Macbook Air seg vid "uppfällning"

Permalänk
Medlem

Macbook Air seg vid "uppfällning"

Tjena Swec!

Jag har en Macbook Air som jag köpte för runt 2 månader sedan. Det är den nyaste 13" med Intel HD 4000 samt 8gb ram.

Jag stänger aldrig av datorn utan den ligger i viloläge. När jag fäller upp den så tänds skärmen och "öppnings skärmen" där lösenordet ska skrivas in visas. Problemet är att det tar kanske 5-7 sekunder innan några knapptryck registreras. Man ser även att klockan i övre högra hörnet står på det klockslag som jag fällde ihop datorn på sist, när den ändras till nuvarande klockslag går det att logga in som normalt. Jag stör mig på detta då jag vill kunna logga in på datorn dirrekt.. I övrigt är den snabb och bra.

Hoppas jag beskrivit problemet tillräckligt för att ni ska förstå vad det rör sig om. Är det något så ska jag förklara bättre!

Min fråga är om detta är normalt? Kanske någon annan med en liknande dator kan svara på detta, om det är onormalt, hur löser man det?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Weps:

Tjena Swec!

Jag har en Macbook Air som jag köpte för runt 2 månader sedan. Det är den nyaste 13" med Intel HD 4000 samt 8gb ram.

Jag stänger aldrig av datorn utan den ligger i viloläge. När jag fäller upp den så tänds skärmen och "öppnings skärmen" där lösenordet ska skrivas in visas. Problemet är att det tar kanske 5-7 sekunder innan några knapptryck registreras. Man ser även att klockan i övre högra hörnet står på det klockslag som jag fällde ihop datorn på sist, när den ändras till nuvarande klockslag går det att logga in som normalt. Jag stör mig på detta då jag vill kunna logga in på datorn dirrekt.. I övrigt är den snabb och bra.

Hoppas jag beskrivit problemet tillräckligt för att ni ska förstå vad det rör sig om. Är det något så ska jag förklara bättre!

Min fråga är om detta är normalt? Kanske någon annan med en liknande dator kan svara på detta, om det är onormalt, hur löser man det?

Tack på förhand!

Jag TROR att det skulle kunna hjälpa att stränga av den lite då och då, med tanke på att den har ssd så startar den ju snabbt iallafall.

Permalänk

Det har med "deep sleep" att göra. När den har stått utan laddning i strax över en timme så går den in i ett djupare sömnläge där minnets innehåll skrivs till ssdn. Sedan måste detta läsas tillbaka vilket tar några sekunder. Du kan inaktivera detta med pmset (man pmset).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Min MacBook Air är precis likadan. Stör mig dock inte något vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Det har med "deep sleep" att göra. När den har stått utan laddning i strax över en timme så går den in i ett djupare sömnläge där minnets innehåll skrivs till ssdn. Sedan måste detta läsas tillbaka vilket tar några sekunder. Du kan inaktivera detta med pmset (man pmset).

Okej, med det skulle innebära att den drar mer ström i viloläget?

Ändå bra, då vet jag vad det beror på och alltså inget skumt med min maskin.

Permalänk

Ja den kommer dra mer ström i viloläget så det blir inga 30 dagar standby om man inaktiverar funktionen Jag gissar på att datorn tar ca 5—10% batteri per dygn med funktionen inaktiverad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Datorn har varit i ett läge som i princip är samma sak som "hibernation" i windows. Dvs ramminnets innehåll har lagrats på hårddisken (okej, ssdn) och sen har datorn varit i princip avstängd. När du fäller upp skärmen så visas en bild på vad du senast hade uppe, medans den håller på att återställa data från ssd till ramminne igen.

Det är med andra ord helt normalt, och skitbra att det bara tar några sekunder trots allt.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Upplever samma sak, jobbigt när man skriver lösenordet utan att titta så noga och datorn inte registrerar de första tecknen.

Permalänk
Entusiast

Likadant för mig ibland, dock så är min en Macbook 2010 med 4GB RAM och en HDD så jag antar att det är universalt för Macs.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Likadant för mig ibland, dock så är min en Macbook 2010 med 4GB RAM och en HDD så jag antar att det är universalt för Macs.

Jag slipper det problemet på min 2009'a. Antar att min är för gammal för att ha dessa funktioner.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Jag slipper det problemet på min 2009'a. Antar att min är för gammal för att ha dessa funktioner.

Jag har en 2011MBP och aldrig varit med om något sådant.
Inte på någon av mina äldre macar heller, man öppnar locket och så är den igång.
Jag använder iofs inte lösenord vid vila om det kan ha något med det att göra?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Den aktuella funktionen ska inte vara aktiverad för dig, om den ens går att aktivera på den hårdvaran. Officiellt stöds det bara av Macar som levereras med SSD.

Skrivet av Json_81:

Jag har en 2011MBP och aldrig varit med om något sådant.
Inte på någon av mina äldre macar heller, man öppnar locket och så är den igång.
Jag använder iofs inte lösenord vid vila om det kan ha något med det att göra?

Lösenord har inget med saken att göra.

Om man vill inaktivera funktionen är det bara att köra:

sudo pmset -a standby 0

Från manualen:

STANDBY ARGUMENTS standby causes kernel power management to automatically hibernate a machine after it has slept for a specified time period. This saves power while asleep. This setting defaults to ON for supported hardware. The setting standby will be visible in pmset -g if the feature is supported on this machine. standby only works if hibernation is turned on to hibernatemode 3 or 25. standbydelay specifies the delay, in seconds, before writing the hibernation image to disk and powering off memory for Standby.

Visa signatur