Falsk marknadsförings frågor

Permalänk
Medlem

Falsk marknadsförings frågor

Ta bort

Permalänk
Medlem

Ja, det är falsk marknadsföring om man utger falskheter för att locka kunder. Falsk marknadsföring är även olagligt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Ja, det är falsk marknadsföring om man utger falskheter för att locka kunder. Falsk marknadsföring är även olagligt.

Däremot om man förvränger informationen riktigt bra, så det är en tolkning som avgör vad de står, är det olaga marknadsföring?

Min personliga åsikt är att jag tror du får mer kunder om du är ärlig med marknadsföringen (Dvs, dina kunder kommer att bli gratis PR till nya kunder) istället för att förvränga information så att företaget får dåligt rykte

Permalänk
Medlem

Är det även falsk marknadsföring om det skriv på facebook? Är det inte facebook som ansvarar för vad som skrivs?

Permalänk
Skrivet av MrBoss:

Är det även falsk marknadsföring om det skriv på facebook? Är det inte facebook som ansvarar för vad som skrivs?

Facebook ansvarar väll inte för något material? Tror att det gäller där med då du även där kan marknadsföra dig.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Skulle det vara facebooks fel att du ljuger om ditt företag för att sno oskyldiga personers pengar?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoss:

Är det även falsk marknadsföring om det skriv på facebook? Är det inte facebook som ansvarar för vad som skrivs?

nej, det är du som ansvarar för vad som skrivs.

Och det blir nog falsk marknadsföring, oavsett var du skriver det.

Ett tips från en tillfällig moralkärring, bäst att hålla sig till sanningen... då får du flest och mest återkommande handlarna

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoss:

Är det inte facebook som ansvarar för vad som skrivs?

Om jag klottrar "Månen är en ost!" på ditt hus, innebär det att du tror att månen faktiskt är en ost?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoss:

Är det även falsk marknadsföring om det skriv på facebook? Är det inte facebook som ansvarar för vad som skrivs?

Facebook tar inget ansvar för vad som skrivs. Försök inte att komma ifrån falsk marknadsföring, det går inte. Du har fulla ansvaret för det oavsett vart du skriver någonstans. Falsk marknadsföring kommer endast att straffa sig då kunder kommer hålla sig undan.

Nedanstående citat är taget från facebooks terms of agreement Disputes del 2 (http://www.facebook.com/legal/terms)

Citat:

Although we provide rules for user conduct, we do not control or direct users' actions on Facebook and are not responsible for the content or information users transmit or share on Facebook. We are not responsible for any offensive, inappropriate, obscene, unlawful or otherwise objectionable content or information you may encounter on Facebook. We are not responsible for the conduct, whether online or offline, or any user of Facebook.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av MrBoss:

Tack för svaren.

Nu är det så att jag marknadsför olika affiliate länkar (folk reggar sig på sidor=jag får betalt). Jag hostar en tävling på min sida, men för att delta måste man regga sig på en av mina affiliate länkar. Här är problemet.
Jag skriver att jag har ett erbjudande där folk kan få X. Fast det är endast 1 vinnare. Jag skriver erbjudande för jag tror det lockar fler folk att regga sig på min affiliate länk än om det står "chans att vinna". Begår jag ett brott?
PS: I min tos står det klart och tydligt att det endast är 1 vinnare.

Förstår inte vad du menar, ska du skriva att dom får X genom att göra det du säger, när det egentligen är en tävling där bara en får X?

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

Hoppas du får ett elakt virus.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoss:

Tack för svaren.

Nu är det så att jag marknadsför olika affiliate länkar (folk reggar sig på sidor=jag får betalt). Jag hostar en tävling på min sida, men för att delta måste man regga sig på en av mina affiliate länkar. Här är problemet.
Jag skriver att jag har ett erbjudande där folk kan få X. Fast det är endast 1 vinnare. Jag skriver erbjudande för jag tror det lockar fler folk att regga sig på min affiliate länk än om det står "chans att vinna". Begår jag ett brott?
PS: I min tos står det klart och tydligt att det endast är 1 vinnare.

Du förklarar lite otydligt men jag tolkar det som att du påstår att det är ett erbjudande av modell "gör si - få så" men att det i själva verket är en tävling?

Om detta är fallet måste du ju uttryckligen skriva att det är just en tävling och att erbjudandet är en vinst...

En ganska bra tumregel är att om man måste fråga om något är lagligt så kanske det inte är riktigt rätt väg att gå.............

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Skulle det vara facebooks fel att du ljuger om ditt företag för att sno oskyldiga personers pengar?

Ja är det inte det då?

Permalänk
Medlem

Usch nej bort från detta forum! Bort säger jag!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thexps:

Hoppas du får ett elakt virus.....

Skickades från m.sweclockers.com

Fel, det värsta man kan önska en person är att alla deras hårddiskar kommer krasha i all evighet.

Permalänk
Medlem

Falsk marknadsföring har gjort Aftonbladet till sveriges största tidning...

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Fel, det värsta man kan önska en person är att alla deras hårddiskar kommer krasha i all evighet.

Sa han att det var för datorn?! (Skämt för er som inte fattade)

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av era909:

Falsk marknadsföring har gjort Aftonbladet till sveriges största tidning...

Absolut, men deras senaste har gjort Avpixlat större än tidigare.

Aftonbladet är dagens "En ding ding värld", finns inget roligare än aftonbladets alla fel..

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoss:

Tack för svaren.

Nu är det så att jag marknadsför olika affiliate länkar (folk reggar sig på sidor=jag får betalt). Jag hostar en tävling på min sida, men för att delta måste man regga sig på en av mina affiliate länkar. Här är problemet.
Jag skriver att jag har ett erbjudande där folk kan få X. Fast det är endast 1 vinnare. Jag skriver erbjudande för jag tror det lockar fler folk att regga sig på min affiliate länk än om det står "chans att vinna". Begår jag ett brott?
PS: I min tos står det klart och tydligt att det endast är 1 vinnare.

inte bara är det falsk marknadsföring, att du lockar med icke-existerande tävlingar gör att du kommer få lotteriinspektionen på dig också. Inte att rekomendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoss:

Tack för svaren.

Nu är det så att jag marknadsför olika affiliate länkar (folk reggar sig på sidor=jag får betalt). Jag hostar en tävling på min sida, men för att delta måste man regga sig på en av mina affiliate länkar. Här är problemet.
Jag skriver att jag har ett erbjudande där folk kan få X. Fast det är endast 1 vinnare. Jag skriver erbjudande för jag tror det lockar fler folk att regga sig på min affiliate länk än om det står "chans att vinna". Begår jag ett brott?
PS: I min tos står det klart och tydligt att det endast är 1 vinnare.

Låter som begrägeri:

Citat:

Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

Frågan är väl huruvida man skulle kunna anses att deltagandet i tävlingen orsakat skada (kostnad) samt om det går att bevisa. Men du borde veta att du ligger på ganska djupt vatten när du riskerar fängelse eller böter (beror på skadan/vinsten).

Detta har inget med konsumenträtt att göra.