Vad är de Curiosity har hittat på Mars???

Permalänk
Medlem

Vad är de Curiosity har hittat på Mars???

De har gjort en upptäckt som de säger kommer hamna i historieböckerna, vad tror ni att det är?

Liv verkar lite långsökt men är inte omöjligt

Vad tror ni?

http://www.metro.se/nyheter/curiosity-kan-ha-hittat-liv-pa-ma...

https://twitter.com/MarsCuriosity/status/271325919493369856

Edit: Resultatet kommer i början av December.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Det vore spännande om de hittat spår av, givetvis utdött, liv.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Well, vid en snabb sökning på nasa.gov så hittas ingenting om't. Möjligt att de skojar lite med oss med tanke på hur tweetet är uttryckt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Om de verkligen hittat något stort som de inte vill gå ut med ännu (som det lät som i aftonbladet) så borde det vara någon form av mycket tydligt tecken på att något mikroskopiskt liv funnits där någon gång.
Kan inte riktigt se vilka andra "stora" upptäckter de skulle kunna göra där. De har redan konstaterat att det högst troligt fanns flytande vatten där en gång i tiden. Och att hitta ännu en sten med någon viss sammansättning känns inte som någon stor nyhet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Som vanligt så har aftonbladet överdrivit det hela. Orsaken till varför NASA inte vill gå ut med det är pga ett liknande scenario där man trodde sig ha hittat syre på mars men det visade sig vara syre som åkt med från jorden och fanns kvar i mätmaskinen. Med andra ord de vill vara 100% säkra på sin upptäckt innan de går ut med det.
Jag tror att de hittat gamla kolrester som kan tyda på liv för så vitt jag vet så bildas kol endast av organiska ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Jag tror att de hittat gamla kolrester som kan tyda på liv för så vitt jag vet så bildas kol endast av organiska ämnen.

Nja, tror att du missuppfattat något där. Kol är ju ett grundämne som bildas genom fusionsprocesser i stjärnorna precis som alla andra tyngre grundämnen än väte.
Däremot ingår kol, per definition, i alla organiska ämnen. Så kanske har de hittat något organiskt ämne som är tätt ihopkopplat med liv ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

De kanske har hittat kål?

Nä, men ska vi gissa lite?
När curiosity landade mätte man först onormala metannivåer, något som _kan_ (men inte måste) indikera liv. Men man insåg snabbt att det var lite jordatmosfär som hängde kvar kring instrumenten. Om jag inte räknat fel nu så har Jordens atmosfär runt 1,8 µmol/mol med metan medan Mars har 10 nmol/mol, så koncentrationen på Jorden är nästan 200 ggr större. Men kan hända har de upptäckt lokala koncentrationer av metan, vilket skulle vara mycket intressant.

Mars-expeditionerna har ju länge givit paradoxala resultat ändå från Viking-sonderna. Redan dessa hittade (1976?) saker som kan tolkas som biologiska processer, men instrumenten och mätningarna var inte tydliga nog och man föll tillbaka på abiotiska förklaringar vilket nog är en bra "vetenskaplig försiktighetsprincip" i detta fall.

Jag har inte läst så mycket annat än tidningsnotiser och jag vet inte ens vilket instrument som använts. Om någon vet vilken "labbmodul" som har gjort upptäckten kan man bättre gissa vad för typ av upptäckt det rör sig om. CheMin och SAM är väl de mest intressanta instrumenten: http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Curiosity#Chemistry_and_Min...

...men tyvärr finns det ju en stor möjlighet att man inte hittat något alls. Det är inte för att jävlas som man väntar med att gå ut med exakt vad man funnit, utan det är därför att man vet att man måste verifiera, verifiera och verifiera. Pinsamheterna kring "arsenikbaserat liv" på Jorden häromsistens finns kvar i minnet.

Edit: Nästan 200 ggr större, inte 2000... Blir IG i potensräkning för MBY

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag har inte läst så mycket annat än tidningsnotiser och jag vet inte ens vilket instrument som använts. Om någon vet vilken "labbmodul" som har gjort upptäckten kan man bättre gissa vad för typ av upptäckt det rör sig om. CheMin och SAM är väl de mest intressanta instrumenten: .

Möjligt att det gäller SAM som de nyligen började använda. www.sciencedaily.com/releases/2012/11/121113142230.htm

Edit: Det var SAM.

Curiosity's heart is an instrument called Sample Analysis at Mars, or SAM, which takes up more than half its scientific payload by weight. SAM can identify organic compounds, the carbon-containing building blocks of life as we know it.

SAM got its first taste of Martian soil just this month, but the instrument has apparently already made a big discovery. Curiosity chief scientist John Grotzinger, a geologist at Caltech in Pasadena, told NPR that the find "is gonna be one for the history books."

Permalänk
Avstängd

Aha! Då kanske det är något av detta:
* En oväntad organisk molekyl ("organisk" betyder inte levande här)
* En förväntad organisk molekyl (t.ex. metan) av oväntad isotopsammansättning
* En organisk molekyl (t.ex. metan) av oväntad koncentration

Punkterna är inte uteslutande. Det kan vara alla på en gång. Isotoperna är intressanta eftersom det vittnar om det är ett ämne som legat i berget i miljoner år eller en nybildad molekyl. Jämför med hur man kan bestämma hur länge något varit dött med kol (C14) eller strontium. Om det finns ett kretslopp kan det alltså vara tecken på liv, om man inte kan förklara kretsloppet abiotiskt.

Fast jag inser samtidigt att det inte är mycket till "vadslagning" då jag nog faktiskt täckt upp allt vad det kan vara, förutom små gröna män...

Så när jag säger "haha, jag gissade rätt" behöver ni bara rycka på axlarna och fnysa. Som att gissa att solen går upp i morgon eller att det antingen blir krona eller klave...

Edit: SAM har tre delar: http://en.wikipedia.org/wiki/Sample_Analysis_at_Mars

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Säkert någon gammal ruin från en avancerad civilisation, förhoppningsvist en gömma fylld med smaskig information för FTL teknik.

Eller en uppblåsbar barbara hade varit skit kul det med.

Permalänk
Medlem

Det är keramiska rester av Russels tekanna/tekannor. Japp, du läste't här först.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Det är keramiska rester av Russels tekanna. Japp, du läste't här först.

Du kan inte bevisa att det inte finns en till! Bläbläblä!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Liv vore enligt mig ganska ointressent i jämförelse med om det hittade något element vi i dagsläget inte känner till som la sig lite obekvämt mitt i periodiska systemet eller dylikt.

Men jag tror ju snarare att det kan vara precis som nasa sagt (?) att forskaren helt enkelt är jättelycklig över bra data, något som är ganska fantastiskt att det går att få från en så avlägsen plats som Mars!

Om det nu skulle visa sig vara någon slags kolbaserat prov eller dylikt så hoppas jag att det är ett stort nog prov för att undanröja tvivel. Häftigast av allt vore ju om curiosity hittade någonting som faktiskt "levde", om än bara på ett mikroskopiskt plan. Häftigast men också läskigast för ett sånt bevis skulle ju, i min mening, göra det etiskt jobbigt att ta ställning till huruvida utforskningen av Mars bör fortsätta eller ej.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Dom har självklart hittat en:

Dold text
Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Willhelm:

Liv vore enligt mig ganska ointressent i jämförelse med om det hittade något element vi i dagsläget inte känner till som la sig lite obekvämt mitt i periodiska systemet eller dylikt.

Det där är fysiskt omöjligt eftersom grundämnen är definierade efter antalet protoner i kärnan. Eftersom vi redan har listat element med 1 till 118 (finns några tyngre också) så går det inte att få in fler grundämnen. Det går ju inte att ha ett ämne med 12,5 protoner.

Edit: blandade ihop mina subatomära partiklar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där är fysiskt omöjligt eftersom grundämnen är definierade efter antalet neutroner i kärnan. Eftersom vi redan har listat element med 1 till 118 (finns några tyngre också) så går det inte att få in fler grundämnen. Det går ju inte att ha ett ämne med 12,5 neutroner.

Protoner, men nog det du menade.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vact:

Protoner, men nog det du menade.

Självklart. Ska ändra så det inte blir någon förvirring senare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Jag sitter med atomnummer 12,5 i en liten burk här, -1 mol. Zotameduium, Zo. Jag tror att isotopen är Zo-sqrt(2).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag vet nog vad de har hittat

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jag vet nog vad de har hittat

E-en till rover?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Hade varit skit roligt om den hittade dinosaurier ben eller nåt annat mindfuck.

Permalänk
Skrivet av MBY:

De kanske har hittat kål?

...men tyvärr finns det ju en stor möjlighet att man inte hittat något alls. Det är inte för att jävlas som man väntar med att gå ut med exakt vad man funnit, utan det är därför att man vet att man måste verifiera, verifiera och verifiera. Pinsamheterna kring "arsenikbaserat liv" på Jorden häromsistens finns kvar i minnet.

Edit: Nästan 200 ggr större, inte 2000... Blir IG i potensräkning för MBY

Är bara lite nyfiken, Vad är det för pinsamheter kring arsenikbaserat liv?

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag sitter med atomnummer 12,5 i en liten burk här, -1 mol. Zotameduium, Zo. Jag tror att isotopen är Zo-sqrt(2).

En enda träff på google när man söker på zotameduium, ganska imponerande... <.<

Skrivet av Zotamedu:

Det där är fysiskt omöjligt eftersom grundämnen är definierade efter antalet protoner i kärnan. Eftersom vi redan har listat element med 1 till 118 (finns några tyngre också) så går det inte att få in fler grundämnen. Det går ju inte att ha ett ämne med 12,5 protoner.

Edit: blandade ihop mina subatomära partiklar.

Det går onekligen att resonera så men det är ju också hur orbitalerna fylls upp, om jag nu inte missminner mig helt, och isåfall går det ju även att hoppas på något "känt" grundämne med en mystisk elekronkonfiguration. Jag hoppas helt enkelt på något som rör om lite i grytan!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Willhelm:

En enda träff på google när man söker på zotameduium, ganska imponerande... <.<

Det går onekligen att resonera så men det är ju också hur orbitalerna fylls upp, om jag nu inte missminner mig helt, och isåfall går det ju även att hoppas på något "känt" grundämne med en mystisk elekronkonfiguration. Jag hoppas helt enkelt på något som rör om lite i grytan!

Nej orbitalerna har inget med grundämnena att göra. De är enbart definierade efter antalet protoner. Antalet elektroner ger bara olika joner och om man flyttar runt elektronerna i orbitalerna blir det bara olika excitationer. Det är för övrigt något man ofta gör i olika former av spektroskopi bland annat. Orbitalerna fylls för övrigt relativt logiskt i grundtillståndet. Elektronerna landar helt enkelt i orbitalen med lägst energi och om två orbitaler har samma energi så fyller de olika orbitaler i första hand så man får oparade elektroner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwelegacy:

Är bara lite nyfiken, Vad är det för pinsamheter kring arsenikbaserat liv?

Var mest en uppskruvad nyhet av media igen men NASA hade gott om tid att förklara osäkerheten i sina experiment. Grejen var den att man misstänkte att man funnit arsenikbaserat liv, alltså där DNAt var uppbyggt med arsenik i stommen. Ett helt annat ursprung till livet på jorden i sin förlängning.
Well, visade sig att testerna varit så illa utförda att man inte kunnat utesluta andra slutsatser, vilket visade sig vid upprepningar av experimenten. Inga spår av arsenik i DNAt. Vad man funnit var extremt arsenikresistent liv som kunde överleva på extremt små mängder fosfor, inte arsenikbaserat liv.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Var mest en uppskruvad nyhet av media igen men NASA hade gott om tid att förklara osäkerheten i sina experiment. Grejen var den att man misstänkte att man funnit arsenikbaserat liv, alltså där DNAt var uppbyggt med arsenik i stommen. Ett helt annat ursprung till livet på jorden i sin förlängning.
Well, visade sig att testerna varit så illa utförda att man inte kunnat utesluta andra slutsatser, vilket visade sig vid upprepningar av experimenten. Inga spår av arsenik i DNAt. Vad man funnit var extremt arsenikresistent liv som kunde överleva på extremt små mängder fosfor, inte arsenikbaserat liv.

Ah okey tack för att du förklarade
Ha en bra dag.

Blir spännande och se vad dom har hittat.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Avstängd

Jag tror det hittat en kosmonaut som moonar Curiosity. Gagarin dog aldrig i en flygolycka, han åkte till Mars.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Plötsligt så upptäckte Curiosity en inristning på en sten.

''Mike was here'' :D.

Nä, men det vore kul om det verkligen är något som ger mer än bara spekulationer.

Permalänk
Avstängd

Eller "pwned by Russell".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Någon som vet ett exakt datum då nyheten når oss dödliga?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"