Platta till Studier, Anteckningar, PDF

Permalänk

Platta till Studier, Anteckningar, PDF

Jag studerar Civilingenjör på Uppsala Universitet.

Varje dag släpar jag med mig tyngre kurslitteratur, mängder med anteckningsblock samt min MacBook Pro.

Det finns även mycket material som jag skall läsa som finns i PDF-format.

För att fatta mig kort så letar jag efter en platta som fungerar som komplement till min MacBook för att göra anteckningar, gärna med penna (ganska intensivt antecknande av matematiska formler blandat med text) och läsa PDFer på.

Den ska gärna vara lätt att bära runt på och plocka upp och ner.

Eftersom jag äger en MacBook och en iPhone tänker jag mig att
en iPad (retina? mini?) skulle leka snällt med de andra barnen men är inte främmande för andra alternativ.

Vad det gäller pris så är det framförallt mest för pengarna jag är ute efter, är den dyrare får den gärna vara bättre också.

Nexus 7? iPad retina/mini ? Galaxy note? Sonys tablet?

Permalänk
Medlem

Skulle nog gå för iPad 4 eller iPad mini med appar som går att rita på.. det finns ju special pennor för iPads som fyller dina behov ganska bra.. fungerar för mig som är Medtech ingenjör då vår företag delar ut iPads till sina anställda för att grunden ska gå genom den (studier/anteckningar ect).

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsa på en iPad i din situation, och i så fall en med retinaskärm (dvs 3 eller 4), så kan du ju på ett enkelt sätt synka allt mellan dina enheter med iCloud osv. Visst en iPad är dyrare än t.ex. en Nexus 7, men om du redan har valt en MacBook Pro och en iPhone 4 så kanske inte priset är den viktigaste faktorn...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk

Frågan är om en iPad mini blir för liten / om den har tillräcklig hög precision för att anteckna bra med en penna? Finns det bra appar? Den är ju mer fördelaktig både prismässigt men även att den är mindre och lättare.

Har ni som testat anteckna på iPad mini känt att den känns för liten / om prestandan räcker till för att det ska flyta på bra när man antecknar?

Permalänk
Medlem

Skulle ha kört på ipad 4 retina, hade inte kört på mini.

Permalänk
Medlem

En nackdel med mini'n kan ju vara den kassa upplösningen. Kanske ställer till "problem" med ytan vid anteckning med penna?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Ska du ha en platta så ska du ha en iPad 4 - det är det självklara valet.

Jag har en iPad 3, och den kan inte vara mindre om du ska titta på pdf:er någorlunda bekvämt. En mini går bort. Likaså är inte Androidplattorna alls lika bra som iPads - än. Det är ju förstås en subjektiv åsikt, men jag tycker inte att Androidplattorna är i närheten, till skillnad från på telefonerna där Android känns vassare än iOS numera.

Permalänk
Medlem

Jag kör en iPad i skolan, jag gör allt utom Java/HTML på den. Ska jag rita något finns det appar för det, anteckningar och " powerpoint" finns. Funkar hur bra som helst att läsa pdf på den också. För skola skulle jag dock rekommendera stor över mini

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

iPad, och det säger jag som suttit med diverse Android-plattor de senaste 12 månaderna )

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

För mig har min Transformer TF101 med keyboard dockan sköt uppgiften ypperligt. Så det är ett alternativ till uppgiften, dock de nyare versionerna nu så klart.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

För mig har min Transformer TF101 med keyboard dockan sköt uppgiften ypperligt. Så det är ett alternativ till uppgiften, dock de nyare versionerna nu så klart.

du är ensam här i äppelskogen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

du är ensam här i äppelskogen

Det ser verkligen ut så. Men jag kan förstå logiken att köpa en iPad om man har en iPhone samt Mac.
Själv har jag en Android telefon så en android platta "made sence for me" så att säga.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Lego Master

Med erfarenhet från båda lägren, i både mobil- och platthänseende, så tycker jag nog som de andra att en iPad hade passat dig bra. Har själv en iPad 2 som används flitigt både på jobb och på fritiden, för att ta anteckningar, kludda skisser, mer seriöst arbete osv.

Kort sagt: de gör vad de ska, och de gör det bra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Är det någon som har erfarenhet av olika pennor till iPad? Är det värt att investera i något dyrare där också om man antecknar mycket eller ska den räknas som "billig förbrukningsvara"?

Permalänk
Medlem

Kör på Ipad 4! 4:3 formatet är mycket skönare att läsa och skriva på!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bublanski:

Är det någon som har erfarenhet av olika pennor till iPad? Är det värt att investera i något dyrare där också om man antecknar mycket eller ska den räknas som "billig förbrukningsvara"?

Har kört med en billig 79kr targus från kjell&co hela tiden men nu när tjejen har skaffat sig en bamboo stylus och jag fick pröva den så kan jag säga att det är värt att lägga lite extra pengar på en bra stylus.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Galaxy Note 10.1.. som skapt för penna, 1024 nivåers tryckkänslig skärm dessutom.

Permalänk
Skrivet av NiCkArN:

Kör på Ipad 4! 4:3 formatet är mycket skönare att läsa och skriva på!

Men blir den inte klumpig / tung att bära runt på / ta upp och ned ur väskan lite snabbt? Eller att hålla i när man läser längre texter?

Permalänk
Skrivet av Bublanski:

Men blir den inte klumpig / tung att bära runt på / ta upp och ned ur väskan lite snabbt? Eller att hålla i när man läser längre texter?

Har en Android-platta. När du läser på en 10"-platta så korsar du benen och lutar den mot det övre benet

Tycker också att du borde ta en ordentkig titt på Galaxy Note 10,1". Verkar vara det enda vettiga alternativet! Sync å sånt fixar du lätt via Dropbox. Det är guld att kunna bläddra i ett ordentligt filsystem när du har massor av anteckningar och litteratur.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bublanski:

Är det någon som har erfarenhet av olika pennor till iPad? Är det värt att investera i något dyrare där också om man antecknar mycket eller ska den räknas som "billig förbrukningsvara"?

Anledningen till att använda en Ipad är oftast den skarpa responsen vid antecknande.
Har själv testat det både på Ipad 1 och Ipad 3 och de slår Android hårt på sina mekaniska fingrar.

Penna spelar egentligen ingen större roll. Använde en Penna från Targus för 79kr och det fungerade mycket bra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bublanski:

Men blir den inte klumpig / tung att bära runt på / ta upp och ned ur väskan lite snabbt? Eller att hålla i när man läser längre texter?

Tung skulle jag inte säga att den är (har dock "bara" en trea). Ta upp ur väskan lite snabbt är jag lite kluven kring, lika smidig som en telefon som jag har i fickan är den inte men samtidigt anser jag den vara bra nog för att vara helt nöjd med en gammal dumbphone numera pga batteritiden.

Att hålla i den för längre texter beror det nog lite på, större än små skönlitterära alster är den ju onekligen men både mindre och lättare än såväl min calculus, university physics och i princip alla andra mina referenslitteraturer. Det finns en del olika skal och liknande som gör plattan enklare att hålla i, jag anser att mitt smartcover gör jobbet tillräckligt bra för mig.

Något som du inte frågat ännu men som du nog bör titta på är hur det är att läsa väldigt stora pdf filer på en platta. Har testat både android och iOS, dock ej Win8, och det är inte en särskilt angenäm upplevelse. Gå till någon butik där du kan få testa att öppna t.ex. en 1000 sidors pdf (motsvarande typ en halv university physics om jag inte missminner mig) och se hur det känns. Det ska dock sägas att i varje fall jag finner böcker i .mobi, .epub etc fungera mycket bättre än .pdf.

Ska du använda plattan för att läsa mycket skulle jag rekommendera iPad retina då skärmen gör läsandet mycket enklare, jämför i butik så kommer du förstå vad jag menar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Blir det en galaxy note 10.1 så får du inte glömma lecture notes! Den appen är suverän för att ta anteckningar med pennan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bublanski:

Är det någon som har erfarenhet av olika pennor till iPad? Är det värt att investera i något dyrare där också om man antecknar mycket eller ska den räknas som "billig förbrukningsvara"?

Läser själv civ.ing och har detta år börjat anteckna alla föreläsningar på iPad. Pennan jag använder är en Jotnot pro, vilket har gjort det hela möjligt i min mening. Dessa andra runda mjuka stylus pennor är helt enkelt för klumpiga efter att ha testat både billiga och dyra sådana.

Annars är det bara att fråga på om du undrar mer eller vill se exempel hur det kan se ut.

Permalänk
Skrivet av EnJoker:

Läser själv civ.ing och har detta år börjat anteckna alla föreläsningar på iPad. Pennan jag använder är en Jotnot pro, vilket har gjort det hela möjligt i min mening. Dessa andra runda mjuka stylus pennor är helt enkelt för klumpiga efter att ha testat både billiga och dyra sådana.

Annars är det bara att fråga på om du undrar mer eller vill se exempel hur det kan se ut.

Framförallt är jag intresserad av två saker; Är det värt att (inräknat pris och användarvänlighet) skaffa en Retina i jämförelse med en mini samt vad det finns för trevliga apps för att ta anteckningar med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bublanski:

Men blir den inte klumpig / tung att bära runt på / ta upp och ned ur väskan lite snabbt? Eller att hålla i när man läser längre texter?

har en iPad3'a själv för studier, kör mest med google apps alt. evernote. har även logitechs skydd med inbyggd tangentbord som jag använder när det blir väldigt intensiv skrivning. knappt så man behöver laptop längre.

http://www.logitech.com/sv-se/tablet-accessories/keyboard-cas...

har även provat med penna men då är det mest för att göra handskrivna anteckningar alt. rita något.

Den är absolut inte för stor, går lätt ner i alla små väskor och är till och med lätt att bära med sig utan väska. ser kanske lite väl flashigt ut men ibland är det skönt att skippa väska helt.

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hede:

du är ensam här i äppelskogen

Skrivet av Eltarion:

Det ser verkligen ut så. Men jag kan förstå logiken att köpa en iPad om man har en iPhone samt Mac.
Själv har jag en Android telefon så en android platta "made sence for me" så att säga.

Min Note 10.1 fungerar skitbra med S-pen, både rita och skriva..
För att det ska fungera utmärkt med synkronisering utan extra appar osv är ju iPad med iCloud utmärkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bublanski:

Framförallt är jag intresserad av två saker; Är det värt att (inräknat pris och användarvänlighet) skaffa en Retina i jämförelse med en mini samt vad det finns för trevliga apps för att ta anteckningar med?

Utan att ha provat på en mini skulle jag säga att skärmen är för liten om du tänkt anteckna mycket på den. Upplösningen tror jag spelar mindre roll faktiskt. Du får skriva större på en platta än på papper och därför tror jag formatet är ett problem.

Efter att ha provat mig runt bland apparna fastnade jag för uPad och det är den jag använder idag, dock ser Notability riktigt bra ut efter senaste uppdateringen så den skulle jag satsat på idag.

Permalänk

Jag skulle nog saga att Galaxy note 10/pad är den du ska ha för det!
Oöverträffat stylus-stöd (som i galaxy note 1/2) samt att den kan köra två appar bredvid varandra samtidigt i fönsterläge.
ie, sitta med en pdf uppe samtidigt som du skriver om det eller från föreläsningen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1159217

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Avstängd

Skulle köra allt annat än Apple!!! Har en Ipad 3 och den är fan det mest inskränkta skiten jag varit med om när det kommer till att kunna skicka och ta emot filer!!! Ska du anteckna 100% på Ipaden FINE men ska du skicka t.ex en film eller en bild så GÅR DET FAN INTE!! så jävla irriterande...

Kör på en Nexus 10 skulle jag säga

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bublanski:

Men blir den inte klumpig / tung att bära runt på / ta upp och ned ur väskan lite snabbt? Eller att hålla i när man läser längre texter?

Skulle jag inte säga att den blir! Läser 10 av 10 gånger på en 4:3 platta än en 16:9! Det du kan göra är att åka till en butik och testa en 4:3 platta mot en 16:9 i syftet att läsa texter, tror du också kommer att tycka att 4:3 plattan är att föredra..!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB