Permalänk
Medlem

Vad göra med en 775 CPU?

Hej hopp!

Nu i månadsskiftet så skall jag köpa en ny "huvuddator", och då får jag över ett gäng delar (DDR3 minnen, Rampage extreme 775 moderkort och en 64 bit, Quad Extreme 775 CPU.

Jag skulle vilja sätta upp en "testdator" för att lära mig bla linux (gjorde det med en server tidigare, men denna funkade inte med det nätverkskort jag hade, så då blev det ett windows OS på den).

Jag skulle vilja ha en smidig låda, har sneglat på Fractal Design Array som grund.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=585101

Men den stödjer enbart mini-ITX och det finns inget större utbud av mini-ITX till 775 socket? (5 st på prisjakt).

Det jag hade tänkt mig var ett moderkort med integrerad grafikkort och sedan ha som testdator.

Någon som har lite tips vad jag kan göra med min CPU?

EDIT:
Intel extreme X9650 (Denna har jag ifall det är av betydelse)

Permalänk
Vila i frid

Ditt moderkort kan köra ESXI med lite handpåläggning av NIC-drivarna. Du behöver dock ETT supportat kort (Intel Desktop för 300 pix funkar) för att kunna installera managment-interfacet. Jag har .VIB'ar för 88E8001 och 88E8056 som funkar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ditt moderkort kan köra ESXI med lite handpåläggning av NIC-drivarna. Du behöver dock ETT supportat kort (Intel Desktop för 300 pix funkar) för att kunna installera managment-interfacet. Jag har .VIB'ar för 88E8001 och 88E8056 som funkar fint.

Med tanke på att jag är "lite" efter inom tekniken, så fattade jag inte ens hälften av vad du skrev...

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

elller så säljer du det du inte behöver för en rimlig peng i sweclockers marknaden/tradera till någon stackare som inte har råd med det nyaste och fräschaste inom tekniken och tar extrapengarna och köper dig något gott och äta och lite god dricka på det

Permalänk
Medlem

Min kompis från Göteborg kan nog vara intresserad av ett köpe inom en snar framtid, fattig student som inte kan gejma pga crash.

Kan hämta om det skulle vara så

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem

Sälj den till mig

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Haha härliga ni är!
Nä, har nog inte tänkt sälja den, utan skulle vilja ha ett linux system på den för att lära mig det. Jag tänkte mycket på hårdvaran när jag ställde frågan...

Typ Chassi och Moderkort.