Permalänk

Lite nybörjarfrågor

Hej hej. Min nya härliga dator är på intågande och jag skall se till att skaffa Arma och DayZ då jag har alltid har varit ett fan av survival och zombiespel.

Dock! Jag älskar verkligen hela idéen med DayZ men är lite orolig för några saker:

När man ser zombisarna springa mot spelare så springer dom jävligt konstigt och det ser allmänt.. laggigt ut när någon stackare försöker döda dom. Speciellt när de springer i ett Z mot spelaren. Är det ett problem och är det isåfall beroende på servern, latency, datorn eller spelet i sig?

Hur vanligt är det att man dör av buggar/glitchar?

Mer frågor kommer nog sen.

Permalänk
Medlem

Att zombies springer som de gör beror på att Arma är en simulator och zombierna agerar som soldaterna(ai) i arma gör, det vill säga att de försöker flanka folk.

Buggar och glitchar finns men brukar inte generellt vara någonting man dör av men man kan t.ex bryta benen osv.

Visa signatur

Datorn styr för många!

Permalänk

Tackar för de rappa svaren. Finns det möjlighet att stasha upp lite grejer, lite undangömt, så man inte förlorar allting om man dör en onödig död?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DisgruntledC:

Tackar för de rappa svaren. Finns det möjlighet att stasha upp lite grejer, lite undangömt, så man inte förlorar allting om man dör en onödig död?

Leta rätt på ett tält och sätt upp det i skogen, där kan du gömma prylar
Tältet kommer dock bara finnas på just den server där du satt upp det.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Det här med servrar: Ens karaktär finns på servern?
Och att hitta likeminded spelare: Jag är väl lite anal när jag spelar taktiska shooters. Jag vill ha skoj men samtidigt är en bra grupp oerhört givande att spela med. Är det belönande att spela med ett gäng gossar som samarbetar eller klarar man sig lika bra själv om man bara är smart? (Svävande fråga kanske.. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av DisgruntledC:

Det här med servrar....

En grupp är helt klart att föredra, men om man är bra på spelet och har sin kunskapsbank så kan man klara sig fint själv. Sedan att försöka skaffa folk att spela med i spelet kan vara dödligt då folk brukar skjuta först

Om du spelar på publika servar så har du din karaktär på samtliga.

Visa signatur

Datorn styr för många!

Permalänk

Vilken härlig frågestund vi har här!

När det gäller svårighetsgraderna så antar jag att Expert är att föredrar om man vill ha det så.. "realistiskt" som möjligt? Ingen hjälp med aim och man ser inte namnen om man kör en mouseover på buskage etc?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DisgruntledC:

Vilken härlig frågestund vi har här!

När det gäller svårighetsgraderna så antar jag att Expert är att föredrar om man vill ha det så.. "realistiskt" som möjligt? Ingen hjälp med aim och man ser inte namnen om man kör en mouseover på buskage etc?

Ja, jag tycker att expert är ett måste för den äkta spelkänslan, och 40+ spelare

Jag har bara spelat i ett par dagar och visst kan man klara sig bra själv men man är chanslös om man möter andra grupper.
Spelets kärna är att man måste veta vilka man ska lita och inte lita på, igår så hittade jag till exempel en bil och bildade en grupp med 3 andra spelare...
Vi körde omkring hit och dit och hittade vapen etc sen helt plötsligt när alla var ute och letade så sprang en i gruppen till bilen och tryckte ner plattan i mattan och drog, snacka om at vi blev snopna!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av DisgruntledC:

Vilken härlig frågestund vi har här!

När det gäller svårighetsgraderna så antar jag att Expert är att föredrar om man vill ha det så.. "realistiskt" som möjligt? Ingen hjälp med aim och man ser inte namnen om man kör en mouseover på buskage etc?

Precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av DisgruntledC:

Vilken härlig frågestund vi har här!

Regular Defaults
Armor: On
3rd Person: On
Auto Aim: Off
Tracers: On
Nameplates: On
Crosshairs: On
Death Messages: On

Veteran Defaults
Armor: On
3rd Person: On
Auto Aim: Off
Tracers: Off
Nameplates: Off
Crosshairs: Off
Death Messages: On

Mercenary Defaults (aka Expert)
Armor: Off
3rd Person: Off
Auto Aim: Off
Tracers: Off
Nameplates: Off
Crosshairs: Off
Death Messages: Off

Taget från dayz forum.

Visa signatur

Datorn styr för många!

Permalänk

Tackar för svaren. Ser fram emot att köra igång så fort datorjäveln kommer ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DisgruntledC:

Tackar för svaren. Ser fram emot att köra igång så fort datorjäveln kommer ..

Är du medveten om att Dayz standalone spelet kommer släppas snart ?

Visa signatur

Datorn styr för många!

Permalänk

Nån gång i början av 2013 hörde jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DisgruntledC:

Nån gång i början av 2013 hörde jag?

DayZ Standalone ryktas komma ut runt nov/dec 2012, så hade jag varit du så hade jag väntat med att köpa tills det kommer ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av DisgruntledC:

Nån gång i början av 2013 hörde jag?

Inom kort ja, så det vore mest logiskt att vänta tills det släpps.

Annars får du köpa Arma2+ Expansion och sedan Arma2 Standalone istället för endast Standalone.

Permalänk

Arf.. får vänta tills det släpps då. Hade det tagit några månader till så hade jag tänkt "träna" lite så jag hade hyffsad koll när det kommer. Men tack för tipsen.

Permalänk

När det gäller att döda med skjutvapen i spelet. Jag utgår från att skjuta mot center of body mass är det mest effektiva mot andra spelare. Hur fungerar det mot zombies? Behövs det solklara headshots? Kan man ta ner en zombie med tillräckligt många skott center of body mass (om man av någon anledning vill slösa massa skott)?

Permalänk

Och kan zombies ta sig igenom stängda dörrar? Och finns risken att de kan se en igenom dörrar/väggar om man står för nära?

Permalänk
Avstängd

Det är så att jag fått ett problem i dayz, när jag drar min mus ner så far bilden uppåt istället för nedåt som jag hade förut, samt att när jag drar den upp far bilden ner.
Tips?

Permalänk
Sötast

99987a;12885433]Det är så att jag fått ett problem i dayz, när jag drar min mus ner så far bilden uppåt istället för nedåt som jag hade förut, samt att när jag drar den upp far bilden ner.
Tips?[/QUOTE]
Stäng av inverterade kontroller.

Permalänk
Skrivet av DisgruntledC:

Och kan zombies ta sig igenom stängda dörrar? Och finns risken att de kan se en igenom dörrar/väggar om man står för nära?

Ja, och ja

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DisgruntledC:

När det gäller att döda med skjutvapen i spelet. Jag utgår från att skjuta mot center of body mass är det mest effektiva mot andra spelare. Hur fungerar det mot zombies? Behövs det solklara headshots? Kan man ta ner en zombie med tillräckligt många skott center of body mass (om man av någon anledning vill slösa massa skott)?

Tyvärr funkar center mass oxå, dock tar det ofta 3-5 skott men det hade varit roligare om det bara funka med headshots.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood