Letar efter en surfplatta för arbete, ej nöje ,rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Letar efter en surfplatta för arbete, ej nöje ,rekommendationer?

Hej

har nu börjat titta lite på attt till viss del ersätta laptopen och på att införskaffa en surfplatta för diverse saker där det är smidigare att ha med sig en surfplatta än att gå runt med en laptop. Har inte riktigt följt hypen med surfplattor riktigt så därför blir det en forumpost här.
så frågan är vilken ni kan rekomendera som kan uppfylla de krav som jag har.
Jag är inte ute efter en lekmaskin, utan en stabil arbetshäst som ska hålla.

Måsten:
Ska fungera felfritt med excel
Ska fungera felfritt med outlook
Bra batteritid 8 timmar +
Måste finnas i lager hos respektabel handlare för omg. lev, dvs ej produkter som inte går att få tag på inom 48 timmar
Solida garantivillkor, dvs inget inskick, och kanske få tillbaka enheten en månad senare för att reservdelen bara fanns att tillgå i japan

Allmäna plus (inte skalkrav)
Att det går att koppla på externt tangenbord antingen bluetooth eller liknande.
3G
Ruggad, funkar iofs också med att man köper ett skal
Möjlighet att teckna garanti med on-site rep.
"lös" SSD dvs att lagringen inte är fastlödd på moderkortet utan att man om man mosar plattan lite tex. ska kunna plocka ur SSDn och rädda över ev data.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem

Nu må jag vara lite partisk, men kanske en asus transformer + tgb.

Vilket ger runt 10+5h batteritid och utökade anslutningsmöjligheter, SD samt USB i tgb osv.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Förtydliga felfritt med excel och outlook.
Men det låter ju som att du behöver en win8 platta.
Outlook stödet i android är värdelöst och varken android eller iOS kan hantera excel fullt ut. Office kommer visserligen till båda, men inte förrän nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jeppe1990: Priset på transformern var ju lågt och bra, men hur är det med polaris officepaketet som ligger på, jag måste både kunna läsa, redigera och spara excel dokument utan att det blir kompabilitetsproblem, formler inte fungerar, färgmarkeringar blir annorlunda etc.
Jag använder excel ganska mycket och det måste helt enkelt fungera klockrent.

Json_81: Jag använder som sagt excel rätt så mycket, inget superavancerat, men det blir lite formler, lite färgmarkeringar osv och det måste fungera felfritt, så att det inte ändrar sig när jag skickar vidare ett bearbetat dokument och det sedan öppnas av mottagaren som kan ha office 2010 tex.
Har du provat excel 2010 på win 8? kan vara intressant, men jag är lite skeptisk iom att win8 är så nytt, är inte jättesugen på att köpa en halvfärdig produkt.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem

Låter som du vill ha en laptop...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnemonic:

utan att det blir kompabilitetsproblem, formler inte fungerar, färgmarkeringar blir annorlunda etc.
Jag använder excel ganska mycket och det måste helt enkelt fungera klockrent.

Antar att det är Excel på en Windows-dator. Isåfall ska du troligen ha en Windows-dator med vanliga Excel, så slipper du alla sorters problem som kan/inte kan uppstå. Nu börjar Windows 8 rullas ut och med det datorer med löstagbart tangentbord som då kan användas som surfplattor.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnemonic:

Json_81: Jag använder som sagt excel rätt så mycket, inget superavancerat, men det blir lite formler, lite färgmarkeringar osv och det måste fungera felfritt, så att det inte ändrar sig när jag skickar vidare ett bearbetat dokument och det sedan öppnas av mottagaren som kan ha office 2010 tex.
Har du provat excel 2010 på win 8? kan vara intressant, men jag är lite skeptisk iom att win8 är så nytt, är inte jättesugen på att köpa en halvfärdig produkt.

Nej jag har inte testat, men jag utgår från att MS lyckas få sina egna produkter kompatibla med varandra

Formler och färgmarkering bör ju fungera i alternativa office program, men jag hade inte chansat om det var huvudsyftet till att skaffa en platta och du vill vara säker på att det är 100% kompatibelt.
Även för datorer är det ju vissa kompabilitetsproblem som kan uppstå när man använder open office etc.

Om du är rädd för att win8 är en halvfärdig produkt tycker jag inte ens du ska snegla åt android-hållet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Möjligen en platta med Windows 8 RT där Office paketet ingår gratis:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/compare

Lämpligt för arbete:
http://office.microsoft.com/sv-se/home-and-student/office-hom...

Skulle tro att det kommer mer modeller under december månad:
http://www.siba.se/product/11283900/asus-tf600t-64gb-gray?sec...
http://www.dustinhome.se/product/5010657864/samsung-ativ-tab-...

Håll utkik på reklamblad och sånt.

Permalänk
Medlem

Kollade innan idag på en Acer Iconia W510, kanske det kan vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Möjligen en platta med Windows 8 RT där Office paketet ingår gratis:

Office på Windows RT har inte alla funktioner som vanliga Office har och det är dessutom olagligt att använda det på jobbet (det är bara licens för hemanvändare och studenter).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Låter som det är en Surface med windows 8 pro du behöver. Då kan du ju köra allt du har på jobbdatorn.

http://www.microsoft.com/Surface/en-US/surface-with-windows-r...

I januari ska den komma. Om du kan vänta tills dess. Så din "omg leveras krav" fyller den inte.

Permalänk
Avstängd

Acer har några liknande alternativ också med den vanliga Windows 8:
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/windows-8/acer-w...
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/windows-8/acer-w...

På dem kan man ladda ner Libre Office gratis:
http://sv.libreoffice.org/

Alternativt IBM Lotus Symphony:
http://www-03.ibm.com/software/lotus/symphony/home.nsf/home

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnemonic:

Hej

har nu börjat titta lite på attt till viss del ersätta laptopen och på att införskaffa en surfplatta för diverse saker där det är smidigare att ha med sig en surfplatta än att gå runt med en laptop. Har inte riktigt följt hypen med surfplattor riktigt så därför blir det en forumpost här.
så frågan är vilken ni kan rekomendera som kan uppfylla de krav som jag har.
Jag är inte ute efter en lekmaskin, utan en stabil arbetshäst som ska hålla.

Måsten:
Ska fungera felfritt med excel
Ska fungera felfritt med outlook
Bra batteritid 8 timmar +
Måste finnas i lager hos respektabel handlare för omg. lev, dvs ej produkter som inte går att få tag på inom 48 timmar
Solida garantivillkor, dvs inget inskick, och kanske få tillbaka enheten en månad senare för att reservdelen bara fanns att tillgå i japan

Allmäna plus (inte skalkrav)
Att det går att koppla på externt tangenbord antingen bluetooth eller liknande.
3G
Ruggad, funkar iofs också med att man köper ett skal
Möjlighet att teckna garanti med on-site rep.
"lös" SSD dvs att lagringen inte är fastlödd på moderkortet utan att man om man mosar plattan lite tex. ska kunna plocka ur SSDn och rädda över ev data.

kör på valfri windows 8 platta så kommer du nog bli nöjd ska du se...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Låter som det är en Surface med windows 8 pro du behöver. Då kan du ju köra allt du har på jobbdatorn.

Jo Surface Win 8 Pro verkar ju mega! Är sugen på en...!

Ett förslag till herr trådskapare, kanske kan hyra något tills jan/feb då den kommer?

Permalänk
Medlem

Tack för svar:

Med hjälp av era svar har jag kommit lite närmare detta beslut.

Android baserade plattor går bort, då det verkar vara en ganska ofärdig produkt, dåligt stöd för outlook, bla.
Windows 8RT plattor kan möjligtvis vara ngt, frågetecknet är licensieringen av office, om man på ett smidigt sätt kunde uppgradera home versionen av office2013RT till en "pro" version skulle det ju kunna vara ett alternativ, nackdelen är ju om man vill köra ngt bakåtkompatibelt.
Sen kommer ju Win7 plattorna, känns lite gammalt, men då vet man ju vad man får, och borde kunna installera vanliga office 2010 utan problem.
Och sedan standard win 8 plattorna.

Problemet verkar vara att de windows baserade plattorna ofta har sämre batteritid, när jag kollat runt lite på nätet på vad som finns tillgängligt för omg. lev än så länge så verkar det vetttigaste atlernativet vara en HP Slate 2 med win 7, som på papperet ska klara 8 timmar.
Det bästa vore ju om man kunde lägga vantarna på den hands on, får se hur det blir.

Microsoft surface kan också vara en intressant produkt, men den är ju en bit bort och jag känner att jag antingen måste köpa ngt nu alternativt köpa extra batterier till min nuvarande laptop a 1400 + moms och köra vidare med medan man väntar, problemet med laptop är ju att det blir rätt så klumpigt när man är på språng och fixar saker, då är en platta mycket smidigare som anteckningsverktyg,

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem

Finns ingen platta som matchar dina krav. Ingen platta idag kan ersätta en laptop egentligen, en kompromiss är ju en laptop med Win8 Pro och en touchskärm som kan vridas.

Men i dagsläget kan man inte ersätta en laptop med en platta om man vill ARBETA på den.

Permalänk

Krav...

Skrivet av scanie:

Finns ingen platta som matchar dina krav. Ingen platta idag kan ersätta en laptop egentligen, en kompromiss är ju en laptop med Win8 Pro och en touchskärm som kan vridas.

Men i dagsläget kan man inte ersätta en laptop med en platta om man vill ARBETA på den.

Väntar själv på Surface Pro.. Men börjar tröttna kraftigt på att vänta.. börjar släppa lite på mitt in snöande på Surface Pro, och tittar åt detta håll istället.. Några som varit med lite mer när det gäller plattor är ju samsung. Microsoft har ju haft mycket problem förut när det gäller ( tex ) Xbox.
Men jag vet inte heller vilket som är bäst men det jag ser i spec är att samsungs och Surface Pro passar mig i smak. Både när det gäller processor. Minne,Upplösning, löstagbart tangentbord. och usb vilket är ett måste för mig. samt HDMI ,3g m.m... Dessa 2 ersätter iallafall min laptop med Win7 Ultimate.
Batteri tiden är ju givetvis betydligt sämre än många andra rena surfplattor.. men dom har inte i5 och full HD heller.. dessa får man jämföra mer med en laptop än en annan surfplatta som Ipad skit eller vad det nu kan va..

Hoppas trådskaparen hittar det han söker. Har själv svårt som fan att bestämma mig..

http://cdon.se/hemelektronik/samsung_series_7_slate_pc_surfpl...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Förtydliga felfritt med excel och outlook.
Men det låter ju som att du behöver en win8 platta.
Outlook stödet i android är värdelöst och varken android eller iOS kan hantera excel fullt ut. Office kommer visserligen till båda, men inte förrän nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

kika på softmakers appar, textmaker, presentation och planmaker. Är minst lika bra som office till datorn.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."