Uppdatera BIOS vid uppgradering av grafikkort?

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS vid uppgradering av grafikkort?

Hej!

Satte ihop en dator för ett drygt år sedan, specs:

Asus P8P67 Deluxe 3, moderkort
Asus GTX560Ti, grafikkort
i5 2500K, CPU

Frågeställning:
Hade tänkt uppgradera med ett GTX680 Lightning och undrar om det är BIOS som måste uppgraderas/flashas eller om det 'räcker' med att installera nyare versioner av 'kringprogrammen', luddig fråga kanske?
Försöka förtydliga, om man går in på Asus hemsida och tittar på nedladdningar till moderkortet så finns det ju ett otal 'drivrutiner' att uppgradera med, samt BIOS-uppdatering. Då jag, som ni kanske har gissat redan, är lite osäker kring BIOS-flashning undrar jag om man 'slipper' det om man uppdaterar resten?

Moderkortet har inte uppdaterats med drivrutiner sedan det inköptes.

Tackar för vägledning eller en spark i rätt riktning,

John

Permalänk
Rekordmedlem

Bios och drivrutiner är inte samma sak.
Det brukar finnas kommentarer om vad en biosuppdatering gör, tex nån kompabilitetsförbättring eller stöd för nya cpuer, om du inte har problem med nått som tas upp i kommentarerna om bioset så behöver du inte uppdatera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tackar, då har jag fått svar på en fundering, att BIOS och drivrutiner är något man skiljer på.
Andra funderingen då, om man klarar sig med att uppdatera drivrutiner till moderkortet om man byter till ett grafikkort som inte fanns när moderkortet lämnade fabriken?
Eller ska jag tolka det som att det faktiskt kan klara sig helt utan uppdateringar?

Får bjuda på om det skrattas lite bland stugorna nu:).

Permalänk
Medlem

Tycker man ska uppdatera bios endast om man har problem och måste. Gör man fel blir det kanske att köpa nytt moderkort. Gjorde det själv och läste på i säkert en dag hur man gör. Själva proceduren är ju väldigt enkel när man vet. Men se bara till att veta och inte chansa

Permalänk
Rekordmedlem

Moderkortets drivrutiner påverkas inte om du byter grafikkort, däremot får du se till att du har rätt driver till det grafikkort du byter till, byter du kort inom samma familj (nvidia) är det bara att ladda ner senaste drivern först och byta kort sedan så ska det funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

h82lose. Precis, har ju läst runt lite här först och förstått att det kan gå illa om man flashar BIOS så försöker att kringgå just den operationen:).

Då blir det till att skaffa senaste drivrutiner från Nvidia och prova helt enkelt.
Tackar så mycket för er hjälp och tid!