Asus släpper Vivobook U38N – Ultrabook-liknande dator med AMD Trinity

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

18.6 mm hög. För tjock!

Dom borde plocka bort Mini-VGA kontakten.
Borde ha 1080p kamera istället för 720p.

Upplösning på 1920 x 1080 är tråkig, dom borde ha dubbla, nu finns plattor med högre upplösning.
4 GB RAM är snålt, den borde ha mer.

Stora fula ASUS loggor som förstör utseendet.

För 8000 kr är det bra bortsett från rammängden. Men i vilket läge behöver du en 1080p kamera på en bärbar? Och varför har alla börjat bry sig om att ha så tunn laptop de går. Jag har hellre mer kontakter och batteri.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

För 8000 kr är det bra bortsett från rammängden. Men i vilket läge behöver du en 1080p kamera på en bärbar? Och varför har alla börjat bry sig om att ha så tunn laptop de går. Jag har gäller mer kontakter och batteri.

Du har aldrig tänkt att bärbara datorer används utanför hemmet som skolor eller arbetsplatser? Denna datorn är mer gjort för konsulter och studenter dvs säga personer som reser runt och prioriterar "användarbilitin " än prestandan, då det är ordagrant ett helvete att bära runt på en 3kg laptop flera timmar i sträck

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

18.6 mm hög. För tjock!

Dom borde plocka bort Mini-VGA kontakten.
Borde ha 1080p kamera istället för 720p.

Upplösning på 1920 x 1080 är tråkig, dom borde ha dubbla, nu finns plattor med högre upplösning.
4 GB RAM är snålt, den borde ha mer.

Stora fula ASUS loggor som förstör utseendet.

Vad spelar det för roll om det är 720p-kamera? Fint försök att trolla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

Vad spelar det för roll om det är 720p-kamera? Fint försök att trolla.

För i 2012 så borde man ha HD.
720p är gammal 90-tal wannabe HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För i 2012 så borde man ha HD.
720p är gammal 90-tal wannabe HD.

Skulle också dra upp priset för något som inte spelar någon större roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Du har aldrig tänkt att bärbara datorer används utanför hemmet som skolor eller arbetsplatser? Denna datorn är mer gjort för konsulter och studenter dvs säga personer som reser runt och prioriterar "användarbilitin " än prestandan, då det är ordagrant ett helvete att bära runt på en 3kg laptop flera timmar i sträck

Ja men folk som prioriterar använbar batteritid och mer än 3 usbkontakter finns också. Jag slipper släpa runt på en laddare som är skrymmande o väger lite plus att jag slipper vara beroende av vägguttag.
Min laptop väger ungefär 2kg och har en 14" skärm.

Flera i klassen har ultrabooks (bla acer o asus vet ej mer exakta modeller) de klarar kanske 4h på batterier om de inte drar ner skärmstyrkan mm men då ser man knappt vad skärmen visar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Du har aldrig haft ett jobb?

Utan VGA kontakt skulle det bli jobbit för diverse säljare, konsulter mfl.

Jag vet vad du menar men tekniken borde sikta framåt. Det mesta idag är antingen Displayport eller HDMI kompatibelt.

Skrivet från mobil.

Permalänk
Medlem

Ni har helt glömt bort att u38N har touch också.

Synd att den inte har SSD-cache bara.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Intressant dator, men jag fattar inte, kommer den med både SSD och med en HDD?

Synd dock på Windows 8, vem vill ha pekplatte-OS på en laptop?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad man kan förvänta sig för prestanda av grafikkortet?
Jag hittar inga tester av 7600G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Jag vet vad du menar men tekniken borde sikta framåt. Det mesta idag är antingen Displayport eller HDMI kompatibelt.

Skrivet från mobil.

VGA ar standard i alla konferensrummen pa mitt jobb, men det borjar fasas ut for mini HDMI/HDMI/DisplayPort nu. Men enda, manga som besoker kontoret har datorer med VGA anslutning.

Ontopic: Riktigt snygg dator, kanns lite tjock kanske? Bra for AMD att fa salja lite trinity iaf.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

upp till 5 timmars batteritid låter rätt uselt för nånting "ultrabook-liknande"

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Ska ha Me <3 AMD APUs

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Skrivet av medstud:

Har du en ryggsäck eller portfölj som bara har ett 18-millimetersfack? Vad är poängen med att få den ännu tunnare? Skryta? Dörrstopp? Leka Indiana Jones med garageporten?

Han kanske inte är en eftersträvade? Det finns bara fördelar med att bygga datorer tunnare, de blir lättare och pushar företag att bygga kraftfullare och strömsnålare komponenter i mindre formfaktorer.

Skrivet av jOnÄTÄn:

För 8000 kr är det bra bortsett från rammängden. Men i vilket läge behöver du en 1080p kamera på en bärbar? Och varför har alla börjat bry sig om att ha så tunn laptop de går. Jag har gäller mer kontakter och batteri.

Väldigt många ultrabooks och apples alternativ har 8h i batteritid och är ( mycket) tunnare. Det har med vikt och göra, för en person som utför generellt arbete på sin dator alltså inte spel eller arbete som behöver väldigt mycket processorkraft så räcker ultrabooks till gott och väl. Jag skulle ALDRIG kunna gå tillbaka till en fet plastklump hur bra komponenter den än har, jag har ingen användning för dom ändå.

Skrivet av femkantig:

upp till 5 timmars batteritid låter rätt uselt för nånting "ultrabook-liknande"

Håller med. Kraven för att få kalla en dator för "ultrabook" finns bara uppsatta för intelprocessorer ironiskt nog och då är det minst 5 timmar som gäller som baseline, inte upp till. Men det gör det samma för det är uppenbart att intel inte klarar av att kontrollera alla ultrabooks då släpps så otroligt mycket
skit-ultrabooks som aldrig skulle fått heta ultrabooks från början. Hela konceptet med att ha ett namn med en premiestämpel är för att man som konsument ska få vad man betalar för dvs inte skit.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk

Man skulle väl lätt kunna spela Battlefield 3 på low med okej FPS med den där APUn?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Datavetare
Skrivet av henkiii:

Någon som vet vad man kan förvänta sig för prestanda av grafikkortet?
Jag hittar inga tester av 7600G.

7600G har lika många "kärnor" som 7660G, men är klockat på 65% av 7660G. Tester på 7660G (som sitter i A10-4600M) hittar du t.ex. här.

Har blottas nog ett litet problem för AMD när TDP kryper ner under 20W, i7-3517U som sitter i Asus Intel baserade Ultrabook kör sin GPU på 90% av hastigeheten i den I7 3720QM (TDP 45W) som testades mot A10-4600M (TDP 35W), så tydligen måste AMD skala ner sina max frekvenser mycket mer än Intel för att nå <20W.

Så min gissning är att i7-3517U är minst lika stark i GPU-delen som A8-4555M, men svårt att veta utan att ha sett ett test. Båda dessa lär i alla fall stå sig slätt mot nVidia 620M.

i7-3517U kan "turbo-boosta" sig till 3GHz, så CPU-delen kommer vara helt överlägsen A8-4555M på 2.4GHz då maxfrekvenserna endast nås i enkeltrådade laster.

Tror ändå att detta är exakt den typen av produkter som AMD ska rikta in sig på. Många kollar bara på priset och ser de två datorer som ser lika ut så köper de den billigare. "Ultrabooks" ligger ju i ett prissegment där marginalerna inte är helt löjligt låga, så AMD har ju en rimlig chans att tjäna pengar på dessa system.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att den ser mycket intressant ut. Perfekt att ha på nattduksbordet för att netflixa lite när insomnian kommer krypandes. Frågan är bara om jag kan motivera köpet inför regeringen..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Ni har helt glömt bort att u38N har touch också.

Synd att den inte har SSD-cache bara.

Det missade jag...gött då blev priset plötsligt ännu lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Intressant dator, men jag fattar inte, kommer den med både SSD och med en HDD?

Synd dock på Windows 8, vem vill ha pekplatte-OS på en laptop?

Förmodligen inte du.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Varför köper du inte bara en retina Macbook för tjugoo papp?

1. Den är från Apple.
2. Den kostar tjugoo papp.

Permalänk
Medlem

Nu måste jag fråga här, någon som fattar vad de menar med förvaringen? Står i artikeln att det ska vara både SSD och HDD, men på Prisjakt till exempel nämns bara en 500 GB 5400 RPMare...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nu måste jag fråga här, någon som fattar vad de menar med förvaringen? Står i artikeln att det ska vara både SSD och HDD, men på Prisjakt till exempel nämns bara en 500 GB 5400 RPMare...

Antagligen släpps den med olika bestyckningar i olika regioner. Speccen säger ju även 2gb / 4gb RAM.