Enbart ljud via HDMI (ut från 560ti) trots två upptagna DVI?

Permalänk

Enbart ljud via HDMI (ut från 560ti) trots två upptagna DVI?

Jag behöver få ut ljud från min PC. Mitt nya moderkort (Asus P8Z77-V) har inte coax ut (som jag har sladd till) utan bara optiskt ut...

Så, då undrar jag:
Kan man skicka enbart ljud via GFX-kortets HDMI-utgång när man har två skärmar kopplade till gfx-kortet?

Min setup är som lyder:
PC med Gtx 560Ti (2 DVI, 1 HDMI, 1 Displayport)
Två skärmar som upptar båda DVI-portarna.

Nvidias Kontrollpanel säger att mitt 560Ti stödjer max två skärmar samtidigt och dess HDMI-ut (under Playback Device i ljudinställningarna) blir bara aktivt om jag kör ut DVI + HDMI. Annars är den gråtonad. Dom som är aktiva och valbara är Realtek HDMI Output och Realtek Digital Output (optisk ut).

Testade koppla HDMi-sladden till moderkortets HDMI-ut (Realtek HDMI Output), bootade om, men där är det också dött. Ser equalisern pumpa ljud i Playback Devices när man kör musik men moderkortet verkar inte routa ut ljud till HDMI öht. Min TV, som jag för enkelhetens skull testar mot, får inget ljud. Kör jag DVI+HDMI så får jag både bild och ljud på min TV.

I Bios så har jag ställt in SPDIF Out Type till HDMI istället för SPDIF. Antar att ljudet automagiskt bör routas till HDMI då?

Så, så kan man använda HDMi exklusivt för ljud eller inte? Sliter av mitt resterande hår snart.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

Är du säkert på att Realtek HDMI Output är moderkortets HDMI-ut? På flera andra Z77 moderkort har man dragit HDMI-ljud-ut från Z77 chipset istället för att att dra det från det integrerade Realtek-ljudet. Realtek HDMI Output skulle kunna vara HDMI-ljud-ut på ditt 560 Ti för på mitt Radeon HD 5770 till exempel så sitter det en Realtek-krets för HDMI-ljud-ut från grafikkortet. Moderkortets HDMI stängs ibland av när man sätter in ett grafikkort på PCI-E och i så fall syns det inte i ljudutenheterna i Windows. Kolla i så fall inställningarna för den inbyggda grafiken i i BIOS/UEFI det borde aktivera moderkortets HDMI-ut genom att aktivera den inbyggda grafiken (så att du kan använda det för ljud samtidigt som ditt 560 Ti kan fungera som vanligt).

Permalänk

Nä, jag är inte säker på någonting längre. Total förvirring råder i min tysta lägenhet.

Så, man ska stänga av moderkortets grafikkrets, det här var det enda jag hittade i UEFI:

Den här snackar om Intel Graphics Rendering:

Så jag gissade på att man var något på spåren.

Sen undrar jag hur inställningarna för routingen för ljudet i UEFI ska vara:

och

och

Min logik säger att jag ska välja HD, HDMI och Enabled på dom tre övre, rätt?

Ljudinställningarna ser ut såhär:

HDMI kopplad mellan Sharp TV och HDMI-ut på 560Ti...
Inget ljud. Hm?

Tacksam för fortsatt hjälp.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ColinZeal:

Nä, jag är inte säker på någonting längre. Total förvirring råder i min tysta lägenhet.

Så, man ska stänga av moderkortets grafikkrets, det här var det enda jag hittade i UEFI:

Den här snackar om Intel Graphics Rendering:

Så jag gissade på att man var något på spåren.

Sen undrar jag hur inställningarna för routingen för ljudet i UEFI ska vara:

Min logik säger att jag ska välja HD, HDMI och Enabled på dom tre övre, rätt?

Ljudinställningarna ser ut såhär:

HDMI kopplad mellan Sharp TV och HDMI-ut på 560Ti...
Inget ljud. Hm?

Tacksam för fortsatt hjälp.

Du kan prova att köra enbart men integrerade grafiken och se om du får ut ljud och bild via moderkortets HDMI-ut. Då vet du om det är Realtek HDMI Output ljudutenheten i Windows och så hör du om det låter nåt. Jag tror att beroende på inställningar är det inte säkert att moderkortets HDMI-ut är aktiv när du har ett PCI-E grafikkort som är installerat och används.

Permalänk

Tog bort kortet och kör nu via HDMI på moderkortet. Ljud och bild funkar om man kör direkt till TVn... Och ljudenheten som körs är just (den deaktiverade) Sharp HDMI i en av dom övre bilderna. Realtek HDMI Output är helt tyst fast man ser equlizern pumpa om man aktiverar den.

?

När jag bootade tilll Windows så sa den att Intel 3000 Graphics är nu redo att användas. Kanske krävde något sånt för att ljudet ska funka via den? Ska iaf testa trycka i mitt gfx så får vi se.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk

Funkar inte. Har kört med HDMI på både gfx och moderkortet när jag har gfx-kortet i burken. Ser equalizern för Realtek HDMI Output pumpa för glatta livet men får inget ljud.

Om jag bara körde HDMI från moderkortet med bild och ljud till tvn så funkade det bara gfx-kortet var borta.
Notera att den aktiva ljudenheten i Sound Settings hette Sharp HDMI, inte Realtek HDMI Output som nu inte går att aktivera när jag har mitt gfx-kortet i burken.

Nu ännu mer förvirrad (och trött efter jobbet).

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

Okej slutsatserna av det blir ju i alla fall att:

Moderkortets HDMI-ut ljudenhet är inte Realtek HDMI Output.
Moderkortets HDMI matas inte med ljud från Realtek ljudkretsen på ditt moderkort utan från Intel Z77 chipset.
När du sätter i ditt PCI-E grafikkort så avaktiveras den inbyggda grafikken och moderkortets HDMI-ut så att du inte kan använda den.

Jag vet inte om det går att använda både HDMI-ut på moderkortet samtidigt som man använder utgångarna på PCI-E kortet men det kan ju va värt ett försök. Om det ska funka så måste man i alla fall ha det integrerade kortet aktivt i UEFI så att det kommer upp i Windows och installerar sig (Intel 3000 Graphics i ditt fall). Du kan ju se i enhetshanteraren i Windows om drivrutinen för den integrerade grafiken är installerad och fungerar. Jag skulle tro att det är iGPU Multi-Monitor i UEFI som ska stå på Enabled för att du ska kunna ha båda grafikkretsarna installerade samtidigt.