Permalänk

Känner mig lurad.

Hej!

Köpte en färdig dator för ca 11 månader sen. Denna dator för att vara exakt ( http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137351-acer_predator_... ). Kollar man på några specs så står det;
Lagring/Minne
RAM-minne: 2 x 4 GB (8GB DDR3-1600MHz) 16GB max
Hårddisk: 1000GB (1TB) SATA2 @ 7200 rpm
Optisk enhet: DVD±RW Combo

Så till problemet nu, jag kände att det var dags att maxa ram-minnet så jag kollade upp vilket slags ram cosair rekommenderar på deras hemsida där man söker efter modell, då det plötsligt står att jag ska ha 1333 mhz minnen till datorn. Skeptisk som jag var kände jag att jag var tvungen att öppna upp dammburken och kolla vad för ram-minnen som var installerade och där sitter 2x4096MB - 1333mhz.

Som ni förstår känner jag mig lite lurad, vad tycker ni jag borde göra och finns det någon chans att få pengarna tillbaks?

Tacksam för svar!

Mvh
William

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem

Rätt ska ju vara rätt, men det är ju bara någon enskilda procent prestanda i skillnad.
Skicka ett mail till Webhallen och förklara hur det ligger till.

Varför ska du "maxa" ram-minnet? Räcker inte 8 GB?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Skrivet av KiwiÄrGott:

Hej!

Köpte en färdig dator för ca 11 månader sen. Denna dator för att vara exakt ( http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137351-acer_predator_... ). Kollar man på några specs så står det;
Lagring/Minne
RAM-minne: 2 x 4 GB (8GB DDR3-1600MHz) 16GB max
Hårddisk: 1000GB (1TB) SATA2 @ 7200 rpm
Optisk enhet: DVD±RW Combo

Så till problemet nu, jag kände att det var dags att maxa ram-minnet så jag kollade upp vilket slags ram cosair rekommenderar på deras hemsida där man söker efter modell, då det plötsligt står att jag ska ha 1333 mhz minnen till datorn. Skeptisk som jag var kände jag att jag var tvungen att öppna upp dammburken och kolla vad för ram-minnen som var installerade och där sitter 2x4096MB - 1333mhz.

Som ni förstår känner jag mig lite lurad, vad tycker ni jag borde göra och finns det någon chans att få pengarna tillbaks?

Tacksam för svar!

Mvh
William

Beror på vad du menar med pengarna tillbaka..

Om du menar att du ska få pengarna tillbaka men behålla datorn, nej
Det jag gissar kommer hända är att webhallen erbjuder sig att byta ut minnena till de korrekta 1600 MHz minnena, dock är jag osäker på vad eller om du kan kräva någon form av ersättning som konsument i detta fallet utöver att få ett par korrekta minnen installerad.

Permalänk
Medlem

Det gör kanske 2-5 fps men det e klart rätt ska ju vara rätt. Maila/Ring be dom skicka ett par nya minnen som goodwill!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Först och främst är jag nästan övertygad om att du omöjligen kan märka någon skillnad.
Det här killen får 50 poäng mer i sin 3d-mark med 1600 jämfört med 1333 http://www.youtube.com/watch?v=ZP4WuzINh-8
50 poäng är försumbart. Hans dator är kraftfullare än din och dessutom överklockad.

Eventuellt har du enligt konsumentköpslagen rätt.
Hittade den här länken

Citat:

Tre års reklamationsrätt
Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.
....En vara räknas även som felaktig om den inte stämmer överens med den beskrivning du fått av säljaren eller om den inte går att använda för ett särskilt ändamål som du uttryckt för säljaren vid köptillfället.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...
Nu har det dock gått 11 månader så det är ändå tveksamt. Så webhallen kanske är snälla och ger dig ett presentkort på prisskillnaden mellan 1333-minnen och 1600-minnen. Det borde du vara nöjd med i så fall.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Svbg:

Rätt ska ju vara rätt, men det är ju bara någon enskilda procent prestanda i skillnad.
Skicka ett mail till Webhallen och förklara hur det ligger till.

Varför ska du "maxa" ram-minnet? Räcker inte 8 GB?

Köpte datorn på svea i sthlm, så funderade på att kanske gå direkt till butiken och tala med butikschefen? vad tros?
8 gb räcker gott och väl men kände typ bara för det då jag blir mer och mer intresserad av att testa bygga eget inom en snar framtid, tur att jag upptäckte webhallens "misstag"!

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att kolla upp nu, men min misstanke är att Webhallen har haft en typo i sin beskrivning. Som kund finns alltid möjligheten att kolla på tillverkarens hemsida också innan köp, och jag tror att det stod rätt MHz när produkten fanns med på Acers hemsida.

Men hör av dig till Webhallen, tror du bara kommer få en ursäkt för det blivit fel. Men du förlorar inte mycket på det att det är lite sämre hastighet på minnerna.

Om man t ex kollar här på en fyndvara de har, så står det rätt
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163813-acer_predator_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiÄrGott:

Hej!

Köpte en färdig dator för ca 11 månader sen. Denna dator för att vara exakt ( http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137351-acer_predator_... ). Kollar man på några specs så står det;
Lagring/Minne
RAM-minne: 2 x 4 GB (8GB DDR3-1600MHz) 16GB max
Hårddisk: 1000GB (1TB) SATA2 @ 7200 rpm
Optisk enhet: DVD±RW Combo

Så till problemet nu, jag kände att det var dags att maxa ram-minnet så jag kollade upp vilket slags ram cosair rekommenderar på deras hemsida där man söker efter modell, då det plötsligt står att jag ska ha 1333 mhz minnen till datorn. Skeptisk som jag var kände jag att jag var tvungen att öppna upp dammburken och kolla vad för ram-minnen som var installerade och där sitter 2x4096MB - 1333mhz.

Som ni förstår känner jag mig lite lurad, vad tycker ni jag borde göra och finns det någon chans att få pengarna tillbaks?

Tacksam för svar!

Mvh
William

Ja du är lurad. Men inte så att det drabbar dig tillräckligt mycket.

Jag anser att om denna felaktighet hade varit negativ för dig, så hade du upptäckt problemet inom en månad eller tre. Inte efter 11.
Skillnaden i prestanda är försumbar, så det är bara ett problem vid uppgradering, som nu är fallet.
Du kanske skulle kunna få ersättning i form av ytterligare 2x4096 - 1333 mhz som fungerar, och bör då ta det. Detta är min åsikt i varje fall.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Först och främst är jag nästan övertygad om att du omöjligen kan märka någon skillnad.
Det här killen får 50 poäng mer i sin 3d-mark med 1600 jämfört med 1333 http://www.youtube.com/watch?v=ZP4WuzINh-8
50 poäng är försumbart. Hans dator är kraftfullare än din och dessutom överklockad.

Eventuellt har du enligt konsumentköpslagen rätt.
Hittade den här länken
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...
Nu har det dock gått 11 månader så det är ändå tveksamt. Så webhallen kanske är snälla och ger dig ett presentkort på prisskillnaden mellan 1333-minnen och 1600-minnen. Det borde du vara nöjd med i så fall.

Du har helt rätt, jag skulle troligen inte märka någon skillnad men problemet är ju inte vad jag skulle märka eller inte utan att jag köpt en felaktig produkt!
Tack så mycket för ditt svar! uppskattas!

Visa signatur

|||

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Beror på vad du menar med pengarna tillbaka..

Om du menar att du ska få pengarna tillbaka men behålla datorn, nej
Det jag gissar kommer hända är att webhallen erbjuder sig att byta ut minnena till de korrekta 1600 MHz minnena, dock är jag osäker på vad eller om du kan kräva någon form av ersättning som konsument i detta fallet utöver att få ett par korrekta minnen installerad.

Med pengarna tillbaka menar jag absolut att lämna tillbaks dator också:)

Visa signatur

|||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

Det gör kanske 2-5 fps men det e klart rätt ska ju vara rätt. Maila/Ring be dom skicka ett par nya minnen som goodwill!

0-1fps.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Väldigt svårt att kolla upp nu, men min misstanke är att Webhallen har haft en typo i sin beskrivning. Som kund finns alltid möjligheten att kolla på tillverkarens hemsida också innan köp, och jag tror att det stod rätt MHz när produkten fanns med på Acers hemsida.

Men hör av dig till Webhallen, tror du bara kommer få en ursäkt för det blivit fel. Men du förlorar inte mycket på det att det är lite sämre hastighet på minnerna.

Om man t ex kollar här på en fyndvara de har, så står det rätt
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163813-acer_predator_...

På acers hemsida stod det 1600 mhz

Visa signatur

|||

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

problemet är ju inte vad jag skulle märka eller skillnaden på fps utan att jag köpt en felaktig produkt men tack för informationen!

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiÄrGott:

På acers hemsida stod det 1600 mhz

Där jag har hittat nu från third-party sidor så står det 1333 MHz

Men om det nu har stått 1600 MHz så är det inte webhallen som ska skyllas på, utan det är Acer, eftersom det är faktiskt de som packar och leverar datorn medans webhallen bara säljer den, utan att packa upp varje enskild produkt de har i sitt sortiment för att kontrollera att leverantören har gjort rätt.

Edit: Du har inte kollat på G3620 på acers sida då? Den har 1600 MHz.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Där jag har hittat nu från third-party sidor så står det 1333 MHz

Men om det nu har stått 1600 MHz så är det inte webhallen som ska skyllas på, utan det är Acer, eftersom det är faktiskt de som packar och leverar datorn medans webhallen bara säljer den, utan att packa upp varje enskild produkt de har i sitt sortiment för att kontrollera att leverantören har gjort rätt.

Man tycker ju att de borde ha lite bättre koll på vad de säljer men visst, felet är nog acers från första början!
Man vill ju ha det man har betalat för!
Kollade på acers hemsida innan jag köpte datorn

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiÄrGott:

Man tycker ju att de borde ha lite bättre koll på vad de säljer men visst, felet är nog acers från första början!
Man vill ju ha det man har betalat för!

Det är inte den här datorn du har då med en 560 TI?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159870-acer_predator_...

Den du länkade hade ju ett GT 545. (Eftersom du sa att den var 11 månader gammal)

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Det är inte den här datorn du har då med en 560 TI?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159870-acer_predator_...

Den du länkade hade ju ett GT 545. (Eftersom du sa att den var 11 månader gammal)

100% på att det är den datorn!

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiÄrGott:

100% på att det är den datorn!

Okej synd

Men tror att det kan vara därför du kan ha fått fel minnen då av Acer då modellerna är ganska lika varandra.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Okej synd

Men tror att det kan vara därför du kan ha fått fel minnen då av Acer då modellerna är ganska lika varandra.

Tack för hjälpen! Ska se till att ringa webhallen imorgon och se vad de har att erbjuda!

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiÄrGott:

Med pengarna tillbaka menar jag absolut att lämna tillbaks dator också:)

Tycker det enbart skulle vara rimligt om de drar av 25-40% i värdeminskning. Att få presentkort på mellanskillnaden eller byta ut till 1600mhz minnen skulle vara rimligt.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KiwiÄrGott:

Hej!

Köpte en färdig dator för ca 11 månader sen. Denna dator för att vara exakt ( http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137351-acer_predator_... ). Kollar man på några specs så står det;
Lagring/Minne
RAM-minne: 2 x 4 GB (8GB DDR3-1600MHz) 16GB max
Hårddisk: 1000GB (1TB) SATA2 @ 7200 rpm
Optisk enhet: DVD±RW Combo

Så till problemet nu, jag kände att det var dags att maxa ram-minnet så jag kollade upp vilket slags ram cosair rekommenderar på deras hemsida där man söker efter modell, då det plötsligt står att jag ska ha 1333 mhz minnen till datorn. Skeptisk som jag var kände jag att jag var tvungen att öppna upp dammburken och kolla vad för ram-minnen som var installerade och där sitter 2x4096MB - 1333mhz.

Som ni förstår känner jag mig lite lurad, vad tycker ni jag borde göra och finns det någon chans att få pengarna tillbaks?

Tacksam för svar!

Mvh
William

Skrivet av KiwiÄrGott:

Du har helt rätt, jag skulle troligen inte märka någon skillnad men problemet är ju inte vad jag skulle märka eller inte utan att jag köpt en felaktig produkt!
Tack så mycket för ditt svar! uppskattas!

Jo, problemet är just vad du skulle märka. Om du hävdar fel på en produkt är det nämligen felets betydelse för din användning av produkten som gäller, så du måste kunna tala om varför du anser att produkten är felaktig och vad det betyder för dig.

Sedan så tolkar jag din undersökning som att moderkortet inte har stöd för 1600MHz minnen ändå, eftersom den rekommenderar dig att uppgradera med 1333MHz minnen. Det gör att även om det skulle sitta 1600MHz minnen i burken så skulle du inte märka någon skillnad alls eftersom de inte körs i mer än 1333MHz även om de är märkta med 1600MHz.

Till sist tycker jag att du ska vara mycket försiktig så att detta inte istället skjuter tillbaka på dig. För det första har du inte mycket till case. Det är klart att det sitter fel minnen i burken, men det har mikroskopiskt liten eller ingen betydelse för dig. Detta kan landa precis var som helst om du inte får med dig WebHallen direkt.
Och till sist så är det inte bara hastigheten som är viktig för minnena, utan även timings. Låt oss säga att du får dina minnen bytta till ett par 1600MHz minnen med sämre timings än dina 1333MHz så kan datorn faktiskt bli långsammare. Sämre timings är ofta billigare och det står inte dokumenterat i din spec vad det ska vara, så det är väl en uppenbar risk att dessa väljs som ersättning om nu WebHallen går på din linje.

Kort och gott tycker jag att du ska överväga en extra gång om du verkligen ska ge dig in i detta, för lurad såsom att din dator är betydligt sämre än vad den är specad är du inte. Finns det inget att tjäna så är det ofta inte heller värt att ta fighten. Jag tror att som jag hade försökt göra nu när du vill ha mer minne är att ta denna informationen och ge till WebHallen som ett konstaterande. Det blev fel. Jag tror inte det spelar så stor roll för mig så jag skiter i att det sitter fel minne, men jag behöver mer minne, kan ni ge mig ett bra pris som plåster på såren?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiÄrGott:

Med pengarna tillbaka menar jag absolut att lämna tillbaks dator också:)

En mycket bra lösning för kunden. Kunden köper datorn och efter ett år när datorn är gammal, så reklamerar man den- får pengarna tillbaka och köper sprillans nya delar och bygger en ny. En sorts räntefritt lån, som i praktiken innebär att man är ständigt upp to date.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Hedersmedlem

Lite mer info:
1333MHz är den högsta officiella specen (JEDEC) för DDR3 minnen. Allt snabbare än det måste i 99% av fallen ställas in manuellt i BIOS. Det måste alltså finnas en sådan inställning i BIOS. Märkesdatorer brukar ha väldigt begränsade förutsättningar för denna typ av inställningar. Det stämmer även med rekommendationen om 1333MHz minnen som du fick till din uppgradering.

Sedan kan det också vara relevant att ställa en kontrollfråga om du verkligen öppnade burken och kollade på minnena. För om du kollade med någon typ av verktyg så talar det ofta bara om vad minnena körs i för hastighet, inte vad de klarar. Om jag skulle kunna läsa specen på mina minnen så hade jag varit tvungen att ta loss ett minne för att kolla, men det kanske du gjorde?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är helt ute och cyklar men brukar inte alla RAM-minnen komma med 1333 MHz som standard som man därefter måste låsa upp i bios? ni får gärna rätta mig om jag har fel har dock för mig jag hört något i den stilen:)

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk
Entusiast

Mycket vilda gissningar i tråden här. Så här fungerar det. Konsumentköplagen är glasklar. Om varan inte stämmer överens med beskrivningen så anses den som felaktig och köparen har rätt att begära ersättning eller att felet avhjälps. Så det du kan få är några kronor tillbaks, eller att Webhallen tar in datorn och petar in rätt minnen åt dig. Någon ny dator har du ingen juridisk rätt till även om du rent tekniskt sätt kan kräva omleverans eller att köpet hävs men då har Webhallen rätt astt först försöka åtgärda felet på egen bekostnad, det vill säga byta RAM. Så det känns som en rimlig lösning är att du mailar eller ringer Webhallen och påpekar att specen är fel och att du vill ha det åtgärdat. Jag hade varit smart och bett om två RAM-stickor som prisreduktion och skitit i att de som sitter i är långsammare än specat eftersom skillnaden knappt är mätbar i benchmarks och definitivt inte märkbar i praktiken. Det lär Webhallen gå med på eftersom det är billigare för dem att skicka iväg 8 GB RAM än att ta in och byta 8 GB RAM.

Att det gått 11 månader är inga som helst problem för du har tre år på dig att hitta ett fel. Så nu slipper folk gissa och ha sig.

Att moderkortet inte skulle stödja 1600 MHz är inte ditt problem i det här fallet. Om produktspecen säger att det ska sitta 1600 MHz i datorn så ska den säljas med det också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

ifall det är integrerat grafikkort som t ex amd hd 6310 eller intels hd 3000 så hjälper snabbare minnen men annars är det 0-1 fps mer om det finns ett dedikerat grafikkort med eget vram

till ts du får mer prestanda i datorn med ett nytt grafkkort.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zotamedu:

Att det gått 11 månader är inga som helst problem för du har tre år på dig att hitta ett fel. Så nu slipper folk gissa och ha sig.

Rätt, men notera dock att hittade fel måste anmälas inom rimlig tid. Du kan alltså inte vänta tills dina 3 år nästan är slut, om du upptäcker felet nu redan.
Prata med dem så snart du kan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

försvinner inte garantin när du öppnar en sådan data ?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av albin98:

försvinner inte garantin när du öppnar en sådan data ?

Garantin kanske, men inte reklamationsrätten så länge TS inte ställer till nåt skit när han är där inne och rotar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Eller så har dem helt enkelt ändrat det i efterhand och du är ute och cyklar.

Visa signatur

Intel Core i7 @ 3.50GHz | MSI Z77A-G43 | AMD Radeon Sapphire 7970 3gb | 16 GB Corsair DDR3 RAM | STOCKKYLARE FTW