Permalänk
Medlem

Nästan en evighetsmaskin

Hej mina vänner, det är så att vi har fått en uppgift i skolan att bygga en sak som rör sig eller dylikt så länge som möjligt utan batterier. Kan ni ge mig inspiration/tips

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk

Svårt att tro att ni ska komma komma på en själva... dock så e den kraft ni skall utnyttja gravitation. gratis och stabil. youtubea propetual motors (stavning).

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Vad som helst som kopplas in i väggen istället för att använda batterier, problem löst.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

Svårt att tro att ni ska komma komma på en själva... dock så e den kraft ni skall utnyttja gravitation. gratis och stabil. youtubea propetual motors (stavning).

På vilket sett menar du att de ska utnyttja gravitationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggan:

På vilket sett menar du att de ska utnyttja gravitationen?

Ponera t.ex. att du har en tung kula fastmonterad på en stel stång som sitter fast i en friktionsfri led (yeah, right) i vakuum (för att förhindra luftmotstånd). Om du släpper kulan mot marken kommer den då pendla fram och tillbaka pga gravitationen i all oändlighet.

I ett väldigt mycket mer realistiskt fall kommer den stanna ganska snabbt på grund av diverse friktionskoefficienter. Även i exemplet ovan skulle den troligen stanna efter ett mycket längre tag på grund av att gravitationen inte skulle vara exakt rak på grund av jordytans krökning eller något i den stilen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Entusiast

Ska den utföra ett arbete eller bara röra sig? Räcker det med en pryl som snurrar så är det absolut enklaste att bygga ett svänghjul. Ju större tröghetsmoment och högre hastigheter ger mer energi och hjulet kommer därför snurra längre. Enkelt att bygga också. Ni kan ju börja med ett cykelhjul så har ni något komplett med kullagar. Sedan får ni se till att öka tröghetsmomentet på lämpligt sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska den utföra ett arbete eller bara röra sig? Räcker det med en pryl som snurrar så är det absolut enklaste att bygga ett svänghjul. Ju större tröghetsmoment och högre hastigheter ger mer energi och hjulet kommer därför snurra längre. Enkelt att bygga också. Ni kan ju börja med ett cykelhjul så har ni något komplett med kullagar. Sedan får ni se till att öka tröghetsmomentet på lämpligt sätt.

Bra tips, sedan bör man även fundera på hur dessa modifikationer eventuellt påverkar förlusterna i form av friktion och luftmotstånd.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Vad som helst som kopplas in i väggen istället för att använda batterier, problem löst.

Ha, vore skönt om TS gick tillbaka till skolan med en vanlig bordsfläkt, kopplade in i väggen och "voila".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

En stor tub med komprimerad luft (dykartub eller liknande) som driver en liten snurra (som släpper ut luften mycket långsamt då förstås) borde kunna vara igång extremt länge
Om det inte är emot reglerna då förstås.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en pendelklocka?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Ha, vore skönt om TS gick tillbaka till skolan med en vanlig bordsfläkt, kopplade in i väggen och "voila".

Gjorde faktiskt något liknande på gymnasiet när vår filosofilärare bad oss bevisa för honom att en tennisboll existerade. Jag kastade min på honom och frågade om han kände det. Sen fick jag godkänt på momentet medans alla andra satt och skrev långa förklaringar om tennisbollars vara och icke vara i universum. Det gäller dock att ha lärare med en gnutta humor och sinne för att tänka lite utanför lådan för att sånt ska funka!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

En tråd på ett forum där du trollar de första inläggen och vops en evighetsmaskin tills en moderator besöker tråden...

Jag tror din lärare föredrar lite mer teknisk avancerade saker även om de ej uppfyller uppgiften så bra. Så att bara ta en enkel pendel blir nog inte så bra betyg, även om resultatet blir bra.

Det jag tänkte mig på var en liten vattentank som driver en turbin som driver en pump. Frågan är bara vart man kan fixa turbin och pump billigt? Fast problemet är att tanken nog behöver vara megastor för att utflödet ut ska räcka och driva någon pump som enkelt går att köpa för en billig peng.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

En tråd på ett forum där du trollar de första inläggen och vops en evighetsmaskin tills en moderator besöker tråden...

Jag tror din lärare föredrar lite mer teknisk avancerade saker även om de ej uppfyller uppgiften så bra. Så att bara ta en enkel pendel blir nog inte så bra betyg, även om resultatet blir bra.

Det jag tänkte mig på var en liten vattentank som driver en turbin som driver en pump. Frågan är bara vart man kan fixa turbin och pump billigt? Fast problemet är att tanken nog behöver vara megastor för att utflödet ut ska räcka och driva någon pump som enkelt går att köpa för en billig peng.

Tycker en pendel låter som en utmärkt idé. Bygga en tätad plexibur, ett nållager samt en axel och pendel. Pendeln kan initieras med en stark magnet utanför plexibehållaren som man har sugit vakuum i. Förslagsvis kan man ta vevstaken, vevaxel, kolven och nållager från en skrotad mopedmotor och hänga det uppochner. Då har man passande delar med fina toleranser, kolven bör fyllas med något lämpligt.

Syftet med uppgiften kan ju inte vara att bygga en häftig maskin, utan att förstå principerna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sunnis:

Tycker en pendel låter som en utmärkt idé. Bygga en tätad plexibur, ett nållager samt en axel och pendel. Pendeln kan initieras med en stark magnet utanför plexibehållaren som man har sugit vakuum i. Förslagsvis kan man ta vevstaken, vevaxel, kolven och nållager från en skrotad mopedmotor och hänga det uppochner. Då har man passande delar med fina toleranser, kolven bör fyllas med något lämpligt.

Syftet med uppgiften kan ju inte vara att bygga en häftig maskin, utan att förstå principerna.

Om man lyckas bygga en som kan pendla tillräckligt länge tycker jag trådskaparen ska passa på att ha ett snöre istället för en fast axel så kan trådskaparen passa på att bevisa att jorden roterar kring sin egen axel när trådskaparen ändå håller på. Det blir ju en snygg bonus.

Edit: finns det ett hög trapphus i skolan så är det enklaste att bara köpa en lång wire och sätta fast något stort och tungt i botten så kan den pendla en bra stund.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Gjorde faktiskt något liknande på gymnasiet när vår filosofilärare bad oss bevisa för honom att en tennisboll existerade. Jag kastade min på honom och frågade om han kände det. Sen fick jag godkänt på momentet medans alla andra satt och skrev långa förklaringar om tennisbollars vara och icke vara i universum. Det gäller dock att ha lärare med en gnutta humor och sinne för att tänka lite utanför lådan för att sånt ska funka!

Låter lite som min Filosofilärare.

I Tredje ring så kommer vi till första lektionen, han säger att han vill att vi skall göra en uppgift om världen idag, ni har 2 månader på er, behöver inte komma till lektionerna, men han kommer vara där om vi behöver hjälp.

Det var allt vi fick om den uppgiften.

En i klassen skrev en låååååång avhandling om världspolitik, en tog ett kort på en mor med ett nyfött barn, någon skrev en låt osv osv. Alla som gjorde något fick godkänt.

Samma lärare kom alltid in med en kopp kaffe i handen, man såg röken stiga från den, så den var varm. Men han drack aldrig ifrån den.
När vi, på någon av de sista lektionerna frågade varför han gjorde så, så var hans svar.

"spännande, de flesta klasserna brukar fråga efter 2-3, kanske 10 lektioner, men ni tog 2 terminer på er."

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, min grupp har dock bestämt sig för att göra någon av dessa.
http://www.youtube.com/watch?v=ixKnAWua0_Q
http://www.youtube.com/watch?v=vh2a4a6JPM8&feature=fvwrel

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Craiser:

Tack för all hjälp, min grupp har dock bestämt sig för att göra någon av dessa.
http://www.youtube.com/watch?v=ixKnAWua0_Q
http://www.youtube.com/watch?v=vh2a4a6JPM8&feature=fvwrel

Najs, en dubbelpendel. Ett av de enklaste sätten att skapa kaos. Det finns ingen analytisk lösning för pendelrörelsen. Man kan göra massa häftiga plottar med sånt om man löser det numeriskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=UvrBzwBIFhM

eller en sterling engine som använder sig av värmeskillnaden eller nått sånt. de minsta kan drivas med värme skillnaden från din hand och omgivande luft temperatur.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Gjorde faktiskt något liknande på gymnasiet när vår filosofilärare bad oss bevisa för honom att en tennisboll existerade. Jag kastade min på honom och frågade om han kände det. Sen fick jag godkänt på momentet medans alla andra satt och skrev långa förklaringar om tennisbollars vara och icke vara i universum. Det gäller dock att ha lärare med en gnutta humor och sinne för att tänka lite utanför lådan för att sånt ska funka!

hahahaha..... Vilken lirare

Permalänk
Hedersmedlem

Om ni har t ex ett högt trapphus i skolan så kan ni göra en Foucaultpendel genom att hänga en tung boll i en lång vajer från taket. Dels kommer den pendla ordentligt länge, och dels kan ni demonstrera att jorden roterar. Win-win!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.