Permalänk
Medlem

WiDi (Intel Wireless Display)

(Hoppas jag postat i rätt forumdel nu..)

Har beställt en ny dator med WiDi. Jag undrar om det är så bra som man får intryck av, eller om det är/blir en flopp?
Någon här som har erfarenheter av widi? För och nackdelar?
Finns bara 2-3st widi "adapter" på marknaden och nästan inga tester på tekniken. Det får en att undra lite om det är bra eller anus..

http://www.intel.com/sv_se/consumer/products/technology/wirel...

Permalänk
Avstängd

Jag har en dator med WiDi men ingen adapter. Jag tror att det kan bli bra det är bara det att det finns så få adaptrar och att de kostar så mycket. När (om) tekniken slår igenom så lär det komma TV-apparater och hemmabioförstärkare med det inbyggt, tills dess får man hålla tillgodo med kablar eller dyra adaptrar. Dock så är det ju oftast ingen direkt merkostnad för att få det på datorn så att ha det är inte på något sätt negativt.

Permalänk
Medlem

Ja funkar det blir datorn en perfekt multimedia pryl ju Vågar inte beställa någon adapter innan man vet att det fungerar bra, utan lagg osv.

Lite konstigt att man inte hört så mycket om widi..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beeos:

Då finns det ju billigare:
(förvisso ej i lager) http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/intel_wireless_displa...
och http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/intel_wireless_displa...

Ska nog köpa en adapter när jag får datorn. Funkar det inte bra kan man ju skicka tillbaks den

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är så värst användbart.

Ska man spela så är det så gott som oanvändbart eftersom det använder INTELs interna grafik. Om man använder det till enbart tv så behöver man ju en kabel för ljud till recivern ändå och då går det väl lika bra att använda hdmi som klarar både ljud och bild?

(Dock kan man väl också säga att jag över lag föredrar kabel framför trådlöst.)

Permalänk
Medlem

Det ska ju funka att skicka 5.1 ljud trådlöst med widi, så sladdfritt blir det nog.. Adaptern till tv:n med hdmi 1.4. Sen har man ljudet från tv till reciver. Jag tycker det vore kanon om det fungerar

Permalänk
Medlem

Jodå, det funkar fint, men det ger lite input lag.

Inget man vill spela med alltså, annars är det helt OK.

Permalänk

Duger till spotify, tar hellre fram kabeln när det är dags för film!

Permalänk
Medlem

någon som vet hur man kan koppla sin playstation 3 med widi? står på den här sidan att den ska stödja basic streaming http://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-techn...

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Aktuellt läge adapters WIDI?

Hej,

Undrar om någon har bra koll på läget för WIDI adapters i Sverige just nu? Verkar som att många av de större elkedjorna inte har några WIDI adapters alls till salu? Man tycker ju det borde vara en rätt efterfrågad produkt, eller?

Ang kvalitén så specar ju flera (bl a Belkin och Netgear) att deras adaptrar kan köra 1080p samt 5.1, dvs funka för streamad film t ex. Men då får det ju inte lagga förstås.

Alla insatta kommentarer ang tillgänglighet på adaptrar samt hur kvalitén är uppskattas.

/E

Permalänk
Medlem

Är det ingen som kan avlägga rapport? Känns allmänt som svalt intresse, lite konstigt igentligen...

Permalänk
Medlem

de kommer nya adaptrar 2013 som har stöd för widi gen 2 (widi 3.5) / miracast. Finns i usa redan men svårt att beställa till sverige

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk

Jag har köpte en laptop ifrån Netonnet för något år sen och fick med denna adapter:
http://www.netgear.com/home/products/hometheater/media-player...

Använde det lite i början när paketet var nyinköpt, men upplevde det som ganska laggigt. Körde Spotify några gånger men när den inte ens klarade det utan att hacka så kopplade jag in kabeln igen. Mycket möjligt att det fungerar bättre nu om det har kommit några uppdateringar till programvaran, men jag har inte inte använt det på länge så jag vet inte. Jag ska ge det en chans igen och kan kommentera här om det har blivit något bättre!

Permalänk

Nej fy fan vilken skit! Jag slänger den adaptern nu. Har gett den en andra chans ikväll men det går bara inte. Har uppdaterat programvaran till det senaste men det hjälpte inte. Mycket möjligt att de adaptrarna som finns ute nu är bättre än min, men det får någon annan svara på.
Netgear PTV1000 rekommenderar jag iallafall inte till någon

Permalänk

Jag har en Asus ROG53SW laptop ingen märkvärdigt alls med win7 64 ultimate och en samsung smarttv (es5505) och jag högerklickar bara på filmen och väljer spela upp till tvn så funkar de kanon laggar aldrig trådlöst via nätverket.

Funkar säkert bara för de är smarttv?

Permalänk
Skrivet av Arrhenius:

Jag har en Asus ROG53SW laptop ingen märkvärdigt alls med win7 64 ultimate och en samsung smarttv (es5505) och jag högerklickar bara på filmen och väljer spela upp till tvn så funkar de kanon laggar aldrig trådlöst via nätverket.

Funkar säkert bara för de är smarttv?

Är det inbyggt i tv:n eller kör du med adapter? I så fall vilken adapter?

Permalänk
Medlem

Arrhenius har inte kört Widi utan bara streamat film via DLNA, helt olika saker egentligen.

Visa signatur

Antec P183 : Asus P6T v2 : i7 930+ Noctua NH-U12P : 6GB Corsair Dominator 1600 Mhz CL8 : Radeon HD 5770 : Intel X25M G2 80GB + 2x 1TB Seagate 7200.12 : Corsair HX-750

Permalänk
Medlem

Fick precis hem en NeoTV 300 SL som jag beställt från USA och jag kan bara säga att den är helt klockren... Testat att köra filmer i 1080p utan lagg och med synkat ljud.. Eftersom neotv:n dyker upp som en extra skärm i windows så går det ju även fint att köra en film på tv:n medan man sitter och slösurfar på datorn på "laptop"-skärmen. Att neotv:n dessutom har netflix, youtube, mm inbyggt gör ju inte prylen sämre...

Visst det är några hundra ms fördröjning från datorn till tv:n så att köra något spel på tv:n är uteslutet men för att kolla på film eller visa kort (vilket är mitt syfte) är den som sagt helt klockren.

EDIT. Fick hem en ny router med dual band (dvs 2,4GHz + 5GHz) och Widi verkar inte funka så länge 5GHz är påslaget, stänger jag av 5GHz i routern så stannar widi och det är ett himla meck att återansluta och så fort jag stänger av det så funkar det klockrent igen. Bor ganska isolerat i hus och enligt wifi analyzer så har inga av mina grannar något wifi igång på 5GHz-bandet så jag kan tänka mig att de som har haft problem kanske bor i lägenhet med många wifi-nät igång eller åtminstone någon i närheten som kör på 5GHz.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har köpt en ny Philips TV med Widi.... Lite frågor...

Hur vet jag att en dator jag köper har detta stöd?
Gubben i affären sa att alla moderna smartphones stödjer Widi. Men det verkar inte vara så tycker jag!?
Och behöver jag en router med Widi stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xatu:

Hej, jag har köpt en ny Philips TV med Widi.... Lite frågor...

Hur vet jag att en dator jag köper har detta stöd?
Gubben i affären sa att alla moderna smartphones stödjer Widi. Men det verkar inte vara så tycker jag!?
Och behöver jag en router med Widi stöd?

Nej, jag tror inte att jag vet någon telefon alls som har WiDi. Många har dock DLNA som en del lyckas förväxla med WiDi även fast det knappast är samma sak (DLNA strömmar filer medan WiDi är en hel trådlös bildskärm).

WiDi finns som sökkriterium på Prisjakt.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att 802.11ad kommer att bli det stora när det gäller trådlös bildkoppling.
De första enheterna planeras att komma ut på marknaden 2014 och 802.11ad täcker in i princip alla signalanslutningar man kan vilja ha på en dator/platta/tele.
http://wirelessgigabitalliance.org/specifications/
Protocol adaptation layers are being developed to support specific system interfaces including data buses for PC peripherals and display interfaces for HDTVs, monitors and projectors

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Nej, jag tror inte att jag vet någon telefon alls som har WiDi. Många har dock DLNA som en del lyckas förväxla med WiDi även fast det knappast är samma sak (DLNA strömmar filer medan WiDi är en hel trådlös bildskärm).

WiDi finns som sökkriterium på Prisjakt.

Jag mailade Asus och frågade om WiDi:

"Produktinformation]
Produkttyp : Notebook
Produktmodell : N56VJ
Produktens serienummer : axxxx555555xxxx
Inköpsdatum : 2013/08/01
Operativsystem : Windows 7 64bit

[Problembeskrivning]
Hej
Undrar om Asus N56 modellerna stödjer Widi. Hittar info om att dom inte gör det och
även om att det har strulat med programvaran till Widi efter ominstallation av
operativsystemet vilket tyder på att det har varit installarat vid köp. Utomland har det
även gått att köpa dom datorerna i paket med Widi-mottagare
/Magnus"

och fick detta som svar:
"Hej,

I våra specifikationer kan vi se att denna modellen stöder widi.

Best Regards, Med Vänliga Hälsningar

Linda T

ASUS Customer Service"

Dock står det på tex N56VJ på prisjakt "WiDi: Nej" Trots att N56 serien sålt tex utomlands med WiDi adapter. Läst om en del problem med WiDi drivrutinerna erfter ominstallation av OS.

Permalänk
Medlem

Jag fyller på lite i tråden då jag satt och lekte lite med min UX32 ultrabook igår och laddade ner widi programvaran. Efter att ha kikat runt lite på nätet så hittar jag inte så många alternativ till mottagare att koppla in i TVn till en ok prislapp. Den som verkar prisvärdast är netgear PTV3000. Någon som har testat denna eller har några ideer om andra likvärdiga alternativ?

Permalänk
Medlem

Vi har precis köpt en Samsung Series 9 laptop som verkar ha stöd för Widi. Men jag har inte hittat några adapters att köpa... Någon som har nån erfarenhet? Jag såg en reklamfilm på youtube för WIdi och det verkar ju funka smärtfritt hehe.
http://www.youtube.com/watch?v=D7mlNquHnCQ

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus N56JV och den har widi. Har dock inte testat det ännu, då jag inte vet vilken adapter som man ska satsa på. Tar gärna emot tips!