Permalänk

Optiflex GX620 Celeron D

Har för avsikt att uppgradera minnet i min gamla burk, vill upp till 4gb.

Intel Celeron 336, 775 LGA Socket

Just nu har jag 2x512Mb DDR2 PC2-4300(266Mhz)

Sökt på nätet efter information på hur snabba minnen(533 eller 667Mhz) moderkortet klarar av.

Hittat dessa från Kingston. Skulle de vara kompatibla?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=242589

Feedback uppskattas!

Vänligen,
Göran, "segisen"

Permalänk

Tillbaks igen då jag införkaffat ovanstående minnen och installerat, chansade till slut.

Kört datorn ett litet tag och har funkat utan störningar, dock kan jag inte påstå att då jag gått från 1GB till 4GB ha märkt av någon relevant förbättring. Flyter smidigare vid öppning av och ha fler aktiviteter igång.

Tänkte att jag skulle kolla upp hur minnena är registrerade och datorn tagit emot dem, men är halvt säker på om jag avläser det rätt.

4096Mb
DRAM Freq: 199.5Mhz
Max Bandwidth: 333Mhz
Frequency / slot: JEDEC #1 200 / 266 / 300Mhz

Vad skulle Ni säga om mätningen?
Antar att de körs på halva sin kapacitet då moderkortet inte klarar av högre hastighet.?
Kör även 32-bit WinOS om jag uppgraderar till 64-bit, hade det hjälpt hastigheten på minnena?

Vänligen,
Göran

Permalänk
Medlem
Skrivet av SegaGöran:

Tillbaks igen då jag införkaffat ovanstående minnen och installerat, chansade till slut.

Kört datorn ett litet tag och har funkat utan störningar, dock kan jag inte påstå att då jag gått från 1GB till 4GB ha märkt av någon relevant förbättring. Flyter smidigare vid öppning av och ha fler aktiviteter igång.

Tänkte att jag skulle kolla upp hur minnena är registrerade och datorn tagit emot dem, men är halvt säker på om jag avläser det rätt.

4096Mb
DRAM Freq: 199.5Mhz
Max Bandwidth: 333Mhz
Frequency / slot: JEDEC #1 200 / 266 / 300Mhz

Vad skulle Ni säga om mätningen?
Antar att de körs på halva sin kapacitet då moderkortet inte klarar av högre hastighet.?
Kör även 32-bit WinOS om jag uppgraderar till 64-bit, hade det hjälpt hastigheten på minnena?

Vänligen,
Göran

Minnena går inte på sin fulla hastighet. Dock är det svårt att avgöra om det går att göra så mycket mer av dem utan att veta vad du har för resterande delar.

Med det sagt tycker jag att du ska försöka förbereda dig på att köpa nytt. Jag misstänker att du i princip kan FÅ en dator som är bättre än den du har (processorn är 7 år gammal). Du bör därför inte investera mer pengar i den. Speciellt inte 64-bitarswindows eftersom processorn är utav x86-modell (dvs inte 64-bitars).

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Bättre att köpa en ny dator. Om du verkligen inte vill så kan de vara värt att investera i en SSD på 120gb. Kommer flyta på ganska mycket bättre då.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Permalänk

Varifrån får du hastigheten på minnena? Tar du den från bios så går de på halva, tar du den från tex cpu-z så stämmer det.