Garantiärende, debiterad av serviceverkstaden?

Permalänk
Medlem

Garantiärende, debiterad av serviceverkstaden?

Hej!

En dag när jag skulle fotografera upptäckte jag att autofokusen på mitt kameraobjektiv (Canon EF 50 1,4) låste sig. Då inga yttre skador visade sig, och att garanti återstod, gick jag till återförsäljaren Netonnet. I dag fick jag ett brev där det klargjordes att "en klämskada deformerat fokustuben" (?), och med tre alternativ:

1. Apparaten återfås reparerad. Totalpris 2357 kr inkl. fraktkostnad.
2. Retur av produkten i befintligt skick. Totalpris 1045 kr inkl. fraktkostnad.
3. Verkstaden kasserar apparaten på plats. Inga tillbehör återfås. Totalpris 1045 kr inkl. fraktkostnad.

Är detta ett standardförfarande? Förväntas jag som konsument på förhand inse vad felet beror på och att det ej omfattas av garantin, och om inga yttre indikationer tyder på något? Motiverar vidare felsökning en avgift på 1045 kr? Deras villkor enligt nedan, och min felsökning sprang alltså i väg 50-100 % mot vad de anger i villkoren :(.

Objektivet kostar 3000 kr nytt, och jag hade hellre köpt ett nytt i stället för att betala 2400 kr för ett reparerat. Men jämfört med 1045 kr för...ingenting...och sedan köpa ett nytt? Jag känner mig nödgad att betala för reparationen :(.

Vänligen observera att din garanti täcker så kallade fabrikationsfel. När det t.ex. gäller ett handhavande fel såsom felinställd vara täcks detta ej av din garanti/reklamationsrätt. I de fall det inte rör sig om ett garantiärende riskerar du som kund att bli debiterad en undersökningsavgift. Avgiften ligger normalt på ca 500-700 kr och avser att täcka de omkostnader serviceverkstaden har haft i ärendet. Vi rekommenderar dig därför att alltid kontrollera en extra gång i bruksanvisningen innan du skickar/lämnar in produkten för en service/kontroll.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Sjukt dåligt av dem att göra så, dock så finns det nog inte så mycket att göra.

Visa signatur

Intel Core i7 @ 3.50GHz | MSI Z77A-G43 | AMD Radeon Sapphire 7970 3gb | 16 GB Corsair DDR3 RAM | STOCKKYLARE FTW

Permalänk
Medlem

Tycker dock att du borde göra allt du kan.

Visa signatur

Intel Core i7 @ 3.50GHz | MSI Z77A-G43 | AMD Radeon Sapphire 7970 3gb | 16 GB Corsair DDR3 RAM | STOCKKYLARE FTW

Permalänk

Låter ju som att något har hänt mellan netonnet och servive-verkstaden. Hade tagit upp med netonnet att grejerna var noga kollade innan du lämnade dem och vägrat annat än ett nytt/reparerat objektiv. (gratis förstås).

Personligen tycker jag att det har kommit lite väl många trådar av denna karaktären på netonnet's garantiärenden sen siba-nissarna blev inblandade, eller är det bara jag som inbillar mig?

Permalänk

Beror ju lite på hur gammalt det är?
Är väl ett halvår eller år som de måste bevisa att du gjort fel.
Efter det så är det svårare förstås, men skulle nästan säga att bestrid över 1000 i frakt och säg att det inte är skäligt, sen köp ett nytt, då får du dels en nyare produkt, dels ny garantitid. Reparerade obejktiv är väl ingen höjdare, sen vet man ju inte vad för skoj saker de gör på verkstaden, skakar eller nåt med det där :S

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Så är det alltid. Det kostar pengar att felsöka.

Permalänk
Medlem

Jag ringde Netonnet, och beskrev situationen.

Jag poängterade att det var svårt för mig att inse skadan, om inga yttre indikationer finns. Inget gehör, tyvärr.

Vad som gör mig redigt irriterad är att enligt hemsidan är "Avgiften ligger normalt på ca 500-700 kr", och att jag de nu debiterar 50-100% mer. Inte heller här fick jag något gehör. Han menade på att Netonnet blivit fakturerade detta av verkstaden, och att det inte finns något de kan göra. Jag menade att ett objektiv är en ganska simpel konstruktion, och rimligen borde ligga inom spannet de gett mig, och att jag därmed tycker Netonnet borde stå för det som överskrider 700 kr. "Det kommer vi inte göra", var svaret. Jaha, tack för den servicen.

Jag har handlat mycket på Netonnet, och är ofta nöjd med deras priser. Men servicen är ju tveksam.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

ja sånt är riktigt drygt, värsta är att man troligen inget kan göra.. bara välja om man vill betala eller inte, man förlorar i vilket fall

Permalänk
Medlem

Be om att få bilder på skadan eftersom du ej kunde se den själv. Ligg på hela tiden om du känner att du verkligen har rätt i ärendet (dvs du har använt den som en normalperson, inte om du själv vet att du har tagit sönder det).

Efter du har fått bilder på skadan, säg att du aldrig har hanterat den på något sätt som kan skada den, och att det bör vara något fel i konstruktionen eftersom den då tydligen kan skadas av normalt användande vilket är fel.

Som jag sa, bara om du är helt ärlig med att du själv inte tagit sönder den Samma sak hände min min Acer laptop engång, plasten inuti datorn hade gått sönder av helt vanliga transportskador i en riktig datorväska, dvs den kunde inte ta de små smällar när man satte ner väskan på bordet/backen även fast det är vadderat.

Permalänk
Medlem

Stå på dig, det tycks vara ganska vanligt att de försöker debiterar saftiga undersökningskostnader och reparationskostnader hos dessa filurer på serviceföretagen.

I samtliga frågor ang. tviser med företag brukar det alltid vara aktuellt att koppla in konsumentrådgivare (eller vad det heter) på din lokala ort, eller konsumentombudsmannen. Företag försöker komma undan med utgifter om de kan.

Som någon tidigare skrev i tråden, så stå på dig och kräv bevis.

Mina tankar, håll kommunikation genom email, inte telefon, lättare att behärska temperamentet och lättare att dokumentera ev. kommunikation mellan dig och företaget.

Permalänk
Inaktiv

Intressant faktura. Kommer den från Netonnet eller verkstaden? För om det är netonnet, kräv att få originalet från verkstaden. Dra ut på skiten så länge du kan, i ren- och skär jävelskap. Att netonnet har urusla fraktavtal ska inte drabba dig i ett garantiärende?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det viktiga här är att du får tydliga bilder på skadorna. Om de skickar bilder som visar en klämskada inuti objektivet, men inga skador alls på utsidan så kan du ju alltid argumentera för om produkten kan få klämskador på insidan utan att ens ha några yttre skador, hur går det till?

Finns bilder på yttre skador om du vet att några sådana inte fanns när du skickade in den så argumenterar du givetvis att det är en fraktskada eller hanteringsskada på verkstaden då inga sådana skadar fanns när du lämnade in den.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ring direkt till Canon RCC och prata med dem. Jag har mycket bra erfarenheter av Canon när det gäller reparationer. Både med och utan garanti. Beroende på var du bor finns det lite olika ställen som produkterna skickas till. KOlla med "NoN" om du är osäker.

Visa signatur

Konsumentköplag hit och distansköpslag dit. Tacka vet jag muntliga avtal
En lättläst version av KKL - Och ändå tolkas den fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Så är det alltid. Det kostar pengar att felsöka.

Ja, verkstaden behöver nog ha en timdebitering på minst 500-700kr timmen, sedan tillkommer moms och frakt och antagligen en administrativ avgift från netonnet. Så 1045kr är ju inte det minsta oskäligt. Får ju räkna med att det tar en 1h att felsöka objektivet. 1h räknas normalt sett allt från 31 min till 1h arbete, per påbörjad timme är också vanligt.

För verkstadens del spelar det ingen roll om skadan kommer från dig eller om det är ett garantiärende, de får ju betalt för jobbet i vilket fall. Deras intresse är ju inte att blåsa dig utan de vill givetvis få täckning för arbetstiden som den anställda har lagt ner, personen har ju lön, sociala avgifter och diverse andra kostnader han måste dra runt varje månad.

Permalänk
Medlem

lämnade in en mobil som helt plötsligt stängt av sig och kunde inte starta (på kvällen när jag kollade på nätet) till den telia butik (I SKÖVDE, sämsta butiken som finns, skojar inte) som jag köpt den ifrån.

efter 3 veckor (övrigt krångel med att dem glömt medela att det var klart osv osv) så sa dem "den är fukt skadad. det går inte på garantin, här får du din mobil, den är helt sönder. det kostar ~350kr." ungefär vad dem sa.

jag rageade som satan att jag tänker inte betala för att få tilbaka min mobil som är sönder, då kunde jag lika gärna kunnat skita i att hämta ut den. hon bakom disken blev skit sur och tyckte att jag har jätte fel vilket hon försökte förklara högt och tydligt. MEN jag bad att prata med butiks chefen eller att hon gjorde det. hon gick in bakom den där rosa dörren med koden som ingen av dem direkt försöker dölja.

2 minuter senare kom hon ut med ett väldigt uppenbart fejkat leende och sa "du behöver inte betala någonting då vi inte hade meddelat dig att det skulle kosta att felsöka" så jag fick min mobil jag varit utan i 3 veckor som fortfarande var helt paj och gick ut genom dörren för att ALDRIG gå in där igen. ever.

jag respekterar att dem som kollar på mobilen ska ha lön å så. inga problem. men jag tycker att företag alltid ska informera om sådant "om det inte räknas som ett garanti ärende så kommer det kosta för arbetet" bara det räcker... tycker jag.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

lämnade in en mobil som helt plötsligt stängt av sig och kunde inte starta (på kvällen när jag kollade på nätet) till den telia butik (I SKÖVDE, sämsta butiken som finns, skojar inte) som jag köpt den ifrån.

efter 3 veckor (övrigt krångel med att dem glömt medela att det var klart osv osv) så sa dem "den är fukt skadad. det går inte på garantin, här får du din mobil, den är helt sönder. det kostar ~350kr." ungefär vad dem sa.

jag rageade som satan att jag tänker inte betala för att få tilbaka min mobil som är sönder, då kunde jag lika gärna kunnat skita i att hämta ut den. hon bakom disken blev skit sur och tyckte att jag har jätte fel vilket hon försökte förklara högt och tydligt. MEN jag bad att prata med butiks chefen eller att hon gjorde det. hon gick in bakom den där rosa dörren med koden som ingen av dem direkt försöker dölja.

2 minuter senare kom hon ut med ett väldigt uppenbart fejkat leende och sa "du behöver inte betala någonting då vi inte hade meddelat dig att det skulle kosta att felsöka" så jag fick min mobil jag varit utan i 3 veckor som fortfarande var helt paj och gick ut genom dörren för att ALDRIG gå in där igen. ever.

jag respekterar att dem som kollar på mobilen ska ha lön å så. inga problem. men jag tycker att företag alltid ska informera om sådant "om det inte räknas som ett garanti ärende så kommer det kosta för arbetet" bara det räcker... tycker jag.

Dold text

Ja men du hade fel. Att det är vattenskada vilket är yttre åverkan är väldigt lätt att se då det finns fuktindikatorpapper i telefonen. Du har ju tagit upp arbetstid för felsökningen och skadan var ditt fel. Varför butiken stod själva för reparationen och drog en lögn efter hon hade pratat med chefen var för att du är helt omöjliga att resonera med och skadan du gör för företaget i efterhand (Typ som nu, Telia i Skövde...) är betydligt större än din felsökningsavgift. Nej du hade inte bara kunnat strunta i att hämta ut den, du har fortfarande skrivit på ett serviceärende (Som alltid gör det klart och tydligt vad kostar) och du skulle tillslut få en faktura skickad till dig om du hade struntat i att hämta ut den. Var nöjd istället över att de gjorde ett goodwill ärende av din oförståelse.

Folk verkar tro att servicekostnaden är ett sätt att jävlas och få några sadister att njuta. Sanningen är inte konstigare än att företag måste få betalt för tjänsterna de utför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ja, verkstaden behöver nog ha en timdebitering på minst 500-700kr timmen, sedan tillkommer moms och frakt och antagligen en administrativ avgift från netonnet. Så 1045kr är ju inte det minsta oskäligt. Får ju räkna med att det tar en 1h att felsöka objektivet. 1h räknas normalt sett allt från 31 min till 1h arbete, per påbörjad timme är också vanligt.

För verkstadens del spelar det ingen roll om skadan kommer från dig eller om det är ett garantiärende, de får ju betalt för jobbet i vilket fall. Deras intresse är ju inte att blåsa dig utan de vill givetvis få täckning för arbetstiden som den anställda har lagt ner, personen har ju lön, sociala avgifter och diverse andra kostnader han måste dra runt varje månad.

Nu har Netonnet valt att outsourca sin serviceverksamhet. Jag har inte möjlighet att välja verkstad, och vilka avtal de har sinsemellan rör inte mig. Jag vänder mig till Netonnet.

Vad jag inte vill är att betala 1045 kronor för något som enligt Netonnet skall kosta mellan 500 och 700 kronor. Jag har kört några mailväxlingar, och i den senaste påpekar jag att enligt konsumenttjänstlagen 6§: "Om priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.". Jag kan sätta min hatt på att 50 - 100% prisökning skulle bedömas av exempelvis ARN som "betydligt dyrare". De borde avbrutit jobbet och kontaktat mig när debiteringen överskred 700 kronor.

Jag har föreslagit för Netonnet att jag betalar det maximala beloppet på spannet de lämnade, dvs 700 kronor, i annat fall kommer jag vilja pröva detta hos ARN. Det rör sig alltså om 345 kronor, och alltså inga stora belopp för vare sig Netonnet eller mig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

Hände samma sak för oss fast på elgiganten. Vår laotop hade pajat de krävde 3000kr för att laga och 1000 kr för att få tillbaks den elr skrota den. Min mamma gick skitarg till elgiganten och tjafsade och hota med arn osv, en vecka senare får vi laptopen lagad och vi betala inte ett öre. Så tjafsa med netonnet och rabbla upp dina rättigheter som konsument så kommer du nog få rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Netonnet har gått med på att stå för den överskjutande kostnaden enligt förra inlägget ovan. Jag är tillfreds, men upplever att det satt bra långt inne för dem att inse det uppenbara. Kanske var det KTjL 6§, kanske var det denna tråd? Slutet gott - hoppas bara att reparationen blir hundraprocentig *tar i trä*.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Netonnet har gått med på att stå för den överskjutande kostnaden enligt förra inlägget ovan. Jag är tillfreds, men upplever att det satt bra långt inne för dem att inse det uppenbara. Kanske var det KTjL 6§, kanske var det denna tråd? Slutet gott - hoppas bara att reparationen blir hundraprocentig *tar i trä*.

Det satt långt inne hos dem, trevligt att det löste sig för dig och jag hoppas att reparationen blir bra. Själv tänker jag nog ta och försöka komma ihåg KTjL 6§ inför ev. situationer.

Permalänk
Medlem

Har också haft strul med netonnet.
En gång köpte jag grejer i deras lagershop. 3 varor för 1000kr.
När jag kom hem och loggade in i internetbanken såg jag att beloppet dragits 2ggr. Dvs 2000kr.

Ringde och påtalade de sade att jag måste handlat 6 varor. Jag var tvungen att bevisa att jag ej köpt varorna dubbelt samma minut och sekund köpet gjordes.

Inget hände förrens jag hotade att polisanmäla butiken för stöld/bedrägeri. Sen fick jag pengarna tillbaka efter cirka 3-4 veckor totalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig men sådant här är alltid tråkigt för drar kostnaden iväg för mycket kan man precis som du skriver få en ny vara för samma summa.

Har varit med om situationer där man frågat verkstaden ifall det blir lika dyrt som en ny produkt d.v.s. x.xxx kr? Fått till svar att det alls inte blir så dyrt och sedan fått räkning som är högre än nypriset, man blir helt klart äcklad. I mitt fall hänvisade vi till det oskäliga i att uppge en ungefärlig kostnad långt under nypris och sedan debitera mer än nypris och de gav till sist med sig. (Mitt ärende gällde dock inte Netonnet utan var bara med för att exemplifiera problematiken)

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Nej du hade inte bara kunnat strunta i att hämta ut den, du har fortfarande skrivit på ett serviceärende (Som alltid gör det klart och tydligt vad kostar) och du skulle tillslut få en faktura skickad till dig om du hade struntat i att hämta ut den. Var nöjd istället över att de gjorde ett goodwill ärende av din oförståelse.

Nja, det stämmer inte. Enligt de avtal man brukar skriva på gällande felsökningsavgift så betalar man enbart om man väljer att hämta ut telefonen och reparationen inte täcks av garantin. Så man kan be dem att istället kassera produkten och inte behöva betala för felsökningen.

Permalänk
Medlem

Bra du fick rätt i ditt ärende, just död eller trasig autofokus är vanligt på canons 50/1.4, så stå på dig. Är om något ett designfel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.