Bränt moderkort? *Video* Asus PT6 Deluxe V2.

Permalänk
Medlem

Bränt moderkort? *Video* Asus PT6 Deluxe V2.

Detta moderkort började strula efter att delarna skulle flyttas från ena chassit till det andra.
Helt plötsligt ger det ingen signal.
Har provat flera olika agg, flera olika grafikkort = Samma resultat. Dvs ingen bild på skärm.
Har provat att resetta cmos, har testat med och utan ram, även med och utan batteri.
Återigen, samma sak då.
Inga kontakter är brända eller luktar bränt, de ser hela och fina ut allihopa.

Vad kan felet vara? Är kortet bränt? Kortslutet?
Hur får man reda på det egentligen?

Video på det hela.

Permalänk
Medlem

I videon fungerar det helt enligt förväntningarna.
Start utan minnen ska ge sådant resultat.
Anslut en pc-speaker och lyssna efter pip.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

I videon fungerar det helt enligt förväntningarna.
Start utan minnen ska ge sådant resultat.
Anslut en pc-speaker och lyssna efter pip.

Händer precis samma sak med minnen, även provat tre olika minnen.
Samma sak då..
Nu är jag på jobbet och har inte några minnen med mig hit, därför ser man inga minnen på videon.

Permalänk
Medlem

Kolla så att processorn sitter i som den ska! Fick hem en arbetskamrats dator med exakt samma symtom och där hade han lyckats (Fråga mig absolut inte hur) näst intill dragit ur processorn ur socket:en :\
Fick böja tillbaka några pinnar men sen fungerade datorn som den skulle!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Kolla så att processorn sitter i som den ska! Fick hem en arbetskamrats dator med exakt samma symtom och där hade han lyckats (Fråga mig absolut inte hur) näst intill dragit ur processorn ur socket:en :\
Fick böja tillbaka några pinnar men sen fungerade datorn som den skulle!

Finns inga piggar på denna processorn, det är liksom platta mot platta. Inga piggar alls.
Har redan öppnat upp och kikat samt luktat ifall det luktar bränt, nada. Ser superfint ut.

Permalänk

Provat den andra pci express-platsen?

I videon har du inget ram, men läste att du testat utan. Kanske prova att sätta i en modul och/eller flytta till en annan plats?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Finns inga piggar på denna processorn, det är liksom platta mot platta. Inga piggar alls.
Har redan öppnat upp och kikat samt luktat ifall det luktar bränt, nada. Ser superfint ut.

Nja, platta mot platta är det inte. Det sitter 1366 superkänsliga kontakter/stift i sockeln istället. Blir de skadade av någon anledning kan det ge driftstörningar och t o m brinna av. Till skillnad från gamla typen av sockel med pinnar på processorn, där spaken klämde fast pinnarna för bästa kontakt, så förlitar sig Intels socklar enbart på den fjädrande kraften av stiftet självt. Därför är det så superkänsligt för skador.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Provat den andra pci express-platsen?

I videon har du inget ram, men läste att du testat utan. Kanske prova att sätta i en modul och/eller flytta till en annan plats?

Även det testat. Utan framgång.
Även testat med tre andra grafikkort.

Skrivet av MultiMan:

Nja, platta mot platta är det inte. Det sitter 1366 superkänsliga kontakter/stift i sockeln istället. Blir de skadade av någon anledning kan det ge driftstörningar och t o m brinna av. Till skillnad från gamla typen av sockel med pinnar på processorn, där spaken klämde fast pinnarna för bästa kontakt, så förlitar sig Intels socklar enbart på den fjädrande kraften av stiftet självt. Därför är det så superkänsligt för skador.

Det var det jag menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Även det testat. Utan framgång.
Även testat med tre andra grafikkort.

Det var det jag menade

Har du hittat en PC-speaker så du kan lyssna efter eventuella felpip?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Har du hittat en PC-speaker så du kan lyssna efter eventuella felpip?

Nej, har inte lyckats få tag på någon sådan ännu..
Har du några andra tips? Tänkte hämta med mig ramminnen hemifrån imorn för att bekräfta att det blir likadant med minnen också.