Permalänk

Flaskhals!

Hej!

Jag undrar om något i mitt system "flaskhalsar" .
CPU : Inter Clore Q6600 2.4 GHz
GPU : Radeon 6870 XFX
RAM: 6 gb ddr2 333 mhz tror jag ( CPU-Z säger DRAM Frequency 333.7 )

Någon annan info som behövs ?

EDIT: RAM

Permalänk
Medlem

Vad används datorn till?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Processor med minne flaskar mot det grafikortet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hårddisk/SSD?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att något flaskar så jäkla mycket.

Permalänk
Medlem

minnen ser ju ut att vara jäkligt sega

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Dina RAM körs i 666Mhz, Jag tror att din cpu flaskar, lira lite, kolla aktivitetshanteraren, ligger alla kärnor på 100% under spelets gång?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Vad används datorn till?

Datorn används till mestadels spelande, också lite filmtittande lite då o då

Skrivet av Malawie:

Dina RAM körs i 666Mhz, Jag tror att din cpu flaskar, lira lite, kolla aktivitetshanteraren, ligger alla kärnor på 100% under spelets gång?

Skajag göra... Tror dock inte det... men med windows i Idle, t.ex. just nuså ligger RAM på ungefär 50% load, med lite webbläsare öppna. CPUn just nu ligger på ca 1-5 %, beroende på om jag öppnar ny flik eller vad jag nu än gör. Ska dock se hur det är när jag spelar t.ex. LoL, CoD4 och 6 ^^
Kanske kan prova med Bf3 okså bara för att prova med nyare spel.

Permalänk
Medlem

Det flaskar nog lite olika skulle jag tro. Tar vi crysis t.ex. flaskar antagligen din cpu nu. Skulle du klocka den så skulle grafikkortet flaska. Men det beror förståss på inställningar. Hur som helst. Sätt fsb:ram ratio 1:1 och testa dra upp till 333mhz fsb till att börja med så kommer den upp i 3ghz.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Dina RAM körs i 666Mhz, Jag tror att din cpu flaskar, lira lite, kolla aktivitetshanteraren, ligger alla kärnor på 100% under spelets gång?

Skrivet av Mufasa133:

Datorn används till mestadels spelande, också lite filmtittande lite då o då

Skajag göra... Tror dock inte det... men med windows i Idle, t.ex. just nuså ligger RAM på ungefär 50% load, med lite webbläsare öppna. CPUn just nu ligger på ca 1-5 %, beroende på om jag öppnar ny flik eller vad jag nu än gör. Ska dock se hur det är när jag spelar t.ex. LoL, CoD4 och 6 ^^
Kanske kan prova med Bf3 okså bara för att prova med nyare spel.

Speaking of ram: DDR står för Double Data Rate vilket ger 666*2~1333

Om CPUn räcker till beror på vilka spel du spelar. Ge oss gärna några exempel.

STOR FET EDIT: Understruket är fel, var lite snabb:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Speaking of ram: DDR står för Double Data Rate vilket ger 666*2~1333

Om CPUn räcker till beror på vilka spel du spelar. Ge oss gärna några exempel.

STOR FET EDIT: Understruket är fel, var lite snabb:)

Ska dock se hur det är när jag spelar t.ex. LoL, CoD4 och 6 ^^
Kanske kan prova med Bf3 okså bara för att prova med nyare spel.

Eftersom jag sa att jag ska testa med de spelen, menade jag också att det är de spelen jag spelar mest, förutom Bf3 som jag inte är så imponerad av.

En fräsch omstart av systemet, innan jag startade ett enda program, var RAM-minnena ca 25 % load, alltså ca 1.5/6 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

Ska dock se hur det är när jag spelar t.ex. LoL, CoD4 och 6 ^^
Kanske kan prova med Bf3 okså bara för att prova med nyare spel.

Eftersom jag sa att jag ska testa med de spelen, menade jag också att det är de spelen jag spelar mest, förutom Bf3 som jag inte är så imponerad av.

En fräsch omstart av systemet, innan jag startade ett enda program, var RAM-minnena ca 25 % load, alltså ca 1.5/6 gb

Har svårt att se att prollen kommer flaska i cod spelen, dock lär den svettas i bf3.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Speaking of ram: DDR står för Double Data Rate vilket ger 666*2~1333

Om CPUn räcker till beror på vilka spel du spelar. Ge oss gärna några exempel.

STOR FET EDIT: Understruket är fel, var lite snabb:)

Gäller att läsa, Dom enda felen du kommer göra i livet är pga att du inte tänkt igenom det riktigt,

Skrivet av Mufasa133:

Ska dock se hur det är när jag spelar t.ex. LoL, CoD4 och 6 ^^
Kanske kan prova med Bf3 okså bara för att prova med nyare spel.

Eftersom jag sa att jag ska testa med de spelen, menade jag också att det är de spelen jag spelar mest, förutom Bf3 som jag inte är så imponerad av.

En fräsch omstart av systemet, innan jag startade ett enda program, var RAM-minnena ca 25 % load, alltså ca 1.5/6 gb

25% låter alledes lagom!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Skrivet av Mufasa133:

Ska dock se hur det är när jag spelar t.ex. LoL, CoD4 och 6 ^^
Kanske kan prova med Bf3 okså bara för att prova med nyare spel.

Eftersom jag sa att jag ska testa med de spelen, menade jag också att det är de spelen jag spelar mest, förutom Bf3 som jag inte är så imponerad av.

En fräsch omstart av systemet, innan jag startade ett enda program, var RAM-minnena ca 25 % load, alltså ca 1.5/6 gb


Min dator har 2,8GB använt direkt när datorn startas, och jag har ingenting i stort sett på Autostart...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

I bf3 så gick cpun upp till ca 80-90 och ibland 95, såg dock inte 100.... Men jag var inte i smoke grenade eller en större bana med flera tiotals spelare. Men ja... det kanske är lite mycket ? Tror inte datorn kommer palla nya spel som inte är ute. Kanske får hänga kvar vid de äldre spelen eller köpa ny dator vid årsskiftet :P.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte vara ensam att tycka att om du ska uppgradera så ska du uppgradera hela köret. Och du kan fortfarande få en slant för dina grejer, fast ingen extrem summa. Behöver du mer kraft så uppgradera rubbet. Annars kan du ju behålla dina grejer, det är ju inga jättedåliga grejer.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse9292:

Jag kan inte vara ensam att tycka att om du ska uppgradera så ska du uppgradera hela köret. Och du kan fortfarande få en slant för dina grejer, fast ingen extrem summa. Behöver du mer kraft så uppgradera rubbet. Annars kan du ju behålla dina grejer, det är ju inga jättedåliga grejer.

Jaja... men om jag t.ex. bara vill uppdatera CPUn måste jag köpa nytt moderkort också, vilket innebär nytt RAM. Så om jag ska köpa nytt, blir det en HELT ny dator, tänker sälja den jag sitter på nu