Intel skjuter upp 14 nanometer med sex månader

Permalänk
Avstängd

Tråkigt!

Btw, efter 14 nm ska dom ner på 10 nm, men kan dom det?
Om dom kan det, kan dom 7 nm och 5 nm också? Klarar dom det?

Vad ska dom göra efter 5 nm om dom kommer ner så långt?

Permalänk
Medlem

Visst Intel har mycket begränsad konkurrens på PC marknaden just nu och jag kan lätt se att det kan påverka lansering av nya kretsar men detta rör sig om ett generationsskifte på tillverkningssidan och där har Intel egentligen inget att tjäna på förseningar.
Skulle snarare säga att det är precis tvärtom, PC marknaden är krympande och Intel har därför allt att tjäna på att på allvar komma in på den handhållna marknaden dvs telefoner, plattor osv och där skulle 14nm ge ett stort försprång över övriga aktörer.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Med tanke på att deras anställda tydligen har förmågan Blink så är jag förvånad över att de behöver skjuta upp på det här.

Permalänk
Medlem

För det första: fy skäms för den usla sensationalistiska rubriken!

Nyheten handlar bara om fabriken på Irland vilket kan bero på lägre efterfrågan pga. världskonjunkturen vilket gör att Intel inte behöver alla fabriker. Irland drabbades väldigt hårt av finannskrisen 2008/2009 och en del i att komma tillrätta med statsbudgeten är höjd företagsbeskattning som tidigare var mycket låg (lägst i EU tror jag). Skatterna lär ha varit den avgörande faktorn för Intel att etablerade sig på Irland. Att Intel strax efter en höjning av skatten går ut med att dom drar tillbaka tidigare planernade investeringar på Irland kan alla dra sina egna slutsatser av.

Bristande konkurans från AMD är inget nytt, Inte sedan 2006 (lansaeringen av core 2) har AMD haft något som kunnat hota Intel, att dom först nu, 6 år senare, medvetet skulle slå av på takten är inte troligt speciellt inte eftersom dom gör stora satsningar mot mobilmarknaden där deras försprång i tillverkningsprocess är en väldigt stor fördel.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

speciellt inte eftersom dom gör stora satsningar mot mobilmarknaden där deras försprång i tillverkningsprocess är en väldigt stor fördel.

Och specielt eftersom det faktum att Intel ligger en nod föra alla andra är ett av deras viktigaste och bästa vapen för att konkurera med ARM. Att försöka hamna 2 noder före är otroligt viktigt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Sex månader till....få se hur man gör nu....liiite väl länge att vänta.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

En väldigt stor fördel med att gå över till 14nm är ju att dom kan få ut fler CPU'er per wafer (tjänar mer pengar per wafer.), så det är nog inte avsaknaden av konkurens från AMD som bromsar i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Sex månader till....få se hur man gör nu....liiite väl länge att vänta.

Jag skulle inte planera för en krympning som ligger så långt fram. Ny arkitektur är ju betydligt mycket mer intressant, åtminstone för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

För det första: fy skäms för den usla sensationalistiska rubriken!

Medhåll. Bara för att Intel drar ned på personal i en fabrik på Irland betyder väl knappast det att 14 nm-tekniken blir försenad i stort? Eller att Broadwell blir försenad alls? Visst att världskonjunkturen är lite svag, men jag tror knappast att man vill släppa fördelen med att ligga såpass före som Intel gör nu. Det vore väldigt dumt av dem. Intel har många fler fabriker, som redan påpekats i tråden. Börjar de dra ned på alla dem också, då kan man ju ana oråd. Men knappast nu.

Och detta har förstås ingenting med Haswell att göra.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Medhåll. Bara för att Intel drar ned på personal i en fabrik på Irland betyder väl knappast det att 14 nm-tekniken blir försenad i stort? Eller att Broadwell blir försenad alls? Visst att världskonjunkturen är lite svag, men jag tror knappast att man vill släppa fördelen med att ligga såpass före som Intel gör nu. Det vore väldigt dumt av dem. Intel har många fler fabriker, som redan påpekats i tråden. Börjar de dra ned på alla dem också, då kan man ju ana oråd. Men knappast nu.

Och detta har förstås ingenting med Haswell att göra.

Men alla fabriker är väl inte rustade för 14nm?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

Men alla fabriker är väl inte rustade för 14nm?

Två sådana till har de i alla fall.