Datorn kraschade kan det vara grafik kortet?

Permalänk
Medlem

Datorn kraschade kan det vara grafik kortet?

tjena, när jag kom hem satt jag mig vid datorn, startade world of warldcraft, innan jag ens kommit till loading screen så blev skärmen blå och datorn dog. sedan när jag startade datorn så såg skärmen ut såhär :
1, http://imageshack.us/photo/my-images/547/1353263041147.jpg/
2, http://imageshack.us/photo/my-images/832/1353263040353.jpg/
3, http://imageshack.us/photo/my-images/823/1353263042715.jpg/
4, http://imageshack.us/photo/my-images/401/1353263043429.jpg/
5, http://imageshack.us/photo/my-images/94/1353263042008.jpg/

efter den sista bilden startar den om. datorn funkar i felsäkert läge men det är fortfarande lodräta streck på skärmen..
vad är problemet?

Permalänk

Överhettat grafikkort? Har du kontrollerat temperaturen på det?

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

jag har faktiskt ingen aning om jag har gjort det , har haft datorn i 3 år nu och har aldrig hållit koll på tempen , datorn hade varit på max 5 min.

Permalänk

Okej. Har du rengjort datorn någonting under de tre åren? Den kanske behöver dammas av? Jag använder programmet GPUZ-Z för att hålla koll på temperaturen på mina grafikkort. Det verkar onekligen som om det vore något problem med ditt grafikkort i alla fall.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Kontrollera grafikkortet samt testa att byta slots om du har andra pcie platser. Men annars ser det ut som grafikkortet som ger upp. Bästa skulle vara i fall du kunde testa grafikkortet i en annan dator och se om den fungerar där.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Nästan helt säkert grafikkortet som spökar. Troliga orsaker kan vara korrupta drivrutiner (löses med driversweeper samt ominstallation av senaste stabila drivrutinen), permanent hårdvarufel eller överhettning som kan yttra sig på två sätt, antigen permanent skada eller tillfällig överhettning som leder till artefakter och ibland kan lösas med dammrensning.

Permalänk
Medlem

Blås kortet på damm, testa det i en annan dator om du har möjligheten så utesluter du ganska snabbt om det är kortet eller inte.

Visa signatur

i7 930 4.0 GHz - ASUS P6T SE - Corsair 12GB 1600Mhz - Gigabyte Geforce 670 OC

Permalänk
Medlem

Lista gärna vilka komponenter du har i datorn. Det ser ut som ett kasst grafikkort. Testa det i en annan dator om du kan, eller ett annat grafikkort i din dator.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nästan helt säkert grafikkortet som spökar. Troliga orsaker kan vara korrupta drivrutiner (löses med driversweeper samt ominstallation av senaste stabila drivrutinen), permanent hårdvarufel eller överhettning som kan yttra sig på två sätt, antigen permanent skada eller tillfällig överhettning som leder till artefakter och ibland kan lösas med dammrensning.

Osannolikt att det skulle vara drivrutiner eftersom problem visar sig redan i POSTen. Gissar på permanent hårdvarufel, eftersom överhettning går bort med tanke på att han bara haft på datorn i 5 minuter (eller ja, förutsatt då att kylare typ inte lossnat eller nåt)

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejmuld:

jag har faktiskt ingen aning om jag har gjort det , har haft datorn i 3 år nu och har aldrig hållit koll på tempen , datorn hade varit på max 5 min.

Öppna datorn och kontrollera först att kylaren sitter fast ordentligt på grafikkortet, så att du kan utesluta tillfällig överhettning.
Testa koppla i ett annat grafikkort i datorn (eller om du har ett integtegrerat graffe på moderkortet så testa det, men glöm inte koppla ur det som strular) och se om problemen går bort, isåfall kan du dra slutsatsen att det är grafikkortet som är trasigt. Isåfall får du antingen lämna in det på garanti eller slänga.
Obs: Eftersom vi misstänker att grafikkortet är trasigt så bör ju undvika koppla in det i en annan dator, vi vet inte vad som är fel och risken finns för skador i den andra datorn.

edit: Antar helt kallt att det är grafikkortet med tanke på hur artefakterna ser ut i bilderna. De är typiska för graffeproblem.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem

Jag har blåst ren hela datorn, fortfarande samma problem. ska pröva det i en annan dator om det är ett permanent hårdvarufel hur löser jag det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejmuld:

Jag har blåst ren hela datorn, fortfarande samma problem. ska pröva det i en annan dator om det är ett permanent hårdvarufel hur löser jag det då?

Baka det eller köp nytt grafikkort.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

tjena, hittade ett riktigt gammalt grafik kort: nvidia geforce2 mx 400. vågar jag stoppa in det i datorn å testa om det funkar ?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Haha bakade det å nu funkar det igen tack !