En miljon fiberabonnemang i Sverige

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Lite OT, men lekte runt lite på bredbandskollen nu.. Under "Jämför med andra", och kollade på 100Mbit fiber.. för de flesta operatörer får folk ut mellan 40-60Mbit/s. Beror det på att leverantörerna snålar med bandbredden eller sitter folk bakom routrar med begränsad throughput eller vad tror ni? För det verkar ju lite skumt om det skulle stämma.

Vi fick fiber (fiber in i varje villa) från Ownit för två veckor sedan och jag blev lite överraskad på Bredbandskollen:

Hastighet nedladdning: 104.72 Mbit/sek
Hastighet uppladdning: 152.78 Mbit/sek
Svarstid: 5 ms
Operatör: Ownit AB

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Påstår mig inte vara särskilt kunnig, men det känns som det inte borde göra nån större skillnad, eller? Såvida det inte rör sig om ett särskilt stort bostadsområde. Du har ju förmodligen kopparkabel de sista metrarna ändå.

Själv ska man, med lite "tur", få fiber efter knappt 8 år utan möjlighet till nåt snabbare än 0,5 Mb/s!

För dom flesta märks det nog ingen skillnad.
Men man blir beroende av centralt placerade mediaomvandlare och switchar, är dom långsamma kan man inte byta dom själv, och har dom kapacitet i underkant så drabbas man av tidvis hög belastning när alla i huset ska surfa.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Vi fick fiber (fiber in i varje villa) från Ownit för två veckor sedan och jag blev lite överraskad på Bredbandskollen:

Hastighet nedladdning: 104.72 Mbit/sek
Hastighet uppladdning: 152.78 Mbit/sek
Svarstid: 5 ms
Operatör: Ownit AB

Trevligt! Antar att det är "100/100" du ska ha, och sedan utgår de från gigabit och stryper men lämnar "lite" marginal så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

200/10 från Comhem

Ovanlig situation där CH har bättre hastigheter där jag bor jentemot fiberbolaget som bara ger 100/10 för att dom inte uppgraderat området ännu.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Trevligt! Antar att det är "100/100" du ska ha, och sedan utgår de från gigabit och stryper men lämnar "lite" marginal så att säga.

Jepp. 50% overhead på UL känns lite mer än man vågat hoppas på. De erbjuder gigabit mot 399 extra i månaden, men jag vet inte vad jag skall ha det till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför är det så ofta sämre upphastighet än ner? Det lär ju vara mycket mindre trafik åt det hållet, så jag förstår inte vitsen med att strypa den hårdare än vad man har ner. När det gäller ADSL och liknande kan jag förstå att man får kompromissa, men fiber-LAN?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med fiber-lan 100/100, men får ut 98/350. Går att beställa 1000/100 också, men det kostar 749kr per månad så det är lite saftigt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Måste det vara så jäkla dyrt med internet? Har själv lyckas förhandla till mig 100/100 för 174:- i månaden

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesperu97:

Måste det vara så jäkla dyrt med internet? Har själv lyckas förhandla till mig 100/100 för 174:- i månaden

Är du student? Studenter brukar annars få mycket lägre priser.
En annan grupp som kan få låga priser är bostadområden som dragit in fiber och står för själva nätavgiften för området. Då behöver de boende bara betala en liten del för bredbandet vilket kan bli typ 200kr för 100/100 eller något mer eller mindre.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Varför är det så ofta sämre upphastighet än ner? Det lär ju vara mycket mindre trafik åt det hållet, så jag förstår inte vitsen med att strypa den hårdare än vad man har ner. När det gäller ADSL och liknande kan jag förstå att man får kompromissa, men fiber-LAN?

Dom flesta vill ha högre nedhastigheter än upp, och det går att lösa det mer kostnadseffektivt.
Rätt trist dock att dom flesta operatörer bara erbjuder tex 100/100 eller 100/10

Men som du säger är nog trafiken inte vidare hög där. Tycker dom flesta med 10Mbit upp brukar ligga på runt 12Mbit i praktiken

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Bara jag som uppfattar Telias fiberreklam som FRUKTANSVÄRT provocerande?

I princip: "Skaffa Telia Fiber så går det fortare."

No shit, Sherlock! Om jag hade haft möjlighet till fiber hade vi haft en deal. Alla som har fiber, och vill att det ska gå fort, använder fiber. Det enda Telia gör är att provocera folk som inte har tillgång till fiber, och vad kan de möjligtvis tjäna på det...? :/

All fiberreklam är provocerande så länge man inte kan få det själv. Har en stadsnätsleverantör som i princip kör med samma stuk "skaffa fiber på 1000mbit från oss idag" men bara för man råkar bo där nätet finns är det inte alls säkert man kan få det bara för det.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Dom flesta vill ha högre nedhastigheter än upp, och det går att lösa det mer kostnadseffektivt.
Rätt trist dock att dom flesta operatörer bara erbjuder tex 100/100 eller 100/10

Men som du säger är nog trafiken inte vidare hög där. Tycker dom flesta med 10Mbit upp brukar ligga på runt 12Mbit i praktiken

Jag förstår fortfarande inte vad det är som blir billigare för operatören med en bandbreddsbegränsning på upp-datatrafiken. Sitter det 100Mbit-prylar anslutna så borde det inte finnas någon vits alls att begränsa upp-hastigheten, tack vare den mindre mängden trafik. Dessutom borde 100/100 klinga bättre ur marknadsföringssynpunkt än 100/10.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

All fiberreklam är provocerande så länge man inte kan få det själv. Har en stadsnätsleverantör som i princip kör med samma stuk "skaffa fiber på 1000mbit från oss idag" men bara för man råkar bo där nätet finns är det inte alls säkert man kan få det bara för det.

Visserligen, men det som är provocerande är att Telia säger "Skaffa fiber", som om det var en självklarhet. Det låter som om man kan ringa till dem och byta till fiber, men det bygger ju på att man har fiber i fastigheten, vilket de inte säger någonting om. Funderar därför på att ringa till dem och fråga det, nu när de har en sådan dum reklam så får de ju räkna med dumma frågor...

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Jepp. 50% overhead på UL känns lite mer än man vågat hoppas på. De erbjuder gigabit mot 399 extra i månaden, men jag vet inte vad jag skall ha det till.

Sålänge du inte vill ha webserver hemma och har en extremt välbesökt sida med tunga filer på så lär det inte bli nådvändigt, nej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Är du student? Studenter brukar annars få mycket lägre priser.
En annan grupp som kan få låga priser är bostadområden som dragit in fiber och står för själva nätavgiften för området. Då behöver de boende bara betala en liten del för bredbandet vilket kan bli typ 200kr för 100/100 eller något mer eller mindre.

Vi har dragit in egen fiber

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem

Blev avundsjuk av alla inlägg med fiber, så nu drog jag iväg ett mail till Uppsala kommun om stadsnät och fråga varför det inte är färdigbyggt hos mig, när ja bor 4min från stan, medans de som bor ut mot landet har fiber?! Dessutom står det på uppsalastadsnät's hemsida att det ska finnas till hela mitt område, BS!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tozzi:

Blev avundsjuk av alla inlägg med fiber, så nu drog jag iväg ett mail till Uppsala kommun om stadsnät och fråga varför det inte är färdigbyggt hos mig, när ja bor 4min från stan, medans de som bor ut mot landet har fiber?! Dessutom står det på uppsalastadsnät's hemsida att det ska finnas till hela mitt område, BS!

Vi på landet bygger själva eftersom ingen annan vill bygga här, ni som sitter o väntar ska nog börja fundera på om ni inte kan bygga själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste när jag köpte lägenhet var uppkopplingen. 100/100 för 99 i månaden är helt ok

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ozo64:

Det viktigaste när jag köpte lägenhet var uppkopplingen. 100/100 för 99 i månaden är helt ok

Ja och kostnaden för det fysiska nätet/hårdvaran har du inbakad i månadsavgiften, så riktigt så billigt är det inte om du skulle granska helheten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

älskar fiber!

för 1,5år sen flyttade jag ihop med min flickvän som hade varit så smart att hon bundit upp sig på 2år mobil bredband, så det fick jag leva med till september då vi flyttade och bytte upp oss ifrån icke fungerande mobilt bredband 3-4mbit till 100/10, kan inte vara mer nöjd och mer sugen på att beställa 100/100 men det kommer

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Jag undrar fortfarande varför det är svårast att få tag på fiber i Stockholm.
Mycket lättare i andra delar av landet.
Har t.o.m fiber i sommarkåken men inte i många av stockholms förorter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thxsen:

Jag undrar fortfarande varför det är svårast att få tag på fiber i Stockholm.
Mycket lättare i andra delar av landet.
Har t.o.m fiber i sommarkåken men inte i många av stockholms förorter.

Det kan nog ha mycket att göra med att bostadsmarknaden runt Stockholm är ganska osund, ingen förväntar sig att bo en längre tid på samma ställe utan spekulerar i att sälja sin bostad, då blir man mer ovillig att investera i bostaden med nått man hoppas att någon annan ska ordna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varit i kontakt med Uppsalas kommun nu, och jag kommer definitivt behöva hjälp från fler Uppsala-bo för att driva detta. Inte för att göra reklam, men är ni intresserade kan ni dra ett PM till mig, samt ta kontakt med kommunen själva, både via twitter och mail. IP-only har hand om uppsalas stadsnät, så ett mail även till dem uppskattas.

Kommunen ska ha möte kring dessa frågor vid årsskiftet, om folket i staden visar tillräckligt intresse kanske vi lyckas med något här!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Thxsen:

Jag undrar fortfarande varför det är svårast att få tag på fiber i Stockholm.
Mycket lättare i andra delar av landet.
Har t.o.m fiber i sommarkåken men inte i många av stockholms förorter.

Problemet är att ingen i Stockholm vill ha fiber.
Och "ingen" i detta all är dom 4-5 pensionärer som utgör styrelsen i dom flesta bostadsrättsföreningar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan nog ha mycket att göra med att bostadsmarknaden runt Stockholm är ganska osund, ingen förväntar sig att bo en längre tid på samma ställe utan spekulerar i att sälja sin bostad, då blir man mer ovillig att investera i bostaden med nått man hoppas att någon annan ska ordna.

Men bor man i lägenhet så drar man ju inte direkt in fiber själv. Det är ju hyresvärden eller föreningen som gör det, t.ex. för at göra området mer attraktivt. Appropå attraktivt så behöver inte lägenheter vara attraktiva i Stockholm, för bristen på bostäder är ju så enorm så folk tar vad som helst oavsett, så därför behövs ingen investering på fiber

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Rekordmedlem

Jag bodde i hsb innan jag skaffade hus och hsb föreningen är de som är medlemmar så har man bostadsrätt så är man del av föreningen och kan engagera sig om man vill påverka nått, många säljer ut nätet till nån operatör för att få en subventionerad installation, det kan väl vara ok bara man inte binder sig väldigt länge, 20 års kontrakt är inte ok, men 3-5 år kan ju vara intressant.
Sen så finns det en massa varianter på kabeltv nät, då kan man använda befintlig infrastruktur och kanske satsa på fiber/lan vid nästa större renovering för att få en billigare installation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja kabelnäten är ju hyffsat snabba idag också. Comhem erbjuder väl 200Mbit? Synd bara att dom inte erbjuder uppåt 100Mbit upload också när tekniken faktiskt har stöd för det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av HElephant:

Du milde, skojar du?

Samma här... Usch!

EDIT: Fast här kostar det 50.000 kr istället, och vi är typ tre ungdomar på gatan som vill ha fiber, men eftersom inte alla andra på gatan är beredda att betala 50.000 kr per hushåll för fiberinstallation så vägrar de att installera fiber här. Det suger...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Minns när man gick från 56k modem till 10mbit i början av 2000 en liten pojkes dröm gick i uppfyllelse! Haha.

Inge buffering på pr0nhub då!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem

Kan gärna skaffa de när man inte behöver pröjsa 25.000:- för anslutning till gårdsgränsen, alla är ju inte rika.

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |