Permalänk
Medlem

Ny DD-WRT router ?

Jag köpte nyligen en Netgear WNDR-3700 i tron om att dd-wrt skulle fungera. Men jag fick ju såklart en 3700v3 vilket inte stödjer dd-wrt, så den routern åker tillbaka till netonnet imorgon.

Hemma hos föräldrarna kör jag en 3500 L (v1) med dd-wrt. Men det verkar vara omöjligt att få tag i v1 nu...

Så nu behöver jag beställa en ny ikväll. Finns det någon stabil och hyfsat billig router som man vet med säkerhet stödjer DD-WRT ?

mvh

Permalänk
Medlem

Linksys E-serie? De är i för sig inte särskillt billiga :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Linksys E-serie? De är i för sig inte särskillt billiga :/

Vilken av dessa ska man välja då? Har du någon koll på vilken/vilka som stödjer dd-wrt med säkerhet? Är beredd att lägga 800-900kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyler D:

Vilken av dessa ska man välja då? Har du någon koll på vilken/vilka som stödjer dd-wrt med säkerhet? Är beredd att lägga 800-900kr

Jag kör DD-WRT och älskar det på min E3000. Vad jag minns så har DD-WRT en fin lista över vilka linksysrouters som stöds på sin hemsida.

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices#Cisco

Vill minnas att DD-WRT gjordes för linksys (sedemera cisco linksys) från början, så de har väldigt fin hårdvarukompatibilitet där.

Permalänk
Rekordmedlem

Belkin är värda att kolla på, det är bara läsa kompabilitetslistorna och leta rätt hårdvaruversion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skaffade också wndr3700v3 och till min förvåning såg att den hade broadcom =/ finns inte v1 eller v2 ver att köpa fortfarande?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hitta vilken prisklass du är ute efter. Sen väljer du någon kompatibel router ur denna listan http://dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Jag skulle själv välja en beggad DIR-615 (D* Rev.) Jag har en D1.
Efter jag la in DD-WRT så har den varit en dröm, fick den dessutom gratis för att min svåger tyckte den var skit (med originalmjukvara)
Jag har lagt in Adblock script å grejer i den och den har just nu rullat i 90+ dagar utan något problem som helst. (strömavbrott under sommaren xD )
Jag kör den på BBB 100/10 , får ut full fart trådat, och c:a 5-6MegaByte/s på trådlöst.
Enda nackdelen är väll att det trådade inte är Gbit, men jag har den vidare till egen Gbit switch.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har bestämt mig för att köpa en Asus RT-N16 . Efter ha pratat med en kompis som har kört denna i några månader så ska den fungera bra och garanterat fungera med dd-wrt

Permalänk
Medlem

Har tittat på en router som finns att köpa med antingen dd-wrt (dealextreme sku 104507) eller annan programvara fem dollar billigare. Routern nämns också på dd-wrt.com. Skaffade en Nexus 7, förstod inte att Android inte tillåter adhoc wifi kontakt (som iPad tex) med min bärbara dator. För att göra Nexus 7:an användbar måste jag ordna wifi hemma på något sätt samtidigt som jag vill fortsätta ha trådad internet från Comhems kabelmodem tiil den bärbara datorn. Denna router, säljs under olika namn tex Widemac SL-R720x, har både LAN och WAN portar och är tillräckligt liten för att vara användbar på resor på land och till havs också. Är dd-wrt bara för Linuxkunniga eller har även jag bara fördelar av det på min första router och klarar att använda det lika lätt som en router med standardprogramvara. Att själv byta programvaran i routern till dd-wrt ställer väl krav på kunskaper som jag inte har när jag behöver ställa den frågan (stora risker att sabba det hela?). Finns det kanske andra bättre alternativ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HughD:

Har tittat på en router som finns att köpa med antingen dd-wrt (dealextreme sku 104507) eller annan programvara fem dollar billigare. Routern nämns också på dd-wrt.com. Skaffade en Nexus 7, förstod inte att Android inte tillåter adhoc wifi kontakt (som iPad tex) med min bärbara dator. För att göra Nexus 7:an användbar måste jag ordna wifi hemma på något sätt samtidigt som jag vill fortsätta ha trådad internet från Comhems kabelmodem tiil den bärbara datorn. Denna router, säljs under olika namn tex Widemac SL-R720x, har både LAN och WAN portar och är tillräckligt liten för att vara användbar på resor på land och till havs också. Är dd-wrt bara för Linuxkunniga eller har även jag bara fördelar av det på min första router och klarar att använda det lika lätt som en router med standardprogramvara. Att själv byta programvaran i routern till dd-wrt ställer väl krav på kunskaper som jag inte har när jag behöver ställa den frågan (stora risker att sabba det hela?). Finns det kanske andra bättre alternativ?

Dd wrt är inte nåt du märker av på annat sätt än att det finns flera alternativ i menyerna, själv så tycker jag det är enklare med det än tillverkarnas egna interface där de hittar på namn på funktioner själva, du loggar in och får ett interface med flera val helt enkelt, pilla inte på nått om du inte vet vad det är för funktion och varför du ska pilla på den.
Dd wrt ger fler möjligheter om man vill, men man behöver inte göra nått om man inte vill, så nej det är inget som påverkar dig negativt och angående linux så körde routern linux innan också om den kan köra dd wrt.
Jag ingen erfarenhet av nån av de routrar du nämner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.