Permalänk

Stiligt!

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

Schysst! Ser att du fick till fotandet till slut
bra jobbat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag undrar hur allt ser ut utan all photoshop och skum belysning. Också lite fel fläkt att köra på CPU-kylare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Proffsmobbare

Tack för alla goda ord! Mycket roligt att höra sådan respons!

Skrivet av patrikringdahl:

Gott bygge, kul att se hur du vänder på steken och gör ett uppenbart tyst system för en gångs skull. De tidigare byggena har man ju undrat lite över ljudnivån alt. funderat över ifall grejerna brinner upp så fort systemet startas..

Jag tycker verkligen att du borde ge dig på DCII kylaren med lack och nya fläktblad (om de är kompatibla utan för mkt modifikationer) som i PS bilden. Såg riktigt bra ut, kanske t.om Noctua "hudfärg" på hela ramen och en svart rand med vit uggla (http://www.noctua.at/images/logo.gif) istället för det vita med "hudfärgad" rand och svart uggla.

Lycka till och keep up the good work!

Tja Patrik! Tidigare byggen har faktiskt varit vad jag anser som tyst, då jag är känslig mot oljud.

Däremot håller jag med dig på andra punkten, jag är alltid livrädd när jag provstartar mina byggen. Det är mycket som är "första gången" på varje bygge, och ibland får man betala priset!

Tyvärr är 560't sålt, men jag har ett GTX660 från MSI med TwinFrozr-kylaren så det kommer bli något liknande. Troligen mer diskret dock, mer mot dina tankar.

Tack för feedbacken, uppskattas!

Skrivet av rmd:

Tror du man kan få in mer sleeve så man kan få lådan helt full av sleeve? Kanske förlänga kablarna lite?

Jag kommer aldrig bergripa hur folk ödslar tid och plats på onödigt långa kablar och sedan slänger på med strumpor på ensamma kablar. Är det bara "for show" kan man lika gärna spraymåla lite kablar i passande färg. Resultatet och funktionen blir ungefär lika bra.

Gissar mig till att det är mdpc's fel/förtjänst att sleeve-nojjan är så brutal och skev som den är nuförtiden.

I övrigt ett mycket trevligt bygge!

Kalla det en "yrkesskada", har man varit med sedan starten av MDPC-köret och umgås dagligen med folket bakom det så är det klart att man blir medsugen i deras driv och entusiasm. Men jag håller med dig, individuell sleeve är inget kul att leva med dagligen.

Skrivet av Breddas:

Jag undrar hur allt ser ut utan all photoshop och skum belysning. Också lite fel fläkt att köra på CPU-kylare.

Här har du hur bilderna ser ut utan "photoshop och skum belysning". Jag vet inte riktigt vad du menar med det, men om du menar att jag skulle försöka lura folk på något sätt så tar jag illa vid mig.

Det är lite färgpill för att jämna ut skalorna och ojämnheten i värme från källorna, någon störande reflektion här och där men annars inget stort. Det jag vill reflektera i mina bilder (gäller alla mina byggen) är precis det man ser i verkligheten.

(All EXIF-data finns kvar på filerna för allmän skådning.)

Ska byta till en Noctua CPU-kylare snart för att få det hela lite mer enhetligt, vilken fläkt hade du föreslagit istället? Och vad är problemet med nuvarande?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Nuvarande fläkt är anpassad för luftflöde och inte statiskt tryck. Fläkten är effektiv på att flytta luft om det inte är något hinder ivägen, men när man ska blåsa genom en cpukylare så är det i regel bättre med en fläkt som är anpassad för statiskt tryck, då den orkar att trycka luften igenom cpukylaren. NF-F12 och NF-P12 är bättre anpassade för CPU-kylning.

Mina fläktar ser då annorlunda ut från dina. De är mer åt det röda hållet, dvs som produktbilderna:

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Breddas:

Nuvarande fläkt är anpassad för luftflöde och inte statiskt tryck. Fläkten är effektiv på att flytta luft om det inte är något hinder ivägen, men när man ska blåsa genom en cpukylare så är det i regel bättre med en fläkt som är anpassad för statiskt tryck, då den orkar att trycka luften igenom cpukylaren. NF-F12 och NF-P12 är bättre anpassade för CPU-kylning.

Mina fläktar ser då annorlunda ut från dina. De är mer åt det röda hållet, dvs som produktbilderna:
http://www.noctua.at/images/products/fullsize/noctua_nf_f12_p...

Tack för tipset! Kikade på dessa men blev avskräckt av priset. Ska ta en andra titt på det igen när det är dags.

Angående färgerna så förstår jag dig. Det finns två revisioner, eller generationer, av Noctuafläktarna. En har en sandfärgad ram med brunare fläkt. Den andra (antar att det är den senare) generationen har mer vinröda blad med något mer rödaktig ram. Kollar du noga så kan du se att så även är fallet i min dator.

Min CPU-fläkt är av den vinröda sorten, mina chassifläktar är av den bruna. Det är ingen jätteskillnad, men den är synbar i vissa ljus i verkligheten och på bilder, lite beroende på skärminställningar.

Permalänk
Medlem

Skulle varit lättare att bara byta ut Noctua fläkten mot lite Gentle Typhoon XD Slipper man lacka om hela datorn för att det ska bli snyggt i Noctuas färger XD

Ne men skitsnyggt bygge och jättefint rakt igenom! Annars hade det nog varit snyggare med ett svart/vitt tema, med gpu, mb, ram, psu och sedan byta fläktarna bara

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt. Själv älskar jag Noctuas fläktar och använder nästan uteslutande bara deras fläktar.

Permalänk
Medlem

Fyfan va sexigt.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Asså fyfan vad snyggt! grymt bra jobbat älskar det: DD hellt amazing

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Inaktiv

Alltså wow, awesome stuff. Keep it up, du är en inspiration till många med byggen i denna nivå!

Permalänk
Medlem

Ser väldigt fräscht ut!

Det jag undrar är hur du bar dig åt när du färgade DirectCU2 flänsen, och ur det påverkar kylningsförmågan?

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Ett stiligt bygge helt min smak. Men du lämnar en del att önska när det kommer till förfarande(kanske för att det är ett galleri och inte en bygglogg).

Tycker om Noctua deras produkter, såväl som deras färgval(även om det kan vara svårt att matcha, men har man varken fönster eller för avsikt att beundra sitt system på insidan, spelar det mindre roll)

Fortsätt med att skapa vackra kreationer, för de är de sannerligen!

Permalänk
Proffsmobbare

Tack så mycket!

Skrivet av Extremaz:

Skulle varit lättare att bara byta ut Noctua fläkten mot lite Gentle Typhoon XD Slipper man lacka om hela datorn för att det ska bli snyggt i Noctuas färger XD

Ne men skitsnyggt bygge och jättefint rakt igenom! Annars hade det nog varit snyggare med ett svart/vitt tema, med gpu, mb, ram, psu och sedan byta fläktarna bara

Funderade lite på att köra det helt i silver, vitt och svart (lite Apple-tema). Fastnade dock för creme och brun, gillar verkligen Noctuas färgkombination.

Skrivet av Wladir:

Ser väldigt fräscht ut!

Det jag undrar är hur du bar dig åt när du färgade DirectCU2 flänsen, och ur det påverkar kylningsförmågan?

Använde mig av mattsvart sprayfärg utan någon grundfärg under, tunna lager. Av det jag hann se innan jag sålde vidare grafikkortet var temperaturförändring ingenting jag märkte av alls.

Skrivet av Qn1f3:

Ett stiligt bygge helt min smak. Men du lämnar en del att önska när det kommer till förfarande(kanske för att det är ett galleri och inte en bygglogg).

Tycker om Noctua deras produkter, såväl som deras färgval(även om det kan vara svårt att matcha, men har man varken fönster eller för avsikt att beundra sitt system på insidan, spelar det mindre roll)

Fortsätt med att skapa vackra kreationer, för de är de sannerligen!

Hela galleriet var lite en efterkonstruktion, det var inte meningen att visa upp alls egentligen då det är min privata dator och inget sponsorbygge/klientbygge alls.

Men du har rätt, det fattas en hel del mellan händelser, det är inte helt lätt att hänga med i svängarna. Inte ens för mig när jag gjorde galleriet, och då har jag ändå byggt datorn själv, haha!

Jag tror att nyckeln bakom att få ett bygge där Noctua lirar bra är minimalism, och ett väldigt strikt färgschema och fördelning. Jag är inte riktigt där än och bygget är inte heller det klart, men kanske kommer det dit sedan.

Tack för kritiken, ska ha det i åtanke (och lägga mer vikt på det) nästa gång det blir utförande, oavsett bygge. Det är en svårt att hitta en balans mellan en bygglogg och en Do-It-Yourself-artikel ibland.

Permalänk

kladda lite färg på grafikkortsfläktarna så de blir bruna också ?

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem

Rigtigt snyggt bygge som vanligt. Det snyggaste jag sett med noctua fläktar. Ifall jag själv skulle vilja sleeva, vilken storlek ska man använda för respektive kablar: 6, 3mm osv.
Lyckad färgcombo:)

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt!
Jag undrar också lite om din snygga sleeving... är det 3mm sleeve du använder från nätagget? Var köper du ifrån?

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Mr.Quatermain:

kladda lite färg på grafikkortsfläktarna så de blir bruna också ?

Det kommer!

Skrivet av VHggstRm:

Rigtigt snyggt bygge som vanligt. Det snyggaste jag sett med noctua fläktar. Ifall jag själv skulle vilja sleeva, vilken storlek ska man använda för respektive kablar: 6, 3mm osv.
Lyckad färgcombo:)

Vanliga kablar är det 3mm tror jag, sata vet jag inte. Köper allt mitt från Nils på MDPC-X.

Skrivet av faldo:

Skitsnyggt!
Jag undrar också lite om din snygga sleeving... är det 3mm sleeve du använder från nätagget? Var köper du ifrån?

MDPC-X, det är 'small sleeve'.

Permalänk
Medlem

Underbart hantverk. Tack för att du delar med dig. Vad ska burken användas till?

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

Du borde få betalt av Noctua så jävla fint!

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Du lyckades få Noctuas bajsbruna nyanser att se riktigt schysst ut!

Permalänk
Medlem

Stilrent som vanligt! Cred till att för första gången få noctuas produkter att se bra ut!

Permalänk
Hedersmedlem

Noctua=Bra (och snygga) fläktar
Jazid's byggen=Mycket trevliga.

Men ändå får jag inte fysiken att gå ihop, två positiva krafter borde vara repellerande, men detta bygget är ju så positivt det kan bli.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Jädrigt snyggt! Är den att ha som "main" pc?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som bojkottar Noctuas förbannat fula fläktar?? Altså hur kan ett företag som gör bra fläkta använda sig av de färgerna???

Viss måste säga att denna datan är den enda jag sett som de faktist gör sig bra i. Så trackar inte ner på bygget.

Menar bara att de ser ju skit fula ut. fläktarna altså.

Permalänk
Proffsmobbare

Tack så mycket, hoppas verkligen det inspirerar till fler Noctua-byggen eller "udda märken"!

Skrivet av voffen1:

Underbart hantverk. Tack för att du delar med dig. Vad ska burken användas till?

Det är min enda dator utöver ultrabooken, så jag använder den till precis allt möjligt. Photoshop, Inventor, AutoCAD, spel, surf, musik. Verkligen allt.

Behövde bygga den för att driva min skärm, Intel har bestämt att ultrabooks/ULV bara får ha 1080p ut som max och behövde även en displayport.

Skrivet av 100mbit:

Jädrigt snyggt! Är den att ha som "main" pc?

Yes, det är min enda stationära dator och den står på dygnet runt just nu.

Ska uppgradera den med Ivybridge inom kort tror jag, en 3570T eller en 3770T beroende på hur mycket jag har att lägga på datorer. 100W+ TDP fungerar verkligen inte superbra i chassit just nu.

Sen är Q6600 helt enkelt för slö för att ha som huvuddator 2012/13.

Skrivet av bollas:

Är det bara jag som bojkottar Noctuas förbannat fula fläktar?? Altså hur kan ett företag som gör bra fläkta använda sig av de färgerna???

Viss måste säga att denna datan är den enda jag sett som de faktist gör sig bra i. Så trackar inte ner på bygget.

Menar bara att de ser ju skit fula ut. fläktarna altså.

Det är på gott och ont i min mening. Det finns "bättre" färgkombinationer i förhållande till en normal dator, men samtidigt gäller det att urskilja sig. Jag tycker om Noctuas färger, alltid gjort - men kan förstå folk som inte gör det.

Har ett exempel på Noctua-färger utanför datormiljö, otroligt stiligt enligt mig;

Permalänk
Medlem

Fy helsike vilket vackert bygge! <3

Visa signatur

Kör bara köör

Permalänk
Inaktiv

Väldigt stilrent, bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt nice Noctua direct cu2 kylare!

Visa signatur

Intel i5 3570K @3.4GHz - ASUS P8Z77-V - Corsair Vengeance 16GB - GTX 670 2GB- TX750W - CM Storm Scout II Gaming

Permalänk

Otroligt snygg, vet inte ifall man kan bygga än dator bättre än såhär? Det ända är väll grafikortet du nu har i. (Tror jag) Alltså det var inte färgat som 550 ti;et?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!