Funderingar på att uppgradera systemet.

Permalänk
Medlem

Funderingar på att uppgradera systemet.

Halloj SweC!

Sitter och funderar på att jag borde uppgradera mitt system då mina komponenter börjar bli gamla?
Vad jag funderar på är att byta moderkort samt cpu eller eventuellt mina grafikkort mot ett singelkort, men vet inte
vilket som skulle ge mig bästa prestandaboosten, eller om den är så pass marginell och det är bara pengarna som brinner i fickan...

Mitt system idag:

ASUS M4A88TD-V EVO
AMD Phenom x6 1055T (klockad till 3,4ghz, allt över krashar systemet och jag känner inte för att börja laborera med strömmingarna)
ASUS 6950 Direct CUII 2GB x 2 (Crossfire)
OCZ Vertex 3 Max IOPS 128GB
Corsair H60.
CM Storm Trooper Chassi

Därför vänder jag mig till er på Sweclockers för lite tips.

Anledningarna till att jag vill uppgradera:
Stör mig på mina grafikkort då jag är en fps nörd och stör mig extremt mycket pga microstuttering.
Processorn har inte upplåst multiplikator och kan knappt överklockas utan att höja spänningen.
CPU temp trots "knapp" överklockning ligger på 55c+ vid load och har ett välventilerat chassi med många fläktar?
Moderkortet stödjer bara PCI-E x16+x8 i crossfire

Är allt detta bara inbillning, eller kan jag få en gedigen perfomance boost av att byta ut min cpu samt moderkort mot t.ex. en i7?

Permalänk
Medlem

Givetvis kan du få mer prestanda.

Om du stör dig på MS så bör du titta på kraftfullare singelkort.

Permalänk
Medlem

Har du testat med driver 12.11 beta 8 då ska problemen med CF vara borta.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Har inte provat med dom drivarna, tankar dom dirr och ser ifall det hjälper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Har du testat med driver 12.11 beta 8 då ska problemen med CF vara borta.

Sitter och läser notes för betadrivarna och hittar ingenting som tyder på att crossfire ska fungera bättre, är jag blind?