Star Citizen samlar in 6,3 miljoner dollar – nytt crowdfunding-rekord

Permalänk
Medlem

Älskade spelen i börja på 90 talet, men det är en ny tid nu och kanske ska man inte försöka göra nya versioner på gamla hits. brukar ofta sluta med en besvikelse.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixos:

Ja man får självklart väga riskerna själv, och aldrig lägga mer pengar än man kan avvara.

Dock skulle jag inte vilja kalla mig investerare bara för jag lagt pengar på kickstarter, då en investerare alltid förväntar sig utdelning och mer pengar tillbaka vid framgångsrikt projekt.

Mängden pengar man kan avvara har nog aldrig varit en direkt problematisk fråga. Framförallt när den förväntade utdelningen inte kan bli mycket mer än ett spel ;).
Angående ordvalet investerare så håller jag med om att det är ett skevt ord i sammanhanget. Förväntad utdelning som överstiger insättning är väl en rimlig definition här som du säger.
Det jag ville få fram är väl att det är en investering i en produkt som inte finns ännu och där bör man alltid väga riskerna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

trevligt. får hoppas de gör ett bra spel åt sina fans efter att ha samlat in en sådan stor summa pengar.

Permalänk

Fan vad coolt!

Permalänk
Medlem

Glöm inte av att stödja ett annat gammalt härligt lir:

http://www.kickstarter.com/projects/1461411552/elite-dangerou...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Älskade spelen i börja på 90 talet, men det är en ny tid nu och kanske ska man inte försöka göra nya versioner på gamla hits. brukar ofta sluta med en besvikelse.

Nu är ju detta ett nytt spel, inte någon nyversion.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Bästa saken som hänt hela året, utan tvekan. Har väntat i över 10år på att någon ska göra en vettig space sim.
Freelancer var det sista riktigt bra space simmen. Enda som släppts sen dess har varit från udda tyska och ryska utvecklare....
Tyska X-serien var iofs rätt ok.. Men hade så fruktansvärt dålig handling..

Chris Roberts har alltid lyckats leverera en top notch spel känsla, kombinerat med en spännande och cinematisk handling.

Och för att göra det hela ännu bättre. Så har även gudfadern av space sims, David Braben, hoppat in med en kickstarter. För att skapa Elite 4.
http://www.kickstarter.com/projects/1461411552/elite-dangerous

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det ska bli riktigt kul att se detta och andra crowd-funding projekt utvecklas framöver. Trots att jag tror att det är mycket nostalgi som spökar både hos fansen och hos utvecklarna investerar jag gladeligen i både detta, wasteland 2, project eternity mfl. Sen så är det ju faktiskt inte så att alla utvecklare har dollartecken i ögonen så som "vissa" har. Dom flesta försöker nog i första hand att göra något dom är genuint stolta över, oavsett var pengarna kommer ifrån.

Ps: mata inte trollen.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Bästa saken som hänt hela året, utan tvekan. Har väntat i över 10år på att någon ska göra en vettig space sim.
Freelancer var det sista riktigt bra space simmen. Enda som släppts sen dess har varit från udda tyska och ryska utvecklare....
Tyska X-serien var iofs rätt ok.. Men hade så fruktansvärt dålig handling..

Helt klart. Freelancer är fortfarande ett av dom bästa space spelen som finns, X serien kom aldrig i närheten pga komplicerade kontroller och generisk story även om den på en teknisk nivå är "bättre". Freelancer var roligt att spela.

Independance War 2 är ett annat spel jag rankar högre än Freelancer och förmodligen den bästa space simmen jag någonsin spelat. Skit i fighters, i I-War kör du ett slagskepp, lol. Rankar den högre än Tie Fighter till och med. Storyn i Wing Commander slår den dock.

Hoppas detta nya blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Helt klart. Freelancer är fortfarande ett av dom bästa space spelen som finns, X serien kom aldrig i närheten pga komplicerade kontroller och generisk story även om den på en teknisk nivå är "bättre". Freelancer var roligt att spela.

Independance War 2 är ett annat spel jag rankar högre än Freelancer och förmodligen den bästa space simmen jag någonsin spelat. Skit i fighters, i I-War kör du ett slagskepp, lol. Rankar den högre än Tie Fighter till och med. Storyn i Wing Commander slår den dock.

Hoppas detta nya blir bra.

Oh yes. I-war 2 var skit häftigt som fan. Blev lite sugen på att installera det, och lira lite igen.

Ser dock lite fram emot nästa X-spel (X-Rebirth). Då dom tydligen ska bygga om hela motorn från scratch.
Förhoppingsvis så designar dom om den klumpiga GUIn. Var enormt klumpigt att beordra runt flottor med meny och kart systemet dom hade..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Vad för typ av spel är det som det här handlar om?

"Utvecklarna vill kombinera detta med inslag från massiva onlinespel, som storslagna och beständiga spelvärldar samt interaktion mellan mänskliga spelare."

Permalänk
Skrivet av murklor:

Helt klart. Freelancer är fortfarande ett av dom bästa space spelen som finns, X serien kom aldrig i närheten pga komplicerade kontroller och generisk story även om den på en teknisk nivå är "bättre". Freelancer var roligt att spela.

Independance War 2 är ett annat spel jag rankar högre än Freelancer och förmodligen den bästa space simmen jag någonsin spelat. Skit i fighters, i I-War kör du ett slagskepp, lol. Rankar den högre än Tie Fighter till och med. Storyn i Wing Commander slår den dock.

Hoppas detta nya blir bra.

I-War var/är grymt, har I-War 2 men bara testat det lite. Men inte ens idag har jag spelat ett spel som slår Elite 2, blir fortfarande grymt imponerad över spelet trots att det gått nästan 20 år=).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Nice! Längtar redan!

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Skrivet av thundershit:

Vad för typ av spel är det som det här handlar om?

"Utvecklarna vill kombinera detta med inslag från massiva onlinespel, som storslagna och beständiga spelvärldar samt interaktion mellan mänskliga spelare."

Antar att de menar Eve OnLine.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Skrivet av CorranHorn:

Antar att de menar Eve OnLine.

Ett nytt EVE online? Really

Permalänk
Skrivet av thundershit:

Ett nytt EVE online? Really

Nja inte riktigt, visst kommer det nog ha en hel del likheter med det spelet men i Eve styr man inte skeppen i första person som man kommer göra i det här spelet. Har bara läst lite om Eve så jag överlåter åt någon annan som är mer insatt i det spelet att berätta om likheterna med det spelet såvida jag inte är helt ute och cyklar.

Kan rekommendera denna video för att få en viss hum om spelet http://www.youtube.com/watch?v=ezgcohK0-JU

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Om jag förstått saker rätt så kommer detta spelet handla mycket mer om inlevelse i spelvärlden än vad EvE online gör.

Tänk cutscenes hur ditt skepp glider ned genom molnen till en bas på planeterna, gå runt och hämta missions genom att snacka med folk på barer, strider även man mot man ombord på rymdskepp med laservapen osv.

Allt är inte spikat ännu men skaffar man ett större rymdskepp med plats för en 4-5 personer kommer man kunna gå runt i det, ha med sig polare som hoppar in i turrets "ala battlefield" eller kanske kika in i cargo hold och se vad man fraktar samt liknande.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

43 miljoner kronor!! o.O Jag har sett på nätet skriva bra om gamla Wing Commander o så o att de vill ha en uppföljare men trodde väl aldrig att de skulle ge SÅ mycket pengar!

Spännande tider man lever i.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Tja, slår man ut 43 miljoner på de cirka 90000 som donerat så blir det väl i snitt 480kronor. Skoj att det är nästan precis så mycket som ett nytt spel kostar i affären

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Jag luktar moderatorer på trolljakt när inlägg mystiskt försvinner...

För att återgå till ämnet, så är jag sjukt peppad inför Star Citizen. Det är himla tur att det kommer en alfa inom ett år, för två år hade varit olidligt att vänta. Kommer också se fram emot att följa utvecklingen från nära håll, som pledger. Det tycker jag är riktigt trevligt, att de premierar oss som betalat och faktiskt stänger ner info för resten. Bara det är ju värt en slant, att få följa en utveckling på detta sätt. Jag gillar det.

Problemet nu är väl bara att jag har så mkt överskottsenergi från hypen som måste fokuseras på något annat spel. Satt och letade igår, och sen så kom en kompis med förslaget Planetside 2, som jag inte alls hade kollat in tidigare. Döm om min lycka när det både verkar tokskoj och dessutom hade en countowntimer till släpp på mindre än 24h. Det är inte ofta man hittar ett "nytt" spel man vill lira, som dessutom släpps så snart, OCH är free2play. Det väger upp den långa väntan till Star Citizen.

Lucky you.. sitter just nu och svär så det osar på jobbet för att jag missat att bidra till crowdfundingen.. ÄLSKADE[ Freelancer och har letat länge efter en värdig uppföljare och hade gärna bidragit med några dollares för att se det bli verklighet.. Inte för att dem hade behövt mina pengar utan mer för att det hade "känts rätt".. Men men, lär väl förhoppningsvis läcka en del info under utvecklingens gång får man hoppas..

Permalänk
Medlem

Donerade 250 dollar. Blir säkert lite till på skins och annat till skeppen senare också.
Drömspelet för mig. Har väntat på ett sånt här spel sedan freelancer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Tja, slår man ut 43 miljoner på de cirka 90000 som donerat så blir det väl i snitt 480kronor. Skoj att det är nästan precis så mycket som ett nytt spel kostar i affären

Nu så är det väl inte 90000 personer som donerat till spelet, snarare mellan 60000 - 70000 personer, eftersom många, inkl. jag, har konton på bägge siterna som användes för insamlande.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt. Låter mycket att nästan en på tre skulle ha dubbla konton dock.

Med runt 60-70k blir det ju i snitt ca 700 kr vilket är vad ett nytt konsol spel kostar istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Lucky you.. sitter just nu och svär så det osar på jobbet för att jag missat att bidra till crowdfundingen.. ÄLSKADE[ Freelancer och har letat länge efter en värdig uppföljare och hade gärna bidragit med några dollares för att se det bli verklighet.. Inte för att dem hade behövt mina pengar utan mer för att det hade "känts rätt".. Men men, lär väl förhoppningsvis läcka en del info under utvecklingens gång får man hoppas..

Du ska nog fortfarande kunna pledga, då dom lämnar en liten grace period tills 26 Nov. För dom som inte kunde komma åt deras hemsida för att pledga där under kampanjen.
http://www.robertsspaceindustries.com/

EDIT Ah, tycks bara gälla dom som skapat ett konto på RSI hemsidan innan kampanjen slutade. Men det ska tydligen gå att för-köpa det efter 26 Nov med en anna pris tabell. Men prova annars skapa konto där, och se om du kan pledga.

Dom har pga av grace perioden redan lyckats passera över 6.4 miljoner nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Donerade 250 dollar. Blir säkert lite till på skins och annat till skeppen senare också.
Drömspelet för mig. Har väntat på ett sånt här spel sedan freelancer.

Starkt jobbat

Permalänk

Första gången jag hörde Chris prata om SC så tänkte jag med en gång Freelancer och vad han sade man skulle kunna göra i det spelet. Så jag vart ganska besviken när en hel del av detta inte fanns med i spelet och även om jag gillade det så kunde jag inte låta bli att tänka på hur mycket bättre det kunde ha varit om han fått med allt det här. SC verkar bli det spel jag hade hoppats Freelancer skulle bli och mer därtill och det jag sett gör det verkligen svårt att vänta hela 2 år innan det är klart.

Nu hoppas jag bara att även Elite blir en verklighet, har väntat så himla länge på en värdig uppföljare till det spelet.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en sak jag inte riktigt förstår. Om man donerat en fin slant får man ett skepp och en "in game" försäkring (på skeppet antar jag) på ett antal månader.
Hur fungerar den försäkringen egentligen? Kommer spelet kosta en slant per månad för att skeppet skall behållas försäkrat? Om så är fallet känns konceptet direkt något svagare. Månadskostnad för ett spel som inte är ett MMO...
Eller har jag missförstått det här med försäkringen?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är en sak jag inte riktigt förstår. Om man donerat en fin slant får man ett skepp och en "in game" försäkring (på skeppet antar jag) på ett antal månader.
Hur fungerar den försäkringen egentligen? Kommer spelet kosta en slant per månad för att skeppet skall behållas försäkrat? Om så är fallet känns konceptet direkt något svagare. Månadskostnad för ett spel som inte är ett MMO...
Eller har jag missförstått det här med försäkringen?

Alla som pledgade innan den 19:e får livstidsförsäkring på sitt/sina skepp, hull och cargo är inte inräknat. Det innebär att om du dör in-game så har du kvar ditt basskepp, men tappar eventuella uppgraderingar och/eller last. Dessa är de enda som har kostnadsfri livstidsförsäkring. Övriga som pledgar nu, även andra skepp som du skaffar i spelet, har valet att skaffa en försäkring in-game, både för skepp, uppgraderingar och last. Försäkringen är olika dyr beroende på vilka risker du tar (färdas frekvent i osäkara system ger exempelvis dyrare försäkring) och det går att försäkra i princip allt du äger. Detta betalas inte med riktiga pengar, utan är en mekanik helt in-game.

Är så jag har förstått det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Mobo: Asus P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 3,06GHz PSU: Corsair HX 650W RAM: Corsair XMS 12GB DDR3 2000MHz Grafik: MSI GTX 1070 Ljud: Focusrite Scarlett 6i6 USB, 2x ESI nEar 05 Lagring: OS/Program: 1TB Samsung 850 Evo SSD, Data: 2TB WD Black OS: Win 10 Pro Skärm: Dell U2713HM

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Du tänker helrätt! Detta är framtiden!

Framtiden är alltså att folk kommer köpa grisen i säcken? Jo men tjena.

Det kan säkert vara bra för vissa saker, men de klassiska sätten att få in kapital på kommer inte dö ut pga. det här.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Verkar utifrån alla kommentarer jag orkat läsa bara vara jag som inte är jätteupphetsad av det här spelet?

Måste säga att jag sett mer attraktiva titlar fått betydligt mindre stålar. Kanske är det för att jag ser en sjuhelvetes massa tid försvinna i nått av spelens svarta hål.... man kanske börjar bli gammal eller nått. :/