Udda fråga kanske: Är det fel att ha lån?

Permalänk
Avstängd

Udda fråga kanske: Är det fel att ha lån?

Hejsan

Ska ge mig på ett försök att förmedla en frågeställning jag har, som jag själv inte blir klok på och som jag förstår inte har ett "rätt" svar på - utan vill bara höra vad ni andra tycker

Det argumenteras sedan många år om att de svenska hushållen drar på sig för många lån och krediter, att bostadsbubblan kommer spricka och allt det där. Men om vi tittar på de senaste tio åren, har det varit så farligt? Är det så negativt att ha billån, bolån, krediter?

Personligen kommer jag fram till att är nog lite överdrivet men är osäker på vart jag drar gränsen. Tycker det är bra att ha ett kreditkort med 20 000kr i kredit, men det ersätter förstås inte att spara regelbundet utan ska vara ett komplement.

Vad anser ni?

Permalänk
Avstängd

Jag menar absolut att det är negativt att ta lån. Hur kan det inte ses som i grunden negativt att vara skyldig mer pengar än man har? Skulden är en styggelse man ska göra sig av med så fort som möjligt, den kan dock vara nödvändig vid bostadsköp, och även om inkomsten är beroende av egen bil.

Permalänk
Medlem

Egna tankar om lån är att man kan se dem som två olika saker. Ett nödvändigt ont eller en investering. När det handlar om ett nödvändigt ont så är det oftast något av de sämre alternativen där bättre alternativ exempelvis sälja något man äger, vilket naturligtvis inte är möjligt för alla. När det handlar om en investering så handlar det förhoppningsvis om exempelvis lån till bil eller bostad för att fixa ett jobb eller dylikt.
Lyxkonsumtionslån ser jag ned på.

För långt, läste inte: Lån är vad man gör dem till.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Nej varför skulle det vara fel?

Har massor av lån. CSN, några bolån och ett par kreditkort. Jag har också ett par hundra tusen på banken.
Folk har fått för sig att det är ngt dåligt med kreditkort. Det är precis tvärtom. Jag får bonuspoäng för varenda krona jag använder på mitt kreditkort, har fått ett förmånligt sparkonto på 3.5% mer fria uttag tack vare att jag har kreditkortet. Ingen vanlig bank kan matcha det. Dessutom är det säkrare att använda kreditkort då de inte är kopplade till dina egen pengar. Blir du skimmad så är det inte dina pengar utan kreditbolagets som försvinner.

Folk som tycker kreditkort är dåliga är ofta samma personer som envisas med att ha kvar alla sina pengar på lönekontot som ger 0% i ränta. Det om ngt är dåligt. Jag gör istället så att jag betalar alla räkningar sen flyttar jag resten till mitt sparkonto och sen använder jag kreditkortet istället. Mycket mer lönsamt än att ha pengarna stående på ett noll-räntekonto.

Permalänk
Medlem

Har ofta mycket hätska diskussioner på jobbet, med en viss kollega, om det här, där jag och kollegan har i grunden totalt olika åsikter
Lån och skulder är vad som för närvarande håller på att få stora delar av västvärldens ekonomier att kollapsa (speciellt då USA och EU).
Tanken att man kan bara kan låna och låna och få gratis välstånd som man aldrig behöver betala tillbaka, såvida räntorna bara tvingas ner lägre och lägre är det gift som förstört hela systemet. Tom ett barn borde inse att man inte får "gratis" pengar genom sitt kreditkort, eller att trycka fler sedlar. Det kommer med konsekvenser.

För att fördröja den oundvikliga kollapsen tjatas det ständigt om lägre och lägre räntor så att pyramidspelet kan fortgå lite till, samtidigt som pyramisdspelet utvidgas med än större skulder.

Lån i princip behöver dock givetvis inte alltid vara dåligt, tvärtom har det sin plats i ekonomin.
Men sätter man igång och bygger sin konsumtion på fler och fler lån som man aldrig tänkt betala tillbaka (som USA, Grekland, PIIGSländerna, lyxfällandeltagare osv så är man inne i ett gigantiskt självbedrägeri om man tror att det fungerar.)

Angående bostäderna så börjar bolånen bli ett stort problem i Stockholmsområdet. Där pågår ett stort pyramidspel där folk blir mer och mer slavar åt bankerna med lån de inte kan(eller ens försöker) betala av på en livstid. Med större och större lån krävs lägre och lägre räntor för att det inte ska kollapsa och när räntan väl höjs sitter folk där som i en rävsax och staten och vi andra skattebetalare måste rycka ut och rädda dem om det ens är möjligt.

Edit : Sedan kan det mycket väl vara rationellt för den enskilde individen att ta stora lån så länge som det nuvarande systemet inte har kollapsat.
Regeringarna i västvärlden gör ju allt för att gynna slösande och lånande och bestraffar sparande. Däremot är det förödande för samhällsekonomin i stort i längden och också för de låntagare som sitter med svarte petter när kraschen väl kommer.

Skrivet av Klingon:

Jag menar absolut att det är negativt att ta lån. Hur kan det inte ses som i grunden negativt att vara skyldig mer pengar än man har? Skulden är en styggelse man ska göra sig av med så fort som möjligt, den kan dock vara nödvändig vid bostadsköp, och även om inkomsten är beroende av egen bil.

Har i grunden precis samma inställning som dig här.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Enda lånen man nånsin ska ha är studielån och bostadslån och även dessa ska man försöka göra sig av med.
Tycker inte alls om att samhället är uppbyggt på att låna till allt, vad som gör det ännu värre är att det finns mer skulder än pengar i världen vilket gör att vi omöjligt kan betala av våra lån. Vilket är helt sjukt.

Skrivet av GaMeR2K5:

Men det är upp till var och en att ansvara för sin ekonomi.

Ja, men tyvärr är det så att när de som inte klarar detta gör bort sig får de duktiga betala.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Dock har det varit uppmärksammat flera fall nyligen i nyheterna då bankerna TOTALVÄGRAT att ge kunderna ersättning när detta hänt. Så jag vet inte om jag vill påstå att det är säkrare, snarare tvärtom eftersom det inte är ens egna pengar man använder.

Men det är upp till var och en att ansvara för sin ekonomi.

Fast fördelen är att då är inte dina egna pengar helt borta och du har lite medel att betala saker med under tiden banken beslutar om det är ditt fel eller ej.
Så jag tycker att kreditkort är bra, sen kanske man inte ska ha kreditkort med kredit som är högre än man kan betala tillbaka ifall det blir problem.

Lån skulle jag vilja säga är nödvändiga för vårat samhälle, problemet är när folk inte tar eget ansvar för att minimera riskerna som att inte amortera bostadslån och ta såpass stora lån att de inte klarar ens en procent ökad ränta.
Personligen tycker jag det borde vara som i USA, om man tar ett bostadslån med bostaden som säkerhet och allt går åt pipsvängen så får banken bostaden och inget annat, skulle göra bankerna klart mer tveksamma att ge ut gigantiska lån till folk.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Fast fördelen är att då är inte dina egna pengar helt borta och du har lite medel att betala saker med under tiden banken beslutar om det är ditt fel eller ej.
Så jag tycker att kreditkort är bra, sen kanske man inte ska ha kreditkort med kredit som är högre än man kan betala tillbaka ifall det blir problem.

Lån skulle jag vilja säga är nödvändiga för vårat samhälle, problemet är när folk inte tar eget ansvar för att minimera riskerna som att inte amortera bostadslån och ta såpass stora lån att de inte klarar ens en procent ökad ränta.
Personligen tycker jag det borde vara som i USA, om man tar ett bostadslån med bostaden som säkerhet och allt går åt pipsvängen så får banken bostaden och inget annat, skulle göra bankerna klart mer tveksamma att ge ut gigantiska lån till folk.

Sitter du inte med hela förmögenheten på kortet så har du inte ens det problemet.

Klart lån är nödvändiga men man måste inte samla på dem för det.
Håller helt med att det jag satt som säkerhet skulle vara med banken får ta (så länge det sköts, du ska inte kunna ta ett lån på en lyxvilla och sen låta den förfalla).
Mindre lån till folket kommer ge bättre priser, så allt (nästan iaf) som försämmrar för låntagarna är jag för.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

"Den som är satt i skuld är inte fri". Det enda vettiga Göran persson har sagt. NÅGonsin.

Det är inte fel att ha lån, däremot är det dumt att ha ett gäng krediter och liknande.
Det enda jag anser att det är ok att låna till, det är boende. Men även där strävar jag efter att bli helt skuldfri. Varför ge bort dina pengar till banker och kreditinstitiut?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Alla ni som tycker det är negativt med lån, ni kan langa upp miljoner för en bostad utan problem eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skugga:

Alla ni som tycker det är negativt med lån, ni kan langa upp miljoner för en bostad utan problem eller?

Ingen har sagt att det är negativt med lån spec vid bostadsköp, dock är den lånekultur som vi har nu helt galen.

Nej, jag kan inte langa upp miljoner utan problem men ett antal 100k fixar jag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Egna tankar om lån är att man kan se dem som två olika saker. Ett nödvändigt ont eller en investering. När det handlar om ett nödvändigt ont så är det oftast något av de sämre alternativen där bättre alternativ exempelvis sälja något man äger, vilket naturligtvis inte är möjligt för alla. När det handlar om en investering så handlar det förhoppningsvis om exempelvis lån till bil eller bostad för att fixa ett jobb eller dylikt.
Lyxkonsumtionslån ser jag ned på.

För långt, läste inte: Lån är vad man gör dem till.

Jag är lite nyfiken på hur lån till en bil kan vara en investering? Huslån kan ju helt klart vara en investering eftersom bostäder följer några egna konstiga lagar och blir värda mer och mer ju äldre de blir, i alla fall till en viss punkt då allt rasar, se USA. Men en bil? De minskar ju alltid i värde och det väldigt fort. De bilar som inte halverar sitt värde på ett år brukar vara begagnade och där kan man komma rätt långt på summor som är högst realistiska att spara ihop. Min åsikt är att en bil hamnar under lyxkonsumption. Undantaget är väl kanske om man i panik måste köpa sig något för att kunna jobba men då räcker det ju med något i 20000 kr klassen, en summa som man egentligen redan borde ha på banken som buffert. Att köpa en fabriksny Volvo är ett lysande exempel på kapitalförstöring.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skugga:

Alla ni som tycker det är negativt med lån, ni kan langa upp miljoner för en bostad utan problem eller?

Jag är negativ till lån och jag kan inte hosta upp en eller flera miljoner till en bostad. Jag kommer ta ett bostadslån inom en inte alltför avlägsen framtid men först ska jag se till att spara ihop ett antal hundra tusen så jag har till handpenning och buffert så jag slipper den värsta räntan på bolånet. Jag kommer inte låna pengar till hus för att det är roligt utan för att jag måste.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av skugga:

Alla ni som tycker det är negativt med lån, ni kan langa upp miljoner för en bostad utan problem eller?

Ja, men inte utan problem. Problemet är ju just att det lättvindiga utlånandet gjort att det krävs att folk langar upp miljonbelopp för att kunna köpa bostad om de vill köpa sina bostäder kontant.
Hade inte folk fått låna så stora belopp och till så låga räntor så skulle bostadspriserna vara en bråkdel av idag och då skulle många fler ha råd att faktiskt köpa sina bostäder, utan att bli slavar åt banker för resten av sina liv.

Bankerna lånar inte ut pengar för att vara snälla så att folk kan köpa de svindyra bostäder som finns. De har bidragit till att göra så att bostäderna blivit svindyra och samtidigt gjort större delen av svenska folket till sina lydiga låneslavar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är lite nyfiken på hur lån till en bil kan vara en investering? Huslån kan ju helt klart vara en investering eftersom bostäder följer några egna konstiga lagar och blir värda mer och mer ju äldre de blir, i alla fall till en viss punkt då allt rasar, se USA. Men en bil? De minskar ju alltid i värde och det väldigt fort. De bilar som inte halverar sitt värde på ett år brukar vara begagnade och där kan man komma rätt långt på summor som är högst realistiska att spara ihop. Min åsikt är att en bil hamnar under lyxkonsumption. Undantaget är väl kanske om man i panik måste köpa sig något för att kunna jobba men då räcker det ju med något i 20000 kr klassen, en summa som man egentligen redan borde ha på banken som buffert. Att köpa en fabriksny Volvo är ett lysande exempel på kapitalförstöring.

Sant. Slarvade med begreppen. Enligt mig skulle en bil hamna under nödvändigt ont då det skulle krävas för att genomföra ett jobb. Exempelvis så kommer man säkert inte undan som elmontör om man inte har tjänstebil.
Å tredje sidan så finns det de som verkligen investerar i bilar men det är en parentes.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att köpa en fabriksny Volvo är ett lysande exempel på kapitalförstöring.

Kapitalförstöring är ett laddat ord som ofta används slentrianmässigt vid just bilköp. Vad det handlar om är ju ren konsumtion. Att kalla det kapitalförstöring antyder någonstans att man skulle kunna "investera" dem i något som ger avkastning. Men det gäller ju allt man konsumerar, allt ifrån mjöl till strumpor till kabeltv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av badcash:

Kapitalförstöring är ett laddat ord som ofta används slentrianmässigt vid just bilköp. Vad det handlar om är ju ren konsumtion. Att kalla det kapitalförstöring antyder någonstans att man skulle kunna "investera" dem i något som ger avkastning. Men det gäller ju allt man konsumerar, allt ifrån mjöl till strumpor till kabeltv.

Fast det är just ordet fabriksny som ställer till det med tanke på hur stor värdeminskningen är bara efter att bilen rullat ut från bilhandlarens parkering. Den faktiska kostnaden att själv få välja färg och extrautrustning är väldigt väldigt hög. Så att låna till sig pengar för att sedan bränna dem på en fabriksny bil ser jag som ekonomiskt vansinne.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vi har byggt en väldigt osund lånekultur i våra många moderna samhällen, inklusive Sverige.
Lån är i grunden inte en bra sak att ha, men när många saker som ses som självklarheter idag skulle kräva decennier av sparande för att ha råd att köpa utan lånen så är det lån det blir, oavsett om det är bra eller dåligt.

Den största boven i dramat är ju att väldigt få idag verkar medvetna om innebörden i ordet "tillräckligt". Det skall alltid vara lite mer, tjänas lite mer pengar och gränserna skall hela tiden flyttas bara lite i taget. Detta gäller alla delar av vårt samhälle och kalla mig skeptisk, men jag tvivlar på att det kommer gå att undvika konsekvenser av det.

Det är kort och gott den kulturen vi har. Det går givetvis att undvika lån, men det är i många fall inte ett realistiskt alternativ då man antingen måste ha ett väldigt stort ekonomiskt spelrum eller spara väldigt länge. Dessa är för många som sagt inte några realistiska alternativ då inte alla kan ha super-löner alternativt bo hemma tills man är 40 och har sparat ihop någon miljon.

Det går givetvis att ändra på denna kultur, men det skulle inte vara någon trevlig process och troligen lär väldigt stora marknadskrafter vara stenhårt emot en sådan förändring att det skulle vara löjligt svårt att genomföra. Att tjäna pengar är helt enkelt en för bra motivation för att de skall bry sig om långsiktig hållbarhet.

Så är det fel med lån? Nej. Det är någonting som är ett krav på många sätt idag. Men är det en bra sak med lån? Nej.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jag är lite nyfiken på hur lån till en bil kan vara en investering?

En bil kan användas till att ta sig till jobbet (eller använda till själva jobbet) och tjäna pengar. Fast det måste du väl ändå veta?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Man kan ju vara lite hård där o säga att man inte är tvungen att KÖPA någon bostad... det finns ju hyreslägenheter.

Som ofta kräver flera års kö för att ha en chans att få (beroende på vart man bor då)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är just ordet fabriksny som ställer till det med tanke på hur stor värdeminskningen är bara efter att bilen rullat ut från bilhandlarens parkering. Den faktiska kostnaden att själv få välja färg och extrautrustning är väldigt väldigt hög. Så att låna till sig pengar för att sedan bränna dem på en fabriksny bil ser jag som ekonomiskt vansinne.

Det är ren och skär konsumtion, något som eftersträvas i vårt kapitalistiska samhälle.
Ur ett investeringsperspektiv kan det ses som "vansinne", men de flesta som köper nya bilar ser det knappast som en investering.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Tanken att man kan bara kan låna och låna och få gratis välstånd som man aldrig behöver betala tillbaka, såvida räntorna bara tvingas ner lägre och lägre är det gift som förstört hela systemet. Tom ett barn borde inse att man inte får "gratis" pengar genom sitt kreditkort, eller att trycka fler sedlar. Det kommer med konsekvenser.

För att fördröja den oundvikliga kollapsen tjatas det ständigt om lägre och lägre räntor så att pyramidspelet kan fortgå lite till, samtidigt som pyramisdspelet utvidgas med än större skulder.

Jag kan hålla med om att folk missförstår hela iden med att lånade pengar inte är ens egna. Däremot verkar du ha fullständigt missförstått varför räntor justeras neråt när det går dåligt för ekonomin och upp när det går bra. Det korta svaret är att det är för att moderera inflationen, investeringar, sparande och lite annat för att jämna ut ekonomin.

Själv tycker jag lån är vettiga när man har täckning för sakerna, dvs att man kan betala av lånet om det skulle behövas utan att behöva göra sig av med andra saker än den belånade saken. Därför tycker jag saker som billån för nya bilar och blankolån för vanliga utgifter är en riktigt dålig ide. Om någon lånar 25000 för att köpa en beg bil för 50000 kan jag förstå det men att låna 350 000 för en ny bil utan någon kontantinsats är i mina ögon att sätta sig i en jobbig situation om det skulle gå illa.

Studielån är ett speciellt fall och många drar på sig studielån dom inte borde ha tagit. Om man läser ett program som inte kommer leda till ett vettigt jobb är det i mina ögon ett lån man inte har täckning för. Jag vet att jag kommer tjäna tillräckligt med pengar eftersom jag har ett jobb garanterat i stort sett fram tills jag går i pension och bryr mig därför inte det minsta om vad CSNs siffror säger. Jag kommer kunna betala tillbaka det.

Problemet med bostadsmarknaden är igen att folk lånade mer än dom hade täckning för, visst var huset värt den summan när det köptes under högkonjunktur men de flesta borde ha insett men ville nog inte inse att om priset går ner lite kommer dom hamna i en riktigt jobbig situation om dom skulle behöva sälja.

Jag kommer belåna mig långt mycket mer i framtiden för att kunna köpa fastigheter. Här fungerar bostadsmarknaden på ett rätt annorlunda sätt jämfört med sverige och tanken är att köpa lägenheter/hus att hyra ut, betala av en del av lånen med inkomsterna men inte hela så länge som (inkomst+värdeökning) > (avgifter+ränta+omkostnader). Tanken är inte en kortsiktigt vinst utan en längre investering. Det skulle aldrig vara möjligt utan lån, jag har täckning för det i form av fastigheter som visserligen kan falla i värde men över en längre period är det osannolikt att det skulle falla till en ohållbar nivå.

Jag har även kreditkort och kredit hos banken. Inte för att jag lånar pengar någon längre tid av dom och återigen aldrig utan täckning.

Den dagen folk får en sundare inställning till hur mycket man kan låna utan att försätta sig i en problematisk situation skulle världen bli bättre men det lär aldrig hända. Kolla bara på SMS lån, vem som tänker lite på det tycker det är ett vettigt sätt att skramla ihop lite pengar? Däremot att låna ihop till ett hus om totalkostnaden blir lika hög per månad som om man hyr, helst med lite amortering, är däremot en bra ide förutsatt att man förstår vad man ger sig in på.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd

Skönt att se att de flesta har en sund inställning till skulder och lån måste jag säga. Ett budskap värt att sprida vidare helt klart.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

En bil kan användas till att ta sig till jobbet (eller använda till själva jobbet) och tjäna pengar. Fast det måste du väl ändå veta?

Jag har redan nämnt det i ett annat inlägg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jag har redan nämnt det i ett annat inlägg.

Ja du drar nått resonemang att värdet på en ny bil minskar snabbt men jag förstår inte vad det har att göra med om det är en investering eller inte.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Ja du drar nått resonemang att värdet på en ny bil minskar snabbt men jag förstår inte vad det har att göra med om det är en investering eller inte.

Jag skrev att jag förstår att man ibland måste ha en bil för jobb, som du skrev. Det är dock inte samma sak som att låna 300000 till en helt ny Volvo men kräver jobbet en bil och man inte har 20000 över så kan ju ett lån vara relevant. Fast har man inte 20000 kr i buffert bör man se över sin privatekonomi.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja för alla oss med ett arbete så borde det ju inte vara några större problem att spara ihop den summan eller mer. Det handlar ju till största delen om "prioriteringar".

Men när det handlar om större "oförutsedda utgifter" så kan lån vara räddaren i nöden. Om man inte har släkt/vänner som man istället kan få låna gratis av.

Vad räknar du "större"? Säg inte bara en summa utan ge även exempel.

Om man prioriterat på ett sådant sätt att man inte klarar att bilen eller t.ex. att alla vitvaror går sönder så har man prioriterat fel.
Så enligt mig ska aldrig lån få vara "räddaren i nöden".

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Utan möjlighet att belåna skulle samhället kollapsa. Varje krona vi håller i är belånad på något sätt, och det är absolut ingen problem med att det är så. Konsekvenserna av att förbjuda belåning skulle bli katastrofala. Det gäller även möjligheten att handla på kredit som kan ses som ett lån.
Å andra sidan blir man mer och mer exponerad ju högre belåningsgraden är. Vid ett köp av en normal fastighet, som finansieras genom ett lån, minskar man sin exponering genom att man kan ställa fastigheten som säkerhet. En fastighet är normalt sett en stabil tillgång, vars värde så klart kan fluktuera givet marknaden, men på sikt åtminstone håller sitt värde.
Problem med lån är när man, som säkerhet, ställer tillgångar vars värde inte är stabilt. Detta kan ex. vara en anställning som till synes är långvarig och ger en bra inkomst eller tillgångar med låg likviditet, ex. konst, som blir svårt att sälja till förväntad värde om marknaden går dåligt.
Här har även banker ett stort ansvar vid utlåning, där de 'för lätt' lånar ut pengar utan att kontrollera alt. väljer att inte kontrollera säkerheten. Skulle man ej klara betala kostnaden för lånet, och banken kräver igen pengarna och säkerheten man ställt visar sig vara värd mycket mindre än bankens värdering blir de personliga konsekvenserna stora, vilket kan leda till en personlig konkurs där man tvingas sälja av i princip alla tillgångar man har för att betala fordran till banken.
Att låna till konsumtion är, ur ett ekonomisk perspektiv, heller inget problem. Problemet är en allt för hög exponeringsgrad. Står man och faller med lånet är det så klart ingen bra idé att ta lånet. Men ställer man god säkerhet, och man är beredd att förlora säkerheten till banken vid ev. ekonomisk trångmål så är det inget problem.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilket lån det är, personligen tycker jag lån för köpa kläder eller mat är onödigt då kläder oftast minskas i värde snabbt och mat ja det kan man ju knappast sälja.

Permalänk
Medlem

Delar inställningen som många andra har i tråden om att lån och krediter oftast är en styggelse. Skulle man behöva låna pengar, säg för bostadsköp, så skall man i den mån det är möjligt amortera.

Citat:

"Den som är satt i skuld är icke fri"
- Göran Persson, fd statsminister

Det enda vettiga den mannan har sagt....