Valve ökar antalet testare till Steam för Linux

Permalänk

Vill ni ha ännu lite vassare prestanda så testa en dist på debian-bas. Tex. Mint Debian Ed

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vill ni ha ännu lite vassare prestanda så testa en dist på debian-bas. Tex. Mint Debian Ed

Linux Mint är riktigt trevlig, kan också rekommendera den.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vill ni ha ännu lite vassare prestanda så testa en dist på debian-bas. Tex. Mint Debian Ed

Ubuntu har Debian i grunden också.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av dr-nix:

Ubuntu har Debian i grunden också.

Jo, man kan skriva en hel uppsats i ämnet men jag misstänker att som flesta är lagom intresserade.

Vad jag ville få fram är att ex. Mint Deb. ed. är bra mkt snabbare än den vanliga Ubuntu disten.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jävligt nice att Steam kommer till Linux.
Även Desura finns till Linux. Hoppas EA Origin också kommer till Linux.

Vad exakt är "open" med Steam?
Hur skulle Steam vara en öppen plattform?

Det är Linux som avses och inte Steam. De är alltså glada att kunna erbjuda sitt Steamcommunity för den öppna plattformen Linux.

Skrivet av ddelin:

Bara att hoppas att den färdiga versionen släpps i ett mer generiskt format, d.v.s. inte bara för Ubuntu. Linux har ju en väldigt liten andel av desktopmarknaden så det vore småkorkat att stänga ute dom som köra andra distributioner, och krympa den potantiella kundbasen ännu mer.

Om Valve får snurr på detta är det väl inte omöjligt att fler hoppar på, Origin som någon nämnde hade ju också varit trevligt. Känns faktiskt som dagen då man slutgiltigt kan avliva sin Windows installation börjar närma sig.

Deb-paket är ju en öppen standard och verktygen för att hantera dessa kan installeras i vilken distribution som helst. Det är heller inte särskilt komplicerat att konvertera en .deb till en vanlig tarboll för de användare detta blir aktuellt för.

Funkar det på Ubuntu funkar det överallt med några små ingrepp. Skulle också våga mig på en kvalificerad gissning att det kommer även i rpm-format och kanske eventuellt som vanlig tar.gz så småningom. Jag, som användare av Arch Linux, är i alla fall inte orolig att jag ska behöva byta till Ubuntu

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Jag fick för mig att legacydrivern inte bara gällde för linux utan för windows också. Dem har alltså dumpat ditt gfx-kort i framtiden catalyst-uppdateringar. Har själv lite problem med det då jag kör ett ati X300SE på min ubuntuburk.

Skrivet av shelter:

Verkar inte bättre.. men det betyder i så fall att den antagligen är ännu svårare att få den att fungera med nya kernels/nyare Xorg, nu verkar den iofs inte så jättegammal.
http://support.amd.com/us/gpudownload/embedded/legacy/Pages/e...

Har provat med AMD's Legacy drivrutinen i Windows 7 och den hittade inte kortet, antagligen därför det inte fungerade i Linux heller då. Surt sa räven.
I win7 kör jag med de drivrutiner windows hittar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >