar den fel på flera givare samt att den inte kan styra fläktarna öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

har alldrig riktigt lyckats ändra chassifläktarnas hastighet via något annat än fläktkontrollrar eller speedfan :/ tror ej att moderkortet mitt stöder detta.

blir irriterad när så många klankar ned på ett program som fungerar så himla bra, har alldrig krånglat för mej. det man hör från det är att "det suger" men har alldrig hört något specifikt.

har inte fått det att funkgera på ett enda moderkort efter sockel 939 typ...

det kan läsa tempsen ibland men ofta så visar den fel på flera givare samt att den inte kan styra fläktarna öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag hade ett liknande problem en gång i tiden, det jag gjorde var att undervolta laptopen (kanske något förlegad metod men jaja) och lyckades sänka tempsen med 10 grader. Men du kommer nog behöva göra fler saker. Kontrollera kylpastan osv.