Är 3570K mycket bättre än Intel Core i5 2500K 3,3GHz ?

Permalänk

Är 3570K mycket bättre än Intel Core i5 2500K 3,3GHz ?

Har planer och funderingar på processor byte eftersom min 3570K blir alldeles för varm.
Men hur mycket bättre/sämre är den mot 2500K ?
Samt en anna fråga. Flaskar dessa processorer med standard klock med 2 stycken 7970 i CF ?

Permalänk
Medlem

Är det inte bara som så att du behöver skaffa en bättre kylare/pasta?

Prestandan i spel mellan dessa två tror jag är närmast obefintlig.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Finns massa delade meningar om det då vissa test visar olika. Men räkna med att 3570 är runt 5% bättre. Jag stod inför samma val i våras och valde 2500K just p.g.a. värmen. Bor i en etta (pluggar) så har datorn i mitt enda rum och vill därmed inte ha fläktar som går för fullt och låter för att processorn blir varm så fort man drar igång nåt.

För att besvara din andra fråga: Ja, processorn kommer flaska med orginalklock, men drar du upp den till 4ghz så är du på banan igen. Den överklockan är inga som helst problem, speciellt inte med 2500K, den kan du med stor sannolikhet köra på orginalkylaren, även om jag aldrig rekommenderar någon att behålla den.

EDIT

Läste in förrän nu att du faktiskt redan hade en 3570. Jag hade inte bytt p.g.a. detta om jag var du, utan satsa på att skaffa dig en bättre kylningslösning. Antingen någon lite värre integrerad vattenkylning, eller typ en Thermalright Silver Arrow (som jag själv har) eller likvärdig luftkylare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

har kuhler 620 till min 3570k, å annan "smet"
idlar 22-25c, load 54-58c.

vad är dina temps?

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Är det inte bara som så att du behöver skaffa en bättre kylare/pasta?

Prestandan i spel mellan dessa två tror jag är närmast obefintliga.

Ne jag har nog den bästa kylaren just nu och kylpastan är av hög kvalite.

Permalänk
Medlem

Känner du dig mer avancerad kan du ju ge dig på att byta kylpasta mellan IHS och kärnorna. Känns inte värt att byta ner till 2500k p.g.a värme-problem, speciellt inte när din IB i 4.4 GHz presterar som en 2500k @ 4.8 GHz.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Andreyas86:

har kuhler 620 till min 3570k, å annan "smet"
idlar 22-25c, load 54-58c.

vad är dina temps?

Får ca 48.5C när jag kör standard klock det är ju fin fint.
Men så fort jag klockar den till ca 4.4 GHz då ökar tempen till hela 73C.
Allt i full load då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

har kuhler 620 till min 3570k, å annan "smet"
idlar 22-25c, load 54-58c.

vad är dina temps?

Knappast sannolikt att din 3570 ligger på 22-25 grader i idle, så länge din dator inte står utomhus, eller om du har 15 grader i rummet. Oavsett vad ditt program visar så stämmer inte det. Tänker du efter är det inte ens värt att argumentera. Kan säga att min 2500K ligger på 28-29 i idle med Thermalright Silver Arrow, som är en betydligt bättre kylare än 620:an, med orginalklock bör tilläggas.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Känner du dig mer avancerad kan du ju ge dig på att byta kylpasta mellan IHS och kärnorna. Känns inte värt att byta ner till 2500k p.g.a värme-problem, speciellt inte när din IB i 4.4 GHz presterar som en 2500k @ 4.8 GHz.

Har faktiskt planer på det också men vet ju inte vad jag ska limma fast den med sen.
Ideer ?
Samt vilket medel ska man rengöra ihs med och chipet ?
Vill ju inte ha sönder något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Har faktiskt planer på det också men vet ju inte vad jag ska limma fast den med sen.
Ideer ?
Samt vilket medel ska man rengöra ihs med och chipet ?
Vill ju inte ha sönder något.

Vad jag har förstått så limmar man inte fast den sen igen, utan bara lägger tillbaka den helt enkelt.

Samma medel som du rengör kylpasta med vanligtvis hade jag använt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Har faktiskt planer på det också men vet ju inte vad jag ska limma fast den med sen.
Ideer ?
Samt vilket medel ska man rengöra ihs med och chipet ?
Vill ju inte ha sönder något.

Äh jag limmade inte dit den igen, bara höll den på plats medans jag spände ner byglen sen kommer den ingenstans. men såg nån på overclock.net som använde nån form av silikon om jag inte missminner mig.

Sen börja inte i de hörnet med en prick på. sitter som satan där.

Bild på min 3570K: http://www.bilddump.se/bilder/20121122162136-81.226.49.119.JP...

Mvh

Permalänk
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Äh jag limmade inte dit den igen, bara höll den på plats medans jag spände ner byglen sen kommer den ingenstans. men såg nån på overclock.net som använde nån form av silikon om jag inte missminner mig.

Sen börja inte i de hörnet med en prick på. sitter som satan där.

Bild på min 3570K: http://www.bilddump.se/bilder/20121122162136-81.226.49.119.JP...

Mvh

Hur mycket bättre blev tempen efter modden då ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Hur mycket bättre blev tempen efter modden då ?

Ca fyra grader på dem två varmaste, toppar på 72grader på prime95 på 1.28V och 4.6ghz.

Kyler med en h100.

Funderar på att testa byta kylpasta igen för tyckte jag gled lite mkt innan jag hittade rätt läge men har inte orkat och tempsen oroar mig inte så mkt

Permalänk
Inaktiv

Tur att Gud uppfann benchmarks så folk skulle slippa göra massa sådana här trådar

Permalänk

Skulle nog kollat om någon vill byta din 3570 mot en 2500K

Ivy var ingen sval jävel när den skulle klockas

MIn förra 3570K blev varmare än min förra AMD 8120 vid samma klock (4.5GHz)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Får ca 48.5C när jag kör standard klock det är ju fin fint.
Men så fort jag klockar den till ca 4.4 GHz då ökar tempen till hela 73C.
Allt i full load då.

EDIT: Skrev fel, får ca 61C i standard klock.

Permalänk
Medlem

73 C i load är faktiskt ganska bra för 3570k, sett folks som går upp i 85 vid 4,5 ghz

Permalänk
Skrivet av simme300:

73 C i load är faktiskt ganska bra för 3570k, sett folks som går upp i 85 vid 4,5 ghz

Jag får ju exakt 73C med en klock på 4.4 GHz.
Kanske är normalt då, bara svårt att inse det.
Men en konstig grej. Hur kan en H80 kyla bättre än en H80i ?
Borde det inte vara tvärt om ?

Permalänk
Medlem

Vad för typ av kylare och fläktar använder du?

Hur applicerar du pastan på cpun?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Jag skulle snarare kolla hur chassiventilationen ser ut. Du har två 7970 och en överklockad cpu i ett fractal define r4. Hur många fläktar in? hur många ut? suger vattenkylaren mest in varmluft från grafikkorten. Det finns många frågor.

Hur som helst gör det väl inget om processorn är varm? cpu-kylningen låter väl knappast mer än dina två 7970 ändå?

Permalänk

Har typ 46C när jag spelat en 30 minuter i chassit.
Men när jag stressat min CPU för att se tempen så var det endast den som stressades.
Så tempen i chassit är ovesäntligt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Ehm...okej... Jag orkar inte citera varenda en, så ja skriver som ett vanligt inlägg istället

Skillnaden på dessa 2 CPU:er är att den ena är Sandy och den andra är Ivy. När det gäller värmautveckling, så är den minimal mellan dessa två, så länge man inte överklockar!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Har typ 46C när jag spelat en 30 minuter i chassit.
Men när jag stressat min CPU för att se tempen så var det endast den som stressades.
Så tempen i chassit är ovesäntligt.

nja, om du stressar hela systemet aka grafikkort och så också blir ju tempen i chassit högre därmed borde också cpu'n bli extra varm så helt ovesäntligt är det nog inte

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

nja, om du stressar hela systemet aka grafikkort och så också blir ju tempen i chassit högre därmed borde också cpu'n bli extra varm så helt ovesäntligt är det nog inte

Ja men nu sa jag ju att jag bara stressade cpun och då blir tempen i chassit ovesäntlig, eller ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ja men nu sa jag ju att jag bara stressade cpun och då blir tempen i chassit ovesäntlig, eller ??

Men prollen blir ju varmare när du stresstestar den, vilket medför att mer värme bildas= varmare luft inuti chassit.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av HawkHo:

Knappast sannolikt att din 3570 ligger på 22-25 grader i idle, så länge din dator inte står utomhus, eller om du har 15 grader i rummet. Oavsett vad ditt program visar så stämmer inte det. Tänker du efter är det inte ens värt att argumentera. Kan säga att min 2500K ligger på 28-29 i idle med Thermalright Silver Arrow, som är en betydligt bättre kylare än 620:an, med orginalklock bör tilläggas.

ja, först och främst ber jag om ursäkt om jag gjorde din dag dålig med att svara i denna tråd, meningen var ju bara att dela med mig av min temps i det här fallet, inte reta upp nån annan. sen hurivida tempsen stämmer eller inte vet jag inte men utgår från vad som visas i core-temp som jag använder.

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punchline82:

Har planer och funderingar på processor byte eftersom min 3570K blir alldeles för varm.
Men hur mycket bättre/sämre är den mot 2500K ?
Samt en anna fråga. Flaskar dessa processorer med standard klock med 2 stycken 7970 i CF ?

Ivybridge har ju kylpasta mellan CPU och yttre skal istället för metall som det borde vara, detta verkar återspegla sig i högre temp. Men ryktena säger att det kommer en ny revision av Ivybridge där man återgår till metall mot metall.

Om man är händig kan man ju ta bort yttre skalet och få en mångfaldigt bättre kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Om man är händig kan man ju ta bort yttre skalet och få en mångfaldigt bättre kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Kallas heatspreader (IHS)!

http://www.overclock.net/t/1258439/ivy-bridge-3770k-heat-spre...

http://www.youtube.com/watch?v=lMzzUuvKWPM

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Tack.