Permalänk
Medlem

Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB Kit

Hej!

Jag har tänkt byta mina RAM-minnen pga strul och för att dem inte håller samma kvalité som övriga komponenter i datorn.

Jag är inne på att köpa Corsair Dominator DDR3 1866MHz, 16GB Kit w/4x4GB XMS3 DHX, CL9-10-9-27, Platinum. Men är osäker på om dem "passar" med de övriga komponenter som jag har.

Vore tacksam för hjälp

Tack så mycket!

Här är de komponenter jag har:
GPU: NVIDIA GeForce GTX 670 (EVGA)
CPU: Intel Core i7 3770K
Moderkort: Asus P8Z77-V PRO

PS. Hoppas jag valde rätt sida på forumet =/. DS

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

japp, inga problem

Permalänk
Medlem

Gött! Tack så mycket för det snabba svaret

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU-kylare? Dominator har inte så höga kylare men om du har någon riktigt stor luftkylare så kan de bli problem. Jag råder dig dock att inte köpa dominator, du betalar mycket för utseendet, för mindre pengar kan du få 32gb vengeance och 16gb vengeance kostar ungefär 800kr. Skillnaderna mellan 1600MHz och 1866MHz är också minimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Vad har du för CPU-kylare? Dominator har inte så höga kylare men om du har någon riktigt stor luftkylare så kan de bli problem. Jag råder dig dock att inte köpa dominator, du betalar mycket för utseendet, för mindre pengar kan du få 32gb vengeance och 16gb vengeance kostar ungefär 800kr. Skillnaderna mellan 1600MHz och 1866MHz är också minimal.

håller med, kör själv 2x http://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1... utan några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Vad har du för CPU-kylare? Dominator har inte så höga kylare men om du har någon riktigt stor luftkylare så kan de bli problem. Jag råder dig dock att inte köpa dominator, du betalar mycket för utseendet, för mindre pengar kan du få 32gb vengeance och 16gb vengeance kostar ungefär 800kr. Skillnaderna mellan 1600MHz och 1866MHz är också minimal.

Jag har Be Quiets Dark Rock Pro 2. Vad menar du med att det kan bli problem?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Jag har Be Quiets Dark Rock Pro 2. Vad menar du med att det kan bli problem?

Den CPU-kylare du har är rätt så stor och dominator minnena har kylare som är helt onödiga och bara för utseendets skull. Problemet är att dominator minnena kanske inte ryms under CPU-kylaren tack vare dessa kylare, jag kan inte säga med säkerhet då jag inte har samma setup. Det säkraste är dock att ta minnen men low-profile kylare som ryms helt säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Den CPU-kylare du har är rätt så stor och dominator minnena har kylare som är helt onödiga och bara för utseendets skull. Problemet är att dominator minnena kanske inte ryms under CPU-kylaren tack vare dessa kylare, jag kan inte säga med säkerhet då jag inte har samma setup. Det säkraste är dock att ta minnen men low-profile kylare som ryms helt säkert.

Okej då förstår jag. Om jag vet hur höga dem är så kan jag mäta och kolla. Vad jag kan se genom glaset på chassit så ser det ut att kunna fungera. Har ett väldigt stort och luftigt chassi dessutom. Coolermaster Storm Stryker

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Crosair Vengence LP 16gb 4x4 är ju sjukt prsvärt annars, och räcker och blir över (köpt dem själv och är riktigt nöjd)

men sen så vet man ju inte riktigt vad du behöver minnena till? Om du sysslar med något som kräver kräver mycket prestanda av datorn så kanske du behöver prioritera minnesmängd/hastighet? Mer information uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Okej då förstår jag. Om jag vet hur höga dem är så kan jag mäta och kolla. Vad jag kan se genom glaset på chassit så ser det ut att kunna fungera. Har ett väldigt stort och luftigt chassi dessutom. Coolermaster Storm Stryker

CPU-kylaren kommer ändå dölja dina minnen till en stor del så jag skulle säga att du köper vengeance LP som är ungefär hälften billigare, vill du spara lite mera så ta 1600MHz. Prestandan är helt identisk mellan dominator och vengeance med samma frekvens, skillnaden mellan 1600MHz och 1866MHz är omärkbar i spel.

Permalänk
Medlem

Okej! Tack så mycket för hjälpen

När vi ändå är igång, hade tänkt köpa en SSD hårddisk att köra OSet på. Något tips på en liten (tänker typ 80gb) och hyfsat billig hårddisk som ändå är bra?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Okej! Tack så mycket för hjälpen

När vi ändå är igång, hade tänkt köpa en SSD hårddisk att köra OSet på. Något tips på en liten (tänker typ 80gb) och hyfsat billig hårddisk som ändå är bra?

http://www.inet.se/produkt/4304360/samsung-ssd-basic-830-seri...

http://www.inet.se/produkt/5315191/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-...

köp det så blir du nöjd, inga onödiga dominator minnen med höga kylflänsar som kommer ta i cpu kylaren

Permalänk
Medlem

Skulle inte tagit ett 4x4-kit då du inte kan köpa till minnen utan att byta sockel, eller att sätta in helt nya stickor, här har du ett LP-kit med 8x2 i stället. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1292952

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Skulle inte tagit ett 4x4-kit då du inte kan köpa till minnen utan att byta sockel, eller att sätta in helt nya stickor, här har du ett LP-kit med 8x2 i stället. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1292952

Tycker TS skall ta det billigare alternativet. Så länge LGA1155 är en duglig sockel (ivy bridge vvar sista uppgraderingen) så lär han inte behöva mer än 16gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Tycker TS skall ta det billigare alternativet. Så länge LGA1155 är en duglig sockel (ivy bridge vvar sista uppgraderingen) så lär han inte behöva mer än 16gb.

8x2 är i det här fallet 13kr billigare, dessutom då med mer uppgraderingsmöjlighet. Varför ta det sämre alternativet när de ligger i ungefär samma prisklass?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

8x2 är i det här fallet 13kr billigare, dessutom då med mer uppgraderingsmöjlighet. Varför ta det sämre alternativet när de ligger i ungefär samma prisklass?

CL10 är slöare än CL9, sen mår nog 1155 plattformen bättre av CL9 minnen eftersom 95% av alla sandy bridge/ivy bridge riggar sitter med denna typ av minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Jag har Be Quiets Dark Rock Pro 2. Vad menar du med att det kan bli problem?

Har den kylaren samt 4st low profile minnen varav 2 corsair vengeance 1600 mhz. Högre minnen får ej plats. Hade minnena varit en millimeter högre hade det inte gått.

EDIT: Men Asus kanske har gjort ett mer genomtänkt moderkort än mitt Gigabyte?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det blir en sådan här: http://www.inet.se/produkt/5322171/corsair-16gb-2x8192mb-cl9-...

Går det bra att sätta dem i socketsen bredvid varandra? Tex socket 3 och 4, eller måste det vara varannan? (typ 2 och 4)

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen till till mb, men om jag inte missminner mig så ska det vara varannan för dual channel.

En annan sak, om du får overclocking-fel när du bootar om, och kör minnena i XMP så beror felet på att du kör med XMP. Jag har inte hittat någon enklare lösning än att inte köra minnena i XMP (jag har vengeance 1866) och minnena defaultar då till 1600. Ska överklocka minnena manuellt när jag har tid. Bara ett tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Det blir en sådan här: http://www.inet.se/produkt/5322171/corsair-16gb-2x8192mb-cl9-...

Går det bra att sätta dem i socketsen bredvid varandra? Tex socket 3 och 4, eller måste det vara varannan? (typ 2 och 4)

Du måste använda 2 och 4 om ditt moderkort inte är ett undantag. Får man fråga varför du köper dominator minnen då du skulle för mindre pengar få 32gb 1600MHz eller för en tredjedel 16gb 1600MHz?