Permalänk
Medlem

Skulle mer RAM hjälpa? Tips?

Har Windows 7 64Bit med 4 Gb RAM. Ibland går datorn lite segt när mycket är på gång och har funderat på om det skulle hjälpa med mer RAM. Men när jag tittar hur mycket RAM som förbrukas finns det oftast ca 1 Gb ledigt kvar och minsta jag sett är nog runt 500-800 Mb. Frågan är om Windows 7 förbrukar allt RAM-minne om det krävs eller sparar Windows undan lite ledigt och använder swap-filen istället (vilket borde vara långsammare)?

Funderat på att köpa mer RAM (minnen är ändå rätt billiga idag) och frågan är om det skulle ge någon skillnad.

Dator:
Moderkort: Gigabyte EP45-DS3L http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2844#ov
CPU: Intel Core 2 Quad Q8200 2.33 GHz
Grafikkort: e-GeForce 8400 GS
Minne: DDR2 4GB PC6400 (2*2GB)
Hårddisk: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Moderkortet har stöd för

Citat:

4 x 1.8V DDR2 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory
Dual channel memory architecture
Support for DDR2 1333+/1066/800/667 MHz memory modules
(Refer to Memory support list for more information)

Med lite google har jag fått fram att mina installerade minnen är 800 MHz. Stämmer det (PC6400)? Är det värt att köra mer minne? Ska jag slänga mina 4 Gb och köpa helt nya, vilka i så fall? Eller ska jag lägga till mer minne (har två platser kvar), vilka i så fall?

Permalänk
Medlem

4gb ram är rätt lite idag, så jag skulle uppgradera till 8gb ifall du kan, det är så pass billigt.

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk

köp 16 GB 1600 mhz så blir det fart på burken.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Jag skulle undersöka mer ingående hur datorn används när det går lite segt.
Första steget är att hitta ett bra sätt att återskapa tillfällena då det går lite segt. Vilka program kör du och vad gör du?

När du vet hur du ska återskapa så kan man lättare undersöka hur processor och minnesanvändningen ser ut vid dessa tillfällen.

Har du andra diskar än SSD disken? Kanske mycket anrop till disk som gör att det bli kö och dina program får vänta?

Ja som du ser så kan inte ja ge dig ett rakt och enkelt svar på om mer minne skulle hjälpa eller ej.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Borgen1998:

köp 16 GB 1600 mhz så blir det fart på burken.

Prestandavinsten från 8GB till 16GB är rätt liten, om du inte pysslar med tung produktion typ videoredigering och sånt. För spel, försumbart. Tro mig, jag lade precis några hundra på 8GB extra RAM för att komma upp i 16GB. Gjorde noll skillnad. Aldrig varit över 4-5GB i användning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Borgen1998:

köp 16 GB 1600 mhz så blir det fart på burken.

Lycka till med 1600MHz DDR2-minnen.

Permalänk
Medlem

Jag hade sparat till en ny dator istället för att köpa gamla ddr2minnen som är helt värdelösa sen.

Visa signatur

Intel Core i7 @ 3.50GHz | MSI Z77A-G43 | AMD Radeon Sapphire 7970 3gb | 16 GB Corsair DDR3 RAM | STOCKKYLARE FTW

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Lycka till med 1600MHz DDR2-minnen.

Dom får konstruera helt Själv

Permalänk
Hedersmedlem

Som vanligt läser folk inte innan de kommer med råd. Det är ingen mening att sätta i mer ram om man som mest sett användning av 3.5GB. I övrigt rekommenderar jag Tossens svar. För att man ska lösa knuten så måste man veta vad det är som orsakar problemet. Själv märkte jag stor skillnad när jag skaffade en SSD.

Kör du din SSD via AHCI? Om inte kan du ju prova att aktivera det. AHCI tillför NCQ, vilket gör att disken bättre kan hantera många samtidiga läsningar/skrivningar.

Om du kör många program samtidigt och det är då det slöar ner så skulle man kunna fundera på att uppdatera arkitekturen till tex Core i5. Core 2 arkitekturen är iofs väldigt mycket bättre än tidigare på att göra flera saker samtidigt, men Sandybridge/Ivybridge är ännu bättre.

Men som sagt, börja med att göra en ordentlig undersökning av vad det är som händer när den slöar ner. Hur mycket minne används? Hur mycket diskaktivitet är det? Hur mycket av processorns kapacitet används?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

As kUuul said, ingen ide att lägga ner pengar på ett sånt gammalt system. För övrigt borde det verkligen räcka med 4gb RAM tycker jag, prova rensa bort massa program som ligger i bakgrunden. Sen kan du ju pröva överklocka den gamla QUAD'en så kanske de blir lite mer fart på sakerna också. Runt 3Ghz borde inte vara några problem.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kör du din SSD via AHCI? Om inte kan du ju prova att aktivera det. AHCI tillför NCQ, vilket gör att disken bättre kan hantera många samtidiga läsningar/skrivningar.

Detta får du gärna förklara närmare. Har nyligen satt in min SSD-disk och inte gjort så mycket mer Fick med en CD/DVD-skiva som jag inte använt, kanske ska göra det och se vad det är på den men eftersom det oftast bara brukar vara manualer på dem nuförtiden har jag inte brytt mig om det.

Permalänk
Hedersmedlem

När man kopplar enheter till SATA så kan man välja att köra dem i bakåtkompatibelt läge, vilket brukar kallas IDE-mode i BIOS, eller AHCI som är ett protokoll som kan tillsammans med SATA standarden. AHCI brukar göra att tex SSD'er får en boost och jag tror att det är en förutsättning för att Windows ska kunna städa disken med så kallad TRIM.

Jag rekommenderar dig att Googla hur man byter till AHCI. Det involverar en inställning som ska göras i Windows och efter det en inställning i BIOS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Har Windows 7 64Bit med 4 Gb RAM. Ibland går datorn lite segt när mycket är på gång och har funderat på om det skulle hjälpa med mer RAM. Men när jag tittar hur mycket RAM som förbrukas finns det oftast ca 1 Gb ledigt kvar och minsta jag sett är nog runt 500-800 Mb. Frågan är om Windows 7 förbrukar allt RAM-minne om det krävs eller sparar Windows undan lite ledigt och använder swap-filen istället (vilket borde vara långsammare)?

Funderat på att köpa mer RAM (minnen är ändå rätt billiga idag) och frågan är om det skulle ge någon skillnad.

Dator:
Moderkort: Gigabyte EP45-DS3L http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2844#ov
CPU: Intel Core 2 Quad Q8200 2.33 GHz
Grafikkort: e-GeForce 8400 GS
Minne: DDR2 4GB PC6400 (2*2GB)
Hårddisk: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Moderkortet har stöd för

Med lite google har jag fått fram att mina installerade minnen är 800 MHz. Stämmer det (PC6400)? Är det värt att köra mer minne? Ska jag slänga mina 4 Gb och köpa helt nya, vilka i så fall? Eller ska jag lägga till mer minne (har två platser kvar), vilka i så fall?

byt grafikkort, köp bra kylare till prollen och klocka den till 2,8-3.2ghz, köp 2x2gb 800mhz minnen till så du har 8gb, se till att SSD'n körs i AHCI i BIOS

Jag önskar dig också lycka till inne i gigabyte's underbara användarvänliga BIOS "sarkasm" om du lyckas överklocka processorn stabilt och få 8gb minne att fungera felfritt på den brädan tillsammans med kanske ett prisvärt grafikkort, AMD 7750 skulle passat bra i din burk sen aktivera AHCI, som cpu kylare kan jag väl tipsa om

http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620, billig och bra vattenkylare!
http://www.inet.se/produkt/5409694/gigabyte-radeon-hd7750-204...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451111&cks=ASS&assoc=B99...

glöm inte överklocka din prolle och aktivera AHCI! lättaste sättet är väl att köpa allting, aktivera AHCI i bios, formatera datorn, installera och se så allt fungerar och sen börja överklocka prollen tills du får den stabil, var jävligt försiktig med minnena och underklocka dom till 667mhz innan du börjar höja frekvensen på FSB'n annars grillas dom!

Permalänk
Medlem

Upplevde du den som seg innan bytet till ssd? Ska jag vara ärlig så tycker jag inte du ska lägga pengar på en 775-plattform. CPUn är väldigt lågt klockad vilket är den enda flaskhalsen i ditt system som jag kan se.
Nu minns jag inte hur minnesratio-inställningarna ser ut i gigabyte bios för 775 plattformen. Men se till att minnet och fsb kör 1:1. Ställ pci-e platsen på 100mhz. Sen kan du testa att öka fsbn tills den blir ostabil. Dina minnen är speccade att klara en fsb på 400mhz förutsatt att du ställer minnesration rätt. Om moderkortet och processorn klarar det har du 2.8ghz. Multiplikatorn är låst till 7. Minnena går säkert också att klocka något men var beredd på att kanske få höja såpänningen till både minnen och fsb något. Håll koll på temperaturerna. Att öka spänningen till både minnen och cpu ökar tempen i chassit markant.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...