3770k vs 3930k mestadels videredigering men även lite spel.

Permalänk

3770k vs 3930k mestadels videredigering men även lite spel.

Hej!

Jag står nu inför ett nytt dator köp, och jag har lite funderingar kring vilken processor jag skall välja!

Som rubriken säger så undrar jag hur stor skillnad det är i praktiken mellan 3770k och 3930k när det gäller videoredigering, jag kommer att hålla på med full HD redigering, endel material är AVCHD. Jag kommer även att spela lite spel BF3 och liknande men dator är först och främst till för videoredigering!
Så är det värt att lägga några extra tusen på ett 2011 system istället för 1155 ?

Tacksam för svar, hör gärna av dig om du har erfarenhet av båda eller någon av dem!

Permalänk
Hedersmedlem

Då de nya videoredigeringsprogrammen (phuuu!) oftast har möjlighet att använda din GPU så är det inte jättenödvändigt med en jättestark CPU. Vilket program är det du tänkt använda och isf vilken version? Kolla upp på programmets hemsida vad som stöds med GPU-accelerering.
I vilket fall som helst så bör en s1155 och en 3770K räcka gott för detta och sedan trycka in 24GB minne för att det ska jobba bra. Samt en eller två SSD diskar för att ge flyt i filöverföringar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte några större bevis på detta men troligtvis är ett 2011-system bättre p g a att de har fyra minneskanaler istället för 2 som på 1155. Gällande ren CPU-prestanda är det säkert som Jalle64 säger, en 3770K är ju väldigt snabb och räcker långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då de nya videoredigeringsprogrammen (phuuu!) oftast har möjlighet att använda din GPU så är det inte jättenödvändigt med en jättestark CPU. Vilket program är det du tänkt använda och isf vilken version? Kolla upp på programmets hemsida vad som stöds med GPU-accelerering.
I vilket fall som helst så bör en s1155 och en 3770K räcka gott för detta och sedan trycka in 24GB minne för att det ska jobba bra. Samt en eller två SSD diskar för att ge flyt i filöverföringar.

24? Hur räknar du nu?;)

Annars håller jag med de andra, LGA2011 ger antagligen lite bättre prestanda till dina arbetsuppgifter, men frågan är om det är värt prisskillnaden gentemot 1155...

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? Det är det enda som styr min rekommendation iallafall.
Om det enda som är viktigt är att ha så bra prestanda som möjligt så skall du såklart gå på 3930 eller annan 2011-propp.

Det beror ju även på hur långa renderingstider du har. Om du kapar 30 sekunder till 15 sekunder, så spelar det kanske inte nån roll att det är dubbelt så snabbt, då det ändå bara köper dig 15 sekunder. Skulle det vara så att du låter maskinen stå och tugga i ett helt dygn och kan kapa detta till 16 eller 12h, ja då är det ju en no-brainer.

Lät jag osammanhängande?

Permalänk
99:e percentilen

Hehe, när jag såg trådtiteln visste jag direkt vem det var.

Konkreta skillnader mellan 2011 och 1155:
- 2011 har fyra minneskanaler i motsats till två.
- 2011 har 40 PCIe-banor istället för 16. Viktigt om man ska ha många PCIe-kort.
- 2011 stöder upp till 64 GB minne medan 1155 stöder max 32 GB.
- 2011 har åtta minnesplatser i motsats till fyra.
- 3930K har sex kärnor. 3770K har "bara" fyra. Båda stöder hyperthreading.
- 3930K har ingen grafikkrets, utan man måste ha ett grafikkort. 3770K har en grafikkrets, Intel HD 4000 tror jag.
- Kan tänka mig att 2011 har fler SATA 6Gbit/s, men vet ej exakt.

I praktiken vet jag tyvärr inte, men det kanske är så att man i slutänden tjänar mer på mer SSD-utrymme eller fler/bättre grafikkort. Jag överlåter till mina kära vänner på SweClockers att ge ett bättre svar. Lycka till!

Jag vet inte hur det är med GPU-accelerering, men jag har fått intrycket att AMD:s kort är snabbare på sånt. Men det beror säkert på hur programmet arbetar. Jag skulle inte bli förvånad om Nvidia har något samarbete med videoredigeringsprogramtillverkarna (phew) så att de anpassar sina program för Nvidia.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers