Permalänk
Avstängd

Uppgradera i5 750?

Går i uppgraderingstankar men har inte följt med i utvecklingen sista åren.
Har en i5 750 som körs stabilt i 4GHz . Vad kan jag förvänta mig i spel/photoshop/allmän system prestanda om jag uppgraderar till Core i5 3570K ?
Är det värt det eller väntar en ny generation runt dörren som man absolut bör vänta på istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Går i uppgraderingstankar men har inte följt med i utvecklingen sista åren.
Har en i5 750 som körs stabilt i 4GHz . Vad kan jag förvänta mig i spel/photoshop/allmän system prestanda om jag uppgraderar till Core i5 3570K ?
Är det värt det eller väntar en ny generation runt dörren som man absolut bör vänta på istället?

Jag hade väntat. Prestanda skillnaden i spel blir inte enorm. Kan tyvärr inte svara angående photoshop

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Haswell kommer i april. Så jag tycker att du borde vänta. För att uppgradera till ivy bridge måste du även köpa nytt moderkort och haswell kommer ha en annan socket än 1155. Så vänta skulle jag säga

Permalänk
Medlem

I spel beror det väl på vad du har för grafikkort, men kan nästan garantera att det hade gett mer att uppgradera grafikkortet där. Photoshop etc är det svårt att svara på. (för mig)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av avm:

Haswell kommer i april. Så jag tycker att du borde vänta. För att uppgradera till ivy bridge måste du även köpa nytt moderkort och haswell kommer ha en annan socket än 1155. Så vänta skulle jag säga

Tackar, jo medveten om nytt moderkort krävs till Ivy bridge, ännu en ny socket till nya generationen som kommer så pass snart låter ju som om man bör avvakta.

Permalänk
Medlem

I mitt tycke räcker en klockad i5 750 långt och jag har intalat mig att jag lika gärna kan vänta för egen del.

Det beror väl förstås på hur mycket grejer du gör som faktiskt är begränsade av cpu-prestanda också, om det faktiskt är ett problem för dig i något läge så förändrar ju det situationen. Men det är nog så att det vill till att klocka även den nya CPUn för att få någon större skillnad jämfört din rätt högt klockade befintliga.

Jaja, jag är lite nyfiken på vad folk har att säga.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

I mitt tycke räcker en klockad i5 750 långt och jag har intalat mig att jag lika gärna kan vänta för egen del.

Det beror väl förstås på hur mycket grejer du gör som faktiskt är begränsade av cpu-prestanda också, om det faktiskt är ett problem för dig i något läge så förändrar ju det situationen. Men det är nog så att det vill till att klocka även den nya CPUn för att få någon större skillnad jämfört din rätt högt klockade befintliga.

Jaja, jag är lite nyfiken på vad folk har att säga.

Kan inte säga att jag lider av något direkt problem, snabbare, mer smooth upplevelse är väl det jag är ute efter som alltid då man vill uppgradera. Kan säga att jag är nöjd annars men vet ju inte vad jag missar (om något).

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Kan inte säga att jag lider av något direkt problem, snabbare, mer smooth upplevelse är väl det jag är ute efter som alltid då man vill uppgradera. Kan säga att jag är nöjd annars men vet ju inte vad jag missar (om något).

Det är en bekant känsla, men vill uppgradera men har inte själv märkt något behov. Precis som flera andra så tycker jag gott du kan vänta om du inte känner att något spel/program går segt. När du nämner smooth så kommer jag att tänka på SSD, det har du väll? Annars har vi en bra uppgradering där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av retro123:

Går i uppgraderingstankar men har inte följt med i utvecklingen sista åren.
Har en i5 750 som körs stabilt i 4GHz . Vad kan jag förvänta mig i spel/photoshop/allmän system prestanda om jag uppgraderar till Core i5 3570K ?
Är det värt det eller väntar en ny generation runt dörren som man absolut bör vänta på istället?

Vad har du för burk i övrigt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)