Spel som bryter mot mänskliga rättigheter?

Permalänk

Spel som bryter mot mänskliga rättigheter?

Hejdär!

Har en uppgift i skolan och ska skriva en artikel om spel som bryter mot mänskliga rättigheter, men har svårt att komma på några.
Kom att tänka på Heavy Rain och Max Payne 3. Grejen är dock att spelet man ska berätta om måste bryta mot minst tre olika rättigheter. Så det blev ganska svårt att komma på något.

Alla världens mänskliga rättigheter finns att läsa här

Tack på förhand, och langa på med tipsen ifall ni kommer på något!

Permalänk
Medlem

I spelet Tropico kan man avrätta eller sätta politiska motståndare i fängelse. Man kan även fuska i eller vägra hålla val.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Skrivet av Xellofan:

I spelet Tropico kan man avrätta eller sätta politiska motståndare i fängelse. Man kan även fuska i eller vägra hålla val.

Hmm smart! Tittar till det i listan!

Permalänk
Medlem

Jag anser att inga spel bryter mot mänskliga rättigheter. Spel är fiktiga och därav kommer ingen människa till skada i spel. Om nu detta är en fråga så borde den sträcka sig till filmer, böcker, bilder, musik ja you name it.

Permalänk
Skrivet av Xclusiv8:

Jag anser att inga spel bryter mot mänskliga rättigheter. Spel är fiktiga och därav kommer ingen människa till skada i spel. Om nu detta är en fråga så borde den sträcka sig till filmer, böcker, bilder, musik ja you name it.

Förstår din tanke, men alltså spelen bryter inte mot mänskliga rättigheter, men saker som händer I spelen kan bryta mot mänskliga rättigheter. Som till exempel Tropico, där man kan avsätta politiker som inte tycker som du, och det är ju en mänsklig rättighet att få tycka som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Förstår din tanke, men alltså spelen bryter inte mot mänskliga rättigheter, men saker som händer I spelen kan bryta mot mänskliga rättigheter. Som till exempel Tropico, där man kan avsätta politiker som inte tycker som du, och det är ju en mänsklig rättighet att få tycka som man vill.

Men du tycker inte att det är frågor som kan vara relevanta till film, bild osv också? Jag tycker att det är en himla riktad fråga från din lärare.
Annars bryter väl de flesta spel mot fiktiva "mänskliga rättigheter".

Jag är mer intresserad av bakgrunden till frågan. Vad är det den ska visa? Vad är det ni ska få ut av frågan? Vad är det ni ska lära er? Kanske något att ta upp i din diskussion

Permalänk
Skrivet av Xclusiv8:

Men du tycker inte att det är frågor som kan vara relevanta till film, bild osv också? Jag tycker att det är en himla riktad fråga från din lärare.
Annars bryter väl de flesta spel mot fiktiva "mänskliga rättigheter".

Jag är mer intresserad av bakgrunden till frågan. Vad är det den ska visa? Vad är det ni ska få ut av frågan? Vad är det ni ska lära er? Kanske något att ta upp i din diskussion

Jag förstår vad du menar med det, men det har vi redan gjort, vi har redan läst böcker som bryter mot mänskliga rättigheter, vi har även sett filmen "Taken", som har lite med det att göra.

Jag läser spelutveckling på gymnasiet, och vi läser just nu mänskliga rättigheter i stort sett alla ämnen, vi läser och gör ett reportage i SO, vi läser om det i Engelskan och vi har läst böcker i Svenskan (jag läste Hunger Spelen, The hunger games alltså.) och nu har vi inlett ett arbete som heter "Tidnings Artikel Mänskliga Rättigheter." Alltså, det går ut på att lära oss (igentligen mest repetition från 9an) hur man gör en tidningsartikel, samtidigt som vi lär oss om mänskliga rättigheter då artikeln ska handla om det. Sedan så försöker lärarna att göra mer "intressanta" artiklar genom att alla elever skildrar sin linje/inriktning i artikeln. Alltså; spelutvecklarna skriver om minst ett spel, vad spelet handlar om, vad som händer i spelet som bryter mot de mänskliga rättigheterna och vad vi tycker om det. Arkitekterna ska leta upp och skriva om hur byggnader och offentliga miljöer kan bryta mot mänskliga rättigheter, som till exempel handikappsanpassade miljöer. Musik eleverna letar upp och skriver om musik som bryter mot mänskliga rättigheterna... And it goes on..
Om du är ännu mer nyfiken, så kan du ladda ner hela uppgifts pdf:en om du vill! ;D
Uppgiften

EDIT: Wait, nu förstår jag vad du menar, trodde du menade en annan grej.. Låt mig förklara:
Mänsklig rättighet nummer 3: Alla människor har rätt till liv.
Hmm.. Vilket mördar spel som helst.. Om vi tar Skyrim till exempel, hur många gånger mördas och dödas inte människor i Skyrim? Oskyldiga människor?
Mänsklig rättighet nummer 18: Alla har rätt att tro på vilken religion de själva vill.
Vi väljer Skyrim igen. I de olika länderna så är det "bara en sann gud", tror man officiellt på något annat så kan man bli avrättad, eller hur? Där bryter man mot mänskliga rättigheter igen.

Förstår du nu?
Edit 2: För att förtydliga mitt budskap ytterligare, så kan vi göra klart att när vi snackar om spel som bryter mot mänskliga rättigheter så menar vi självklart inte IRL, alltså i det verkliga livet, finns inte många spel som på något sätt har brutit mot en mänsklig rättighet. Det vi menar är vad som händer I spelen som bryter mot mänskliga rättigheter I spelen.

Permalänk
Medlem

Det finns väl inte ett enda spel som per definition bryter mot mänskliga rättigheter? Däremot finns det spel där olika händelser i spelet leder till att man bryter mot de mänskliga rättigheter, i spelet alltså. Och det finns gott om sådana spel, som till exempel alla FPS spel där man kan skjuta civila.
Du kanske kan krydda det till lite och välja en kontroversiell spel som till exempel en gammal COD (om jag kommer ihåg rätt) där man gick runt i en flygplats och mejade ner civila?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Mitt tips är att lära dig av psykopaterna och försök låtsats att du är lika mentalt störd som dina lärare. Argumentera inte för mycket emot dessa, såvida du inte vet att läraren inte kommer ge dig dåligt betyg för detta. Alltså inte argumentera emot de mänskliga rättigheterna utan jämför de med bibeln och kom med påstående att barn kan ta skada av detta etc.

Annars tycker jag uppgiften är superenkel att hitta exempel till, där jag snarare ser problemet som layoutteknisk. Du pratade om ett tidningsreportage, använder ni Indesign, quarkxpress eller något liknande? Hur mycket utrymme har ni att skriva artikeln?
Problemet tycker jag inte är att hitta tusentals exempel och skriva en lång artikel, utan att faktisk kunna skriva en intressant artikel. En kort och intressant artikel är faktisk ofta mycket svårare att göra än det motsatta, för några tusen rader babbel kan vem som helst slänga ihop.

Om din lärare är en feminist så använd detta ämne, skit i om du tycker det är dumt för många spel, sin stolthet är bra att lära sig att offra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Finns det inte ett spel som går ut på att slakta civila, postal? Minns inte exakt vad det hette.

Permalänk

Tropico är väl praktexemplet trots allt. Du kan muta, slänga folk i fängelse för att dom ser lustiga ut, du kan lönnmörda och avlyssna, rigga valen etc etc.

Red alert kan man skjuta civila

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Citat:

The goal of the game is to keep the camp functioning by keeping the "public opinion" or other important resources and gauges over or under a certain threshold. In one version, public opinion rises when the "manager" executes a number of prisoners with Zyklon B. However, ordering said gas costs money, which can be gathered by forcing the prisoners to work.

http://en.wikipedia.org/wiki/KZ_Manager

"Spel bröt mot fler mänskliga rättigheter förr!"

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Ja, det känns ju inte som något spel man sharear till sin facebook väg i alla fall.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kommer man här en vecka senare och necropostar lite, men genren som OP är ute efter är förmodligen activist games eller persuasive games. Det är kort sagt spel som försöker förmedla en agenda, exempelvis då genom att belysa problem med mänskliga rättigheter. Ett ganska känt exempel är Darfur is Dying, där spelaren får försöka överleva i Darfur. Det finns även ett dansk företag vid namn Serious Games Interactive som skapar bland annat spel för politisk opinionsbildning där man förmodligen kan hitta spel relaterade till mänskliga rättigheter.

För den som är intresserad har Ian Bogost (en spelforskare av ganska hög rang) ett gammalt arkiv med bloggposter om just den här typen av spel.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Mitt tips är att lära dig av psykopaterna och försök låtsats att du är lika mentalt störd som dina lärare. Argumentera inte för mycket emot dessa, såvida du inte vet att läraren inte kommer ge dig dåligt betyg för detta. Alltså inte argumentera emot de mänskliga rättigheterna utan jämför de med bibeln och kom med påstående att barn kan ta skada av detta etc.

Annars tycker jag uppgiften är superenkel att hitta exempel till, där jag snarare ser problemet som layoutteknisk. Du pratade om ett tidningsreportage, använder ni Indesign, quarkxpress eller något liknande? Hur mycket utrymme har ni att skriva artikeln?
Problemet tycker jag inte är att hitta tusentals exempel och skriva en lång artikel, utan att faktisk kunna skriva en intressant artikel. En kort och intressant artikel är faktisk ofta mycket svårare att göra än det motsatta, för några tusen rader babbel kan vem som helst slänga ihop.

Om din lärare är en feminist så använd detta ämne, skit i om du tycker det är dumt för många spel, sin stolthet är bra att lära sig att offra.

En helt vanlig tidnings artikel, har ingen aning om vad det ovannämnda betyder.

Skrivet av CSM101:

Finns det inte ett spel som går ut på att slakta civila, postal? Minns inte exakt vad det hette.

No idea, valde Tropico iaf

Skrivet av Inveramsay:

Tropico är väl praktexemplet trots allt. Du kan muta, slänga folk i fängelse för att dom ser lustiga ut, du kan lönnmörda och avlyssna, rigga valen etc etc.

Red alert kan man skjuta civila

Japp, Tropico blev det!

HAH! Njaeh.. Har redan valt Tropico!

Skrivet av flyawaynille:

Ja, det känns ju inte som något spel man sharear till sin facebook väg i alla fall.

Känner det också..

Skrivet av Irlut:

Nu kommer man här en vecka senare och necropostar lite, men genren som OP är ute efter är förmodligen activist games eller persuasive games. Det är kort sagt spel som försöker förmedla en agenda, exempelvis då genom att belysa problem med mänskliga rättigheter. Ett ganska känt exempel är Darfur is Dying, där spelaren får försöka överleva i Darfur. Det finns även ett dansk företag vid namn Serious Games Interactive som skapar bland annat spel för politisk opinionsbildning där man förmodligen kan hitta spel relaterade till mänskliga rättigheter.

För den som är intresserad har Ian Bogost (en spelforskare av ganska hög rang) ett gammalt arkiv med bloggposter om just den här typen av spel.

Well, det var lite överkurs, men vad jag egentligen menade med tråden är att jag letade efter spel som i spelen bryter mot mänskliga rättigheter. Precis som i Tropico där man kan avrätta folk för att de inte tror på samma ideologi.

Permalänk
Medlem

Super Mario-serien. Princess Peach blir kidnappad och hålls fången, vilket absolut bryter mot mänskliga rättigheter. Mario Kart-serien är precis tvärtom, alla tävlar i samma klasser oavsett art- eller könstillhörighet.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Super Mario-serien. Princess Peach blir kidnappad och hålls fången, vilket absolut bryter mot mänskliga rättigheter. Mario Kart-serien är precis tvärtom, alla tävlar i samma klasser oavsett art- eller könstillhörighet.

Jo men man måste skriva om minst tre mänskliga rättigheter, annars får man skriva om flera spel, och jag vill bara skriva om ett, eftersom jag har valt Tropico!

Permalänk
Medlem

Starcraft 2!

"Rätten till arbete" - Mina stackars SCV's får slava och offras till sist när man har nått 200/200
"Rätten till utbildning" - Mina SCV's får ingen utbildning, de bara minar
"Rätten till liv" - SCV's slaktas när man når 200/200

Känns som man vrida i stort sett vartenda spel till att bryta rättigheterna..

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Skrivet av RetarDeD:

Starcraft 2!

"Rätten till arbete" - Mina stackars SCV's får slava och offras till sist när man har nått 200/200
"Rätten till utbildning" - Mina SCV's får ingen utbildning, de bara minar
"Rätten till liv" - SCV's slaktas när man når 200/200

Känns som man vrida i stort sett vartenda spel till att bryta rättigheterna..

Här är vi inte snåla med tipsen!
Dock så har jag redan skrivit 90 % om Tropico