Permalänk

Grafikkort eller ej.

Hej!

Funderar på att köpa en begagnad bärbar dator och blir aldrig klok på om det är grafikkort eller en integrerad krets i datorn. Det gäller denna dator: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=745009

Permalänk
Medlem

den har ett ati mobility radeon 5650

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

De är en laptop, och således integrerat. Sen när kunde man byta grafikkort på en laptop?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

De är en laptop, och således integrerat. Sen när kunde man byta grafikkort på en laptop?

fåtal som går men det är inte kompatibla med vanliga datorers kontakter T ex pci e är annorlunda och passar inte alls grafikkorten till laptops

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Sen när kunde man byta grafikkort på en laptop?

I klassen "svindyr" är det inte helt ovanligt att det låter sig göras, men på vanlig konsumentnivå är det mycket ovanligt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

De är en laptop, och således integrerat. Sen när kunde man byta grafikkort på en laptop?

Den har väl egen GPU, inte alltså integrerad i cpu:n? Då har den ju "eget" grafikkort.?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Skrivet av _oZZar_:

Den har väl egen GPU, inte alltså integrerad i cpu:n? Då har den ju "eget" grafikkort.?

Jo, det var ju så jag menade, ursäkta om jag var lite otydlig. Är det så, någon som vet?

Permalänk
Medlem

Den är inte inbygd i cpu. Det är ett sepparat chipp.
Du behöver nog efter att köpt den installera om den och installera legacy drv från amd hemsida. Fungerar för mig men gör inte med bärbara utan ett gammalt kort i min htpc. Kör 12-6-legacy_vista_win7_64_dd_ccc tor det fanns en nyare som fungerade bättre. Om du får buggar så testa runt.
Sen lär du behöva gör rent dartorn från damm.

Edit:
sry for language

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

fåtal som går men det är inte kompatibla med vanliga datorers kontakter T ex pci e är annorlunda och passar inte alls grafikkorten till laptops

Vill bara tillägga att anledningen att dator tillverkaren har så är för att de lättare ska kunna göra olika modeller och bruka inte vara tänkt för konsumenterna så man kan glömma tankar på att uppgradera sånt.