Vad skall jag köpa för surfplatta?

Permalänk
Medlem

Vad skall jag köpa för surfplatta?

En hel drös med plattor där ute. Jag tror jag har en favorit, TF300 men tänkte kolla vad SweC crewet tycker.
Jag kommer ha varierad användning för diverse. Skola, film, surfa.
Budget 3000-4000.

Det jag dock vill ha är större skärm och så bra hårdvara som möjligt.
Varför jag just nu har TF300 som favorit är för att den har 4.1. Men vad tycker ni?

Jag är medveten om Nexus 10, Men den kommer antagligen ta ett tag att få hit.

Tack

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Större skärm? Vad har du för nåt nudå? Nexus 10 ser jäkla fin ut på pappret och lär vara lika fin.

Nån Galaxy Tab/Note?

Permalänk

Ipad?

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Större skärm? Vad har du för nåt nudå? Nexus 10 ser jäkla fin ut på pappret och lär vara lika fin.

Nån Galaxy Tab/Note?

Nexus 10 (Y) ska själv få en Nexus 7 på posten i morgon, fast jag antar att skärmen är för liten för dig.

Skrivet av Borgen1998:

Avråder denna platta. Inge bra imo.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Jag har en Nexus 7 som jag är grymt nöjd med, ett klart köp om du inte kräver 3g eller en 10-tums skärm!

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att en transformer är bra för skolan, så kan du koppla till tangentbord och ta ordentliga anteckningar etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jo, Transformer infinity är vad jag skulle ha tagit.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Surface RT?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Nexus 10 kommer väl komma hit i Jan/Feb tror jag. Vill inte vänta så länge.

Nexus 7 har jag tittat på men känns lite för liten tyvärr.

Galaxy Tab 2, 10.1 har jag tittat på men känns som lite klen hårdvara.

Noten har jag tittat på men känns som det inte är så stor skillnad jämfört emot TF300 när det skiljer 1000:-.

Transformer infinity spräcker tyvärr budgeten med 1000:-.

Surface e lite dyr

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sectrum:

En hel drös med plattor där ute. Jag tror jag har en favorit, TF300 men tänkte kolla vad SweC crewet tycker.
Jag kommer ha varierad användning för diverse. Skola, film, surfa.
Budget 3000-4000.

Det jag dock vill ha är större skärm och så bra hårdvara som möjligt.
Varför jag just nu har TF300 som favorit är för att den har 4.1. Men vad tycker ni?

Jag är medveten om Nexus 10, Men den kommer antagligen ta ett tag att få hit.

Tack

Nexus 10! min Nexus 7 är underbar och kan inte tänka mig att storebror blir sämre precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Surface RT?

Den har tydligen svåra Wifi problem och är väl inte riktigt färdig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vill tyvärr inte ha en iOS enhet. Inte för att jag är fanboy. Utan att jag helt enkelt inte gillar användarupplevelsen och hur det är/fungerar.

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem

Men är Galaxy 2 10.1 en värd platta jämfört med TF300?

Är det värt att gå upp 1000:- för en Note 10.1?

Finns det några andra värda surfplattor (ej IOS) för upp till 4000?

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem

De androiddevices jag testat kan paras med bluetoothtangentbord, så inget måste att välja transformer eller liknande modeller bara för att få tangentbord.
(jag har tex ett microsoft bluetoothtangentbord som är litet och lätt: http://www.microsoft.com/hardware/en-us/p/bluetooth-mobile-ke... ).
Alla knappar funkar ju inte, men bra nog.

Permalänk
Medlem

Note 10 är perfekt om du tänker anteckna eller rita på den.

Permalänk
Medlem

Varför jag har tittat på TF är just för bra hårdvara för priset. Men är osäker vad som är bäst för budgeten.

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Skrivet av Sectrum:

Surface e lite dyr

En Surface utan Touch Cover klarar du precis med din budget på 4000,- men det är klart, till din användning är ett tangentbord att föredra såklart.

Skrivet av bengt-re:

Den har tydligen svåra Wifi problem och är väl inte riktigt färdig.

Med vissa routers hade den det, tydligen redan fixat. Jag har själv inte upplevt det med några av mina på några av de APs jag kopplat till. Inte helt färdig, hur menar du där?

Skrivet av Sectrum:

Varför jag har tittat på TF är just för bra hårdvara för priset. Men är osäker vad som är bäst för budgeten.

TF är helt okay OM du kan leva med en Android tablett. Saken med Android är att merparten av apparna inte är tablettspecifika utan helt enkelt uppskalade telefonappar. Har själv två Android tabs (Kindle Fire och en tidig Asus Transformer), en iPad och nu Surface RT. Android plattorna är okay att surfa på, faktiskt bättre än iPad. Apputbudet är bättre på iPad. Att se film klarar du på alla utan problem. Men när du säger att du ska ha den till skola - vad precis menar du? Ska den ersätta en laptop? I så fall kan du bara glömma Android IMO. iPad är bättre men spräcker din budget och om den är spikad tror jag nog du kommer bli mer nöjd med en bärbar dator istället för en platta.

Har som sagt endel plattor själv och fram tills nu har de hela tiden kompletterat en laptop, eller rättare sagt, jag har behövt en laptop för att komplettera min surfplatteanvändning 😊 Vissa webbsidor fungerar inte alls på iPad, andra inte på Android. Att arbeta med Office dokument i iWork eller OpenOffice är ungefär lika trevligt som att dra visdomständer. Sedan jag fick Surface har jag inte rört laptoppen alls och jag har svårt att se för mig vad som kan ändra detta i dagsläget.

Det bästa du kan göra vore att utnyttja Elgiganten lite, köp dig en TF (om de säljer dem) och prova den några veckor. Byt sedan ut den till en iPad och prova den några veckor. Jag kan garantera att du inte kommer lämna tillbaka iPaden till förmån för en TF om användningsområdet är som du först skrev. Prova sedan ut valfri Windows 8 eller RT platta i samma prisgrupp om du märker att en iPad faktiskt inte gör allt du vill heller.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar!

Tableten kommer vara till för skolarbetet i mån av att scanna in alla böcker. Om det blir en Note 10.1 så kommer jag även att anteckna/rita en del.Går teknik design. Jag har även en MacBook så jag kommer komplettera upp med det.
Mycket arbete kommer användas ifrån vad google erbjuder. Jag utnyttjar allt vad de ger en (play music, docs, calendar) underbara produkter som syncar! detta är en ganska enorm + fakrot för android. Men det är mycket utav smidigheten med en tablet som jag vill ha i huvudfokus.
Jag är Ordförande i en förening så att ta med plattan kommer vara givet för att visa upp eller surfa fram snabb info. Kalendern kommer användas flitigt (skitbra med googlecalendar). Reser mycket emd familjen så jag måste kunna komplettera upp med minneskapasitet på något sätt. Helst utan att behöva slita med MacBooken.

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem

Spelar inte så mycket mobila spel heller utan på min Galaxy nexus så är det Calendar,play music, GMail och google now som är mina (typ) enda använda appar.

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vilja ha en platta utan möjlighet att koppla in extra batteri o tangetnbord. Har gjort att jag kan lämna laptopen hemma oftare och oftare.

Beror helt på person såklart men det är min point of view.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"