Val av processor till flertrådiga program

Permalänk

Val av processor till flertrådiga program

Hej!
Ska bygga en ny burk och behöver lite råd från er experter!

Vi skriver flertrådiga program som kör simuleringar över ibland flera veckor. Behöver bygga en prisvärd dator, så alla Xeon processorer går bort. Att den kan jobba snabbt med internminnena är bra. Behöver inte ha nån grafikprestanda att tala om.

Efter lite surfande har jag fastnat för:
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155
eller
Intel Core i7 3930K 3,2GHz Socket 2011

Båda har hyper threading. 3770K har inbyggt grafik, så jag slipper ett graffekort, men den har bara 4 kärnor, dock 22nm.

Vilken går att klocka bäst? Vilken skulle ni välja? För-nackdelar?

Mycket frågor, hoppas nån orkar svara...

Permalänk
Medlem

kika på am3+ det är ju åttakärniga cpuer fx 83 ska du kika på då sen tar du ett billigt grafikkort bara finns passiva och köpa.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2539380

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

AMD's CPUer är rätt nice när det kommer till flertrådiga program såhär.
medans i7er är väll mer rå-kraft mer passande för spel.

håller med han ovan, kolla på deras octa cores

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivius:

AMD's CPUer är rätt nice när det kommer till flertrådiga program såhär.

Det gäller ju dock inte alltid; man bör nog titta på ett test som gör ungefär vad man själv är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det gäller ju dock inte alltid; man bör nog titta på ett test som gör ungefär vad man själv är ute efter.

Eller mer specifikt om programmen är hel- eller flyttalstunga i sina beräkningar.

Men om det där med internminnena var viktigt så är det ju 2011 som gäller.

Permalänk

Tack för svaren!

Jag har också läst att AMD inte presterar som på "pappret". Deras 8 kärniga är ju grymt prisvärd, men jag har alltid gillat Intel bättre.

Varför är 2011 bättre när det gäller minneshantering?