Moderkort, Processorer? Hur ska man veta?!

Permalänk
Medlem

Moderkort, Processorer? Hur ska man veta?!

Jag bara undra. När man är ute och kolla ute efter Moderkort + cpu som är till den då.. Allså .. AM3 eller Intel.

Vad är det man ska leta efter i morderkort och CPU?

Permalänk
Medlem

Du väljer en cpu du vil ha sen läser du vad det är för sockel ( exempel , AMD = fm1,fm2,am3,am3+. Intel=1155 osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Du väljer en cpu du vil ha sen läser du vad det är för sockel ( exempel , AMD = fm1,fm2,am3,am3+. Intel=1155 osv.)

Menar allså inte det.. Utan hur ska man veta att det är bra. Finns jo dåliga och bra. Jag vet vad jag ska ha men vet inte vad jag ska kolla efter om dom är bra eller ej.

Permalänk
Medlem

Kollar du på någon speciell CPU? Skriv vilka CPU du undrar över.

Permalänk
Medlem

Ursäkta missförstod dig ..

Men ett ordentligt svar : först och främst moderkort dom håller oftast ganska hög kvalitet idag så först och främs brukar man gå efter utag och kontakter man vil ha +ofta märke och färg. Mrn det är klart att googla på rewievs och söka på produktens namn + problem t.ex.

Cpu är ju lite svårare men om du t.ex kollar igenom köpråds trådar här på forumet så får man ju ett litet humm om vad folk tycker är bra

Permalänk
Medlem

CPU får du kolla recensioner.

Moderkort tar du sedan ett som har de funktioner du eftertraktar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Nu vill jag absolut inte vara någon mobbare eller på något vis vara taskig, men om du inte vet vad som är bra eller dåligt så ska du nog inte ge dig på att bygga en dator själv I detta läget. Det är bra att du fråga, för att lära dig, men jag tror du ska bestämma en budget för hur mycket ditt datorbygge skall kosta och sen låta någon som vet vilka komponenter som är prisvärda i dagsläget sätta ihop datorn åt dig. Det är så många mer saker än bara CPU och moderkort som är viktigt. Fast om pengar inte är något bekymmer så kan du ju förstås lära dig av dina misstag själv, vilket kanske egentligen är det snabbaste sättet att lära sig

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

CPU får du kolla recensioner.

Moderkort tar du sedan ett som har de funktioner du eftertraktar.

Precis som Rydisen säger.

CPU väljer du efter prestanda du vill ha, MB är svårt att rekommendera då det handlar om vad du vill ha för funktioner, O/I osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nu vill jag absolut inte vara någon mobbare eller på något vis vara taskig, men om du inte vet vad som är bra eller dåligt så ska du nog inte ge dig på att bygga en dator själv I detta läget. Det är bra att du fråga, för att lära dig, men jag tror du ska bestämma en budget för hur mycket ditt datorbygge skall kosta och sen låta någon som vet vilka komponenter som är prisvärda i dagsläget sätta ihop datorn åt dig. Det är så många mer saker än bara CPU och moderkort som är viktigt. Fast om pengar inte är något bekymmer så kan du ju förstås lära dig av dina misstag själv, vilket kanske egentligen är det snabbaste sättet att lära sig

eller så kan vi på sweclockers komma med massa bra förslag beroende på vad TS ska göra med datorn om det är spela eller musik/video produktion på multiskärmar som gäller

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nu vill jag absolut inte vara någon mobbare eller på något vis vara taskig, men om du inte vet vad som är bra eller dåligt så ska du nog inte ge dig på att bygga en dator själv I detta läget. Det är bra att du fråga, för att lära dig, men jag tror du ska bestämma en budget för hur mycket ditt datorbygge skall kosta och sen låta någon som vet vilka komponenter som är prisvärda i dagsläget sätta ihop datorn åt dig. Det är så många mer saker än bara CPU och moderkort som är viktigt. Fast om pengar inte är något bekymmer så kan du ju förstås lära dig av dina misstag själv, vilket kanske egentligen är det snabbaste sättet att lära sig

-.-' Nu frågade jag om hur man ska hitta. Jag har en dator, som jag redan har byggt och allting. Har pengar som jag vet ska lägga ner på saker. Jag har redan en dator jag gillar men är just nu en AM3+ .. Ska fixa en Intel dator och jag har chassit, grafikkort och ram till den. Jag frågar detta för jag gillar inte riktigt Intel men dom är jävligt bra just nu och vill köpa en i5 för gaming och en i7 för Redigering. Men i7 kostar ungefär 500+ mer. Bro på vilket man vill ha.

Du kunde bara sagt lite råd till mig och inte behövt säga till mig att inte bygga en data för jag vet hur man gör så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

eller så kan vi på sweclockers komma med massa bra förslag beroende på vad TS ska göra med datorn om det är spela eller musik/video produktion på multiskärmar som gäller

Jo.. Jag ska spela mycket med datorn men gillar båda att redigera saker som video/musik med program som (Photoshop/Sony Vegas/Adobe after effects) och då fundera jag på en i7 processor men vill oxå spela. Men vill inte köpa en i7 för runt 2500-3000 kr utan en för 1500 - 2000 kr. Så blir nog typ ingen i7 processor just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

-.-' Nu frågade jag om hur man ska hitta. Jag har en dator, som jag redan har byggt och allting. Har pengar som jag vet ska lägga ner på saker. Jag har redan en dator jag gillar men är just nu en AM3+ .. Ska fixa en Intel dator och jag har chassit, grafikkort och ram till den. Jag frågar detta för jag gillar inte riktigt Intel men dom är jävligt bra just nu och vill köpa en i5 för gaming och en i7 för Redigering. Men i7 kostar ungefär 500+ mer. Bro på vilket man vill ha.

Du kunde bara sagt lite råd till mig och inte behövt säga till mig att inte bygga en data för jag vet hur man gör så..

http://www.anandtech.com/bench/CPU/2
Jämför den i5 mot den i7 du kollar på för att få en överblick på hur bra dom är i spel och videoredigering mm.
Du bestämmer själv om det är värt de extra 500kr eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Jo.. Jag ska spela mycket med datorn men gillar båda att redigera saker som video/musik med program som (Photoshop/Sony Vegas/Adobe after effects) och då fundera jag på en i7 processor men vill oxå spela. Men vill inte köpa en i7 för runt 2500-3000 kr utan en för 1500 - 2000 kr. Så blir nog typ ingen i7 processor just nu.

Kolla runt på rabatter på Sandy Bridge-i7 :or (i7 2600K och 2700K), i bland hittar man dem billigt och de presterar lika bra, om inte bättre när de är överklockade än 3770K.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sizkest:

-.-' Nu frågade jag om hur man ska hitta. Jag har en dator, som jag redan har byggt och allting. Har pengar som jag vet ska lägga ner på saker. Jag har redan en dator jag gillar men är just nu en AM3+ .. Ska fixa en Intel dator och jag har chassit, grafikkort och ram till den. Jag frågar detta för jag gillar inte riktigt Intel men dom är jävligt bra just nu och vill köpa en i5 för gaming och en i7 för Redigering. Men i7 kostar ungefär 500+ mer. Bro på vilket man vill ha.

Du kunde bara sagt lite råd till mig och inte behövt säga till mig att inte bygga en data för jag vet hur man gör så..

Mmm, Men nu framgick det inte i ditt inlägg och vi är inga tankeläsare, så då kunde du förklarat tydligare Det är inget skillnad funktionsskillnad mellan en i5 eller en i7 om du skall "redigera" (vad du nu menar med det) eller spela. Det är bara prestandan och antal trådar som skiljer. En "stor" i5 kan räcka väldigt länge och vara "lika bra" som en i7 till det just du skall göra. I många avseenden kan en stor i7 vara totalt onödigt för både många spel och många program.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Inlägg innehållande ett personligt påhopp raderat.

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle vilja ha en CPU som fungera bra för lång varande förhållande och kräver mycket av spelen.. Vilken slags processor skulle ni vilja rekommendera? Allså det är ju att man vill ha i7 men dom som jag hittar kostar typ 2,5 och det. Sedan är det ju ett moderkort men tro jag har ett som ska fungera bra. AsRock Z77