Gymnasielinje för en som är intresserad utav programmering, matematik och datorer!

Permalänk
Medlem

Gymnasielinje för en som är intresserad utav programmering, matematik och datorer!

Hej, eftersom detta är ett dator-relaterad sida så tänkte jag fråga detta här, jag ska börja i gymnasiet nästa år.
Och jag är väldigt intresserad utav programmering, el, matematik och datorer. Har själv kikat lite på El & Energi programmet, fast finns det någon annan linje som är lite mer inriktad på programmering?

-ref

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk

Gymnasiet är en lekskola som man går i för att fixa behörighet att börja på högskolan, det finns dock några vettiga ämnen såsom språk och diverse utbildningar som ger körkort, utbildar en till svetsare eller undersköterska etc.

Så min rekommendation till dig är natur eller liknande program där man läser Matte F, kemi B och Fysik B, minst engelska B och Historia A. Och gärna så många språk som möjligt.
Att du gillar matematik, ja då är såklart natur ett givet val för dig. Sedan finns det lite specialprogram som är helt på engelska etc, vilket inte är fel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har du tänkt plugga vidare gör som bud säger annars ge fan i "inget bli" linjerna utan satsa på något där du faktiskt blir något. Som nämnt ovan svetsare eller t.ex. rörmokare, elektriker.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Hej, eftersom detta är ett dator-relaterad sida så tänkte jag fråga detta här, jag ska börja i gymnasiet nästa år.
Och jag är väldigt intresserad utav programmering, el, matematik och datorer. Har själv kikat lite på El & Energi programmet, fast finns det någon annan linje som är lite mer inriktad på programmering?

-ref

Se till att fixa behörighet och betyg eller högskoleprov, det är allt.

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för teknik, samma kurser som natur (Ma 5c, Fy 2, Ke 1) förutom biologi som endast behövs om du ska bli läkare

Det är dessutom mycket vanligare med IT-inriktningar inom teknikprogrammet, själv läser jag ovanstående i Trollhättan och då får man med sig en del roliga kurser som Datorkommunikation, webbserverteknik och sidbeskrivningsspråk, förutom den vanliga programmeringen och webbdesignen

Lycka till i gymnasievalet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

"programmering, el, matematik och datorer", låter exakt som min högskoleutbildning.

Mitt tips är att läsa nån utbildning som ger behörighet till högskola/universitet. På vägen dit bör du läsa så mycket matte du kan. Fysik och språk är också bra. Om inriktningen har datorkurser eller dylik är väl inte det fel, men du ska veta att gymnasiet är väldigt låg nivå på sådana kurser då vilken 15åring som helst ska kunna klara dom.

Skrivet av misiler:

förutom biologi som endast behövs om du ska bli läkare

Va nä? Måste väl vara fler utbildningar som kräver biologi?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av misiler:

Vill slå ett slag för teknik, samma kurser som natur (Ma 5c, Fy 2, Ke 1) förutom biologi som endast behövs om du ska bli läkare

Vi som är lite äldre kallar ofta båda för "natur" eftersom båda är det naturvetenskapliga programmet men sen väljer man inriktning i 2an, teknik B och nått eller biologi B och kemi B.
Typ.