Internet explorer 10 Preview Win7 släppt!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arie:

Jag kan slå vad att dom flesta här inte vet varför dom inte använder eller hatar IE (ej IE6). Det är nått dom har hört eller läst förmodligen och ställer sig i ledet bara. Många som påstår att Chrome ska va så mycke snabbare, men själv märker jag knappt någon skillnad när jag använder FF eller IE. Alla funkar lika bra till att bara surfa med.

Jag är faktiskt rätt glad för IE och använder det ofta, kanske för att de flesta statliga hemsidorna envisas med att vävas runt det. Men i det stora hela kör jag Chrome som primär webbläsare, även för att det alltid dyker upp en massa säkerhetsbrister med IE. :/

Något som också får mig att inte använda IE, är en smart och enkel ADBLOCK som verkar finnas till alla läsare utom just IE(och en bra sådan!).

Permalänk
Medlem

Kul grej som hände när jag skulle tanka och kolla.

Valde svenska eftersom jag kör ff på svenska och resterande prog på svenska på min pc.
Dock så kör jag Engelskt operativ så den bara, " åh det går inte att få det här på svenska, men vi kan tanka korrekt språkpaket etc så allt blir bra" Så var resterande installationen fortfarande på svenska och så.. Känns onödigt att de har språkspecifika installatörer när den såändåså identifierar systemspråket och sedan installerar det språket tillslut iaf.

*edit*
Varför är det inte samma "smooth" scroll som FF har?! Blev helt tokigt direkt med IE10!:O

Skrivet av Cable:

Tycker att det är rätt komiskt när folk nämner att andra webbläsare är så mycket snabbare än Internet Explorer fast i själva verket så är det inte sant.

Enligt Tom's Hardware (detta var dock skrivet i slutet av september):
Sedan har du även ett inlägg på Microsofts egna blogg där de jämför de olika webbläsarna, läs mer här.

Sen när är en blogg en bra referens när det gäller prestandasiffror från deras egna produkt? Tillförlitligheten ökade med 10 000 gånger för min del när jag såg att det var Roger Capriotti som hade skrivit det blogginlägget, vad jobbar han som då, programmerare eller dylikt? Nej. Han är ju ingenting mindre än "Director, Internet Explorer Marketing". Marketing.

Permalänk

Installerade också IE 10 nu. Konstiga var att efter installationen och omstarten så resulterade det i att skrivbordet och allt blev svart, löste sig med att man öppnande aktivitetshanteraren genom Ctrl+Alt+Delete sedan att logga ut och in igen, mycket konstigt. Fungerar bra nu, ser precis likadant ut som IE9 förutom vissa smådetaljer i options kanske. Inte så att jag bryr mig om själva GUI:t, vi vet att det mesta förändringarna har skett under skalet.

Permalänk
Medlem

Dessa resultat fick jag med senaste IE10, FF 16.0.2 och chrome 23.0... i Peacekeeper.

Resultaten kan såklart vara ± 100-200 då jag fick helt andra resultat första gången jag körde Peacekeeper med chrome (rensade såklart allt vad heter cache efter den rundan) fick typ 5030 då ungefär.

Sitter på en I7 2600k @ 3.40 GHz, 16 GB ram och hade ingenting som skulle störa igång i bakgrunden vad jag kan se.

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

http://img26.imageshack.us/img26/6910/30486159.png

Dessa resultat fick jag med senaste IE10, FF 16.0.2 och chrome 23.0... i Peacekeeper.

Resultaten kan såklart vara ± 100-200 då jag fick helt andra resultat första gången jag körde Peacekeeper med chrome (rensade såklart allt vad heter cache efter den rundan) fick typ 5030 då ungefär.

Sitter på en I7 2600k @ 3.40 GHz, 16 GB ram och hade ingenting som skulle störa igång i bakgrunden vad jag kan se.

Gjorde också Peacekeepertestet och fick 5368 poäng på Google Chrome 23.0.1271.64 m. Chrome är helt klart överlägsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Gjorde också Peacekeepertestet och fick 5368 poäng på Google Chrome 23.0.1271.64 m. Chrome är helt klart överlägsen!

Absolut!

Men det jag funderar på är hur den kollosala (jämf med resultatet på den andra webbläsarna) prestandan påverkar resterande systemet på något sätt. Specifikt om den påverkas negativt. Kanske inte för att det i något fall körs så tunga webbappar/etc i verkliga scenarion, men man har ju alltid en webbläsare igång konstant.

Permalänk

Trevligt att läsa att MS inte helt tänker låta bli att ta fram IE10 till Win7. Jag kör själv IE9 då jag verkligen uppskattar deras lösning med tab grouping. Min sambo envisas med Chrome som jag inte riktigt kommer överens med, delvis på grund av att de valt att lägga vissa funktioner på andra sätt än i IE som jag är van vid.
Så ett test av IE10 blir det nog.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Resultatet beror på datorn. Min gamla laptop får jag inte mer än 800 på peacekepper med Firefox Aurora ändå är Chrome Canary och Firefox Aurora jämbördiga i användare hastighet. Jag anser att det är inget riktigt riktmärke utan som vanligt ett syntetiskt test. Testa använd webbläsarna så kommer man inse att hastigheten säger nada utan se vad som erbjuds i funktioner och på vilket sätt man erbjuder funktionerna. Här tycker jag att Firefox är bäst.

IE skulle behöva slå i från sig sin inlåsta miljö (låta användaren konfigurera på egen hand) innan IE ens kan stå upp i en kamp mot dem andra webbläsarna. Jag har inget emot IE och jag föredrar hellre att använda IE på en dator som inte har någon annan webbläsare installerad framför Chrome som jag tycker är hemskt på en hel del punkter. Det jag vill säga är att IE når upp till en viss gräns och fungerar för vardagsbehovet. Därmed får framtiden utvisa sig om IE10 kan lyckas eller inte lyckas.

Permalänk
Medlem

Nice

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Tycker bara ie bråkar när den kraschar plus att den kraschar ofta kontra den tid den används. Vilket inte firefox gör, visst den har en del minnesläckor (kan bero på addons).

Firefox kraschar nastan var 10e minut for mig men inte IE, sa det beror pa.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Firefox kraschar nastan var 10e minut for mig men inte IE, sa det beror pa.

Ett litet tips kan vara att installera om Firefox, undersöka din dator efter andra problem, ta väck adobe flash med mera. Det är väldigt sällan det kraschar på Firefox Aurora vilket är en utvecklingskanal. Nog med det kanske vore intressant att försöka hålla sig till topic.

Permalänk

jag antar att peacemaker bryr sig mer om vad för tekniker läsaren klarar, och mindre om hur prestandan bli?
Skillnaden i flyt mellan IE10 och FF är så stor att man knappt tror att det körs på samma dator, ändå blir poängen nästan lika.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag är faktiskt rätt glad för IE och använder det ofta, kanske för att de flesta statliga hemsidorna envisas med att vävas runt det. Men i det stora hela kör jag Chrome som primär webbläsare, även för att det alltid dyker upp en massa säkerhetsbrister med IE. :/

Något som också får mig att inte använda IE, är en smart och enkel ADBLOCK som verkar finnas till alla läsare utom just IE(och en bra sådan!).

Det heter spårningsskydd i IE. Välj Easylist så har du samma skydd som adblock plus.
http://www.iegallery.com/sv-se/trackingprotectionlists

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Firefox kraschar nastan var 10e minut for mig men inte IE, sa det beror pa.

Ja något måste det bero på Firefox kraschar var 10:e minut (?) Så något måste ju helt klart vara fel hos dig någonstans! Jag själv minns inte ens när Firefox kraschade senast.....

Peacemaker är förövrigt ren Kalle Anka test!!

Att gå på dom siffrorna när det är så mycket annat som spelar in, är ren cirkus och inget tillförlitligt alls!! Kan väl jämföras i stora drag med W E I som är lika stor plojj.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det heter spårningsskydd i IE. Välj Easylist så har du samma skydd som adblock plus.
http://www.iegallery.com/sv-se/trackingprotectionlists

Jag kör allihop för säkerhetens skull, för jag märkte att Easylist inte blockerar alla annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Jag kör allihop för säkerhetens skull, för jag märkte att Easylist inte blockerar alla annonser.

Sist jag testade köra alla så blev det ett jäkla strul. Jag tror dem kolliderar med varandra. Det räcker med Easylist http://easylist.adblockplus.org/en/

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ja något måste det bero på Firefox kraschar var 10:e minut (?) Så något måste ju helt klart vara fel hos dig någonstans! Jag själv minns inte ens när Firefox kraschade senast.....

Peacemaker är förövrigt ren Kalle Anka test!!

Att gå på dom siffrorna när det är så mycket annat som spelar in, är ren cirkus och inget tillförlitligt alls!! Kan väl jämföras i stora drag med W E I som är lika stor plojj.

Varför skulle det vara ren cirkus när den faktiskt kör tester på hur väl webbläsaren hanterar exempelvis JS.

http://peacekeeper.futuremark.com/faq.action

Vad ska man annars testa med? Alla andra benchmarks som finns online gör ju typ "samma sak".

Permalänk
Medlem

ECMAScript test
http://test262.ecmascript.org/

Eller så testar du dem vanliga Sunspider,V8 och Kraken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forbidden:

Använd du ditt Internet Explorer.
Tror de flesta användare prioterar stabilitet och säkerhet. Det finns en anledning varför IE gång på gång är sämst när det kommer till säkerhet och script.
Även många som jag pratat med som kodar hemsidor i HTML5 + CSS säger att det slösas mängder med tid på att lösa idiotiska buggar som uppkommer i bara IE men inte andra läsare som Chrome, Firefox, Safari, Opera mm.

Microsofts webbläsare ligger efter väldigt mycket i utvecklinge och det är bevisat gång på gång.

Men det är ju den enda som tar hänsyn till ens privacy,

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Sist jag testade köra alla så blev det ett jäkla strul. Jag tror dem kolliderar med varandra. Det räcker med Easylist http://easylist.adblockplus.org/en/

ok, konstig för jag märker inget, hur ser jag om de krockar då???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

ok, konstig för jag märker inget, hur ser jag om de krockar då???

Säkert något som är löst.

Permalänk
Medlem

Använder själv IE10 och Chrome i windows 8,är nu helt omöjligt att märka någon skillnad mellan dom ,stor skillnad från IE9 i win7,så dom har tydligen jobbat rätt så hårt då tappet i användare bara blev större och större.
Så jag sitter faktiskt på IE bara för att det numera är smärtfritt, synd bara att win8 inte är smärtfritt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Det heter spårningsskydd i IE. Välj Easylist så har du samma skydd som adblock plus.
http://www.iegallery.com/sv-se/trackingprotectionlists

Seriöst, det är så lätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Säkert något som är löst.

Har du Win8 IE10? För det låter som du haft det länge, för jag tror inte de löst något med IE10 preview till Win7 än, släpptes ju i tisdags. För jag har inte sett att det har kommit några uppdateringar i Windows update för IE10 och i så fall kanske det är något problem som IE10 i Win8 har eller så har vi kanske har olika versioner av IE10 så det kanske är därför, jag har 10.0.9200.16438 .

Sen när jag körde IE9 så kunde jag ha alla igång också utan problem. Så det ska ju inte vara några problem att göra det i IE10 heller tycker man.

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte Windows 8. Funktionen spårningsskydd har funnits sedan något år tillbaka till IE9. Det var när det infördes i IE9 vilket var ett bra tag. Därför antar jag att det är något som är löst. Mins jag fick problem när jag hade alla igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Nej jag har inte Windows 8. Funktionen spårningsskydd har funnits sedan något år tillbaka till IE9. Det var när det infördes i IE9 vilket var ett bra tag. Därför antar jag att det är något som är löst. Mins jag fick problem när jag hade alla igång.

Ok, då förstår jag. Men som sagt så hade jag också dem i IE9 men jag upplevde inte några problem då häller. Så då kanske det var något knas med IE9 för dig då.

Men i vilket fall, den som vill köra med spårningsskydd släng på alla och testa, funkar det inte ta bort dem och kör med en.

Permalänk
Medlem

Att även explorer har adblock visste jag inte. Hur är det med noscript då? Det är pga av adblock och nosript jag kör firefox, men om bägge finns till explorer kör jag hellre med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Att även explorer har adblock visste jag inte. Hur är det med noscript då? Det är pga av adblock och nosript jag kör firefox, men om bägge finns till explorer kör jag hellre med den.

Finns något som heter content filter i Internet explorer som klarar av att filtrera bort reklamen.