Permalänk

datorn startar inte, hjälp!

tjena, byggde ihop min nya dator igår och när jag skulle starta den så hände ingenting, jag gick igenom allt 5-6 ggr för att se så att allting var rätt kopplat och de var de, vad kan felet vara?

spec på datorn.
Moderkort - Asus maximus v formula
CPU - Intel core i5 3570k (ivy bridge) 3,4 GHz
Cpukylare - Corsair H100
Grafikkort - XFX Radeon HD 6870 1GB - Sapphire Radeon HD 6870 1GB
Ram - corsair 12GB
HD - Western Digital VelociRaptor 150gb + en 250gb för lagring
Nätagg - corsair AX850W

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk

Du får nog beskriva vad som händer!
Lyser, låter, blinkar? Bild på skärmen? Stendöd?

Permalänk
Skrivet av Conceptor:

Du får nog beskriva vad som händer!
Lyser, låter, blinkar? Bild på skärmen? Stendöd?

dioderna på moderkortet lyser men ingenting mer, den är helt död

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Chassi delen rätt kopplad till moderkaka?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Har du satt i moderkortsdistanserna? Är Start button ikopplad på rätt ställe? Kolla så att alla RAM-minnen sitter på plats, samt prova med bara ett av dem i den första platsen.

Vilka RAM-minnen har du?

Permalänk
Skrivet av Bean:

Chassi delen rätt kopplad till moderkaka?

den har jag kollat 5-6 ggr som de står och den är rätt kopplad

Skrivet av Xael:

Har du satt i moderkortsdistanserna? Är Start button ikopplad på rätt ställe? Kolla så att alla RAM-minnen sitter på plats, samt prova med bara ett av dem i den första platsen.

distanserna sitter där, starten är rätt kopplad, får testa med bara ett ram minne och starta.

jag har corsair xms3 12gb, fungerade klockrent i förra burken

Edit_ testade med bara ett ram i första sloten och testade med alla fyra men ingenting hände

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Lustigt. Kan ju vara fel på nätaggregatet. Kommer ihåg jag köpte en fractal newton 1000w för 2 år sen och den starta inte heller. gjorde ett manuellt test med ett GEM på 24 kontakten o den svara inte så jag fick skicka tillbaka skiten o fick ett nytt då funkade det.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderström123:

jag har corsair xms3 12gb, fungerade klockrent i förra burken

Edit_ testade med bara ett ram i första sloten och testade med alla fyra men ingenting hände

Lite offtopic: men om du vill få användning av dual-channel från RAM-minnena måste du ha dem installerade i jämna par, alltså 2st eller 4st(antar att du kör 3*4GB). Det gör ingen större prestanda skillnad dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xael:

Lite offtopic: men om du vill få användning av dual-channel från RAM-minnena måste du ha dem installerade i jämna par, alltså 2st eller 4st(antar att du kör 3*4GB). Det gör ingen större prestanda skillnad dock.

Datorn ska gå igång i vilket fall med eller utan ram minnen.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

får kolla på de där

Skrivet av Bean:

Lustigt. Kan ju vara fel på nätaggregatet. Kommer ihåg jag köpte en fractal newton 1000w för 2 år sen och den starta inte heller. gjorde ett manuellt test med ett GEM på 24 kontakten o den svara inte så jag fick skicka tillbaka skiten o fick ett nytt då funkade det.

jag använde de bara 30 min innan jag byggde ihop den här burken, de kan väl inte ha gott sönder medans jag flyttade över de?

Skrivet av Xael:

Lite offtopic: men om du vill få användning av dual-channel från RAM-minnena måste du ha dem installerade i jämna par, alltså 2st eller 4st(antar att du kör 3*4GB). Det gör ingen större prestanda skillnad dock.

jag har 4st ramminnen så de är ingen fara med de

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Är det ett nytt chassi du pysslar med?
Ända sättet för o verkligen kolla om det är nätaggregatet
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...

Annars tror jag du har kopplat fel nånstans

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

har du testat att starta med skruvmejsel, dvs kortslut pw-kontakten istället för att använda chassits startknapp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Skrivet av taimanov:

har du testat att starta med skruvmejsel, dvs kortslut pw-kontakten istället för att använda chassits startknapp?

Skickades från m.sweclockers.com

hur gör man de då?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Skrivet av Bean:

Är det ett nytt chassi du pysslar med?
Ända sättet för o verkligen kolla om det är nätaggregatet
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...

Annars tror jag du har kopplat fel nånstans

Bara för att nätaggregatet går igång behöver inte det betyda att det är fullt fungerande. Hade samma problem som TS och tjuvkopplade nätaggregatet till start och det fungerade. Felet var vara att det gav väldigt dåliga ampare-värden, vilket också konstaterades hos återförsäljaren och fick då ett nytt. Detta medförde att den inte kunde kicka igång mina komponenter.

Till TS: Lyser alla dioderna som de ska? Lyser det grönt eller rött?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk

fick igång datorn, de var någon wifi-modul som man fick med moderkortet som kortslöt hela system och när jag tog bort den så startade systemet men tack så hemskt mycket för all hjälp

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderström123:

fick igång datorn, de var någon wifi-modul som man fick med moderkortet som kortslöt hela system och när jag tog bort den så startade systemet men tack så hemskt mycket för all hjälp

Vad bra att du fick igång datorn!

Vilket chassi har du? Vidrörde miniPCIe kortet och chassiet varrandra eller?

Permalänk
Skrivet av Xael:

Vad bra att du fick igång datorn!

Vilket chassi har du? Vidrörde miniPCIe kortet och chassiet varrandra eller?

har ett cosmos 2, nej jag tror inte att den tog i chassit, jag vet inte alls hur den kunde kortsluta datorn

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Asus Maximus fail

Bra att det loste sig dock. Kan du inte anv. wifikortet alls nu?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Skrivet av Xelathur:

Asus Maximus fail

Bra att det loste sig dock. Kan du inte anv. wifikortet alls nu?

jag vet inte men jag vågar inte sätta tillbaka de om de ska kortsluta burken igen så jag kör utan de

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

utan att läsa någt större, kan vara minnesbankerna i modekortet. ta ur och kör med ett ram minne i rätt bank / 2 osv och se om du får dator att starta då. Hade samma problem och då var det moderkortsfel med minnesbankerna.

Permalänk
Skrivet av Firsov:

utan att läsa någt större, kan vara minnesbankerna i modekortet. ta ur och kör med ett ram minne i rätt bank / 2 osv och se om du får dator att starta då. Hade samma problem och då var det moderkortsfel med minnesbankerna.

de var wifi-kortet som asus har som kortslöt datorn bara och de är fixat

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit