Assassins Creed 3 Äcklig grafik på PC

Permalänk

Very high är definitivt inte FXAA. Det är någon form av MSAA. Vet dock inte hur många gångers.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dwightschrute:

Du har nog läsproblem. Vart skrev jag "FXAA i mängder är inte för mycket" ?

Och "för mycket AA" det finns liksom inget sådant, visst inom prestanda men annars inte.
32x MSAA gör inte bilden suddigare än 2x MSAA

MSAA går inte längre än 8x men jo - syftet med AA är helt och hållet att sudda ut kanter. Post-processing AA gör det i överlag sämre eftersom det inte arbetar internt med texturer osv utan arbetar med frames i efterhand.

8xMSAA är suddigare än 2xMSAA men inte till en sådan grad att någon bryr sig om det.

Skrivet av laserkatten:

Very high är definitivt inte FXAA. Det är någon form av MSAA. Vet dock inte hur många gångers.

Nu vet inte jag om AC3 har DX9-läge men om spelet är inställt på det är inte MSAA kompatibelt iom att spelet använder deferred rendering.

edit: TXAA -- spelets enda vettiga AA-lösning? -- är bara kompatibel med nVidias 600-serie, har man ingen sådan sitter man dessvärre fast med FXAA.

Permalänk
Medlem

Det finns 4 inställningar för AA i AC3:
Normal, High, Very High och TXAA.

Jag är beredd att hålla med laserkatten att Very High är någon form av MSAA (till skillnad från High som är FXAA), då prestandaskillnaden mellan High och Very High är enorm. Kör jag på Very High (allt annat på högsta, 1920x1080) så ligger gpu-usage på 99% mer eller mindre konstant, med en fps på kanske ~40. (uppskattningsvis.)

Ändrar jag däremot från Very High till High, så sjunker gpu-usage till ~60-90% och jag har ~60fps ganska konstant.
Så stor skillnad blir det inte om ändringen enbart beror på högre FXAA.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det ser väldigt bra ut i 1920x1080 på högsta inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

och sen när blev bilden bättre av att göra den bredare ?

Påpeka bara att det ser bra ut för mig? Men du kanske inte förstog det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon61311:

MSAA går inte längre än 8x

8xMSAA är suddigare än 2xMSAA men inte till en sådan grad att någon bryr sig om det.

Vart fick du det ifrån?
I DiRT 3 kan jag använda upp till 16, och sedan ett par andra (moderna) spel kan jag dra 32x.
Kan ju även påtvinga 32x CSAA via NvCp.

8xMSAA är inte suddigare nånstans.

BF3 använder Deferred Rendering, ändå använder man MSAA i det, sluta snacka skit nu.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

förstår er men mitt problem är att AA är förstörd för mig i spelet. Normal AA ger mig ren bild men hög AA och Very high AA ger mig suddiga texturer och där jag inte kan läsa texter som om jag spelar på 1650x1... på en 1920x1080 skärm ni fattar???

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laserkatten:

Very high är definitivt inte FXAA. Det är någon form av MSAA. Vet dock inte hur många gångers.

Vore det MSAA så hade gräset inte längre haft några jaggies.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dwightschrute:

Vart fick du det ifrån?
I DiRT 3 kan jag använda upp till 16, och sedan ett par andra (moderna) spel kan jag dra 32x.

8xMSAA är inte suddigare nånstans.

BF3 använder Deferred Rendering, ändå använder man MSAA i det, sluta snacka skit nu.

Nej, 8xMSAA är max. Det du valt i DiRT 3 är förmodligen 16xCSAA (nVidias variant av MSAA).

Jo, 8xMSAA är suddigare. Det gör ett bättre jobb mot aliasing men det är suddigare.

Jag skrev inte att deferred rendering = ingen MSAA, jag skrev att deferred rendering i DX9 = ingen MSAA. BF3 är DX10/DX11.

Permalänk

FXAA, NSAA, AAAA trippelbuffelaaxy. Har alltid ångest över vilket man skall använda i spel och vad dom alla betyder. Vilket är att föredra som oftast? Ibland kan man även välja bland flera, fattar ingenting!

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Vore det MSAA så hade gräset inte längre haft några jaggies.

Då vet du inte hur MSAA fungerar . MSAA:s stora nackdel förutom att det drar sjukt mycket resurser är att det bara funkar på kanterna av geometri. Vissa typer av föremål , tänk foliage på träd och gräs med mera, påverkas generellt sett inte av MSAA då de renderas under ett annat steg i processen.

Du ska kolla efter jaggies längs kanterna på ordentliga geometriska föremål typ hus och människor. Gräset är typ 2d sprites som svävar på marken.

Detta är för övrigt anledningen till att DICE inkluderade FXAA i BF3. För att få bort jaggies på gräs, löv,galler och elledningar.

AC3 är för övrigt DX11.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Skrivet av Pussmunnen:

FXAA, NSAA, AAAA trippelbuffelaaxy. Har alltid ångest över vilket man skall använda i spel och vad dom alla betyder. Vilket är att föredra som oftast? Ibland kan man även välja bland flera, fattar ingenting!

Det är en smaksak men personligen brukar jag satsa på 4X MSAA och 16X AAF utan v-sync. Om man får tearing och måste använda v-sync så ska man alltid använda tripplebuffering om det erbjuds för att eliminera inputlag.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pussmunnen:

FXAA, NSAA, AAAA trippelbuffelaaxy. Har alltid ångest över vilket man skall använda i spel och vad dom alla betyder. Vilket är att föredra som oftast? Ibland kan man även välja bland flera, fattar ingenting!

Om vi bortser från prestandakostnad skulle jag själv alltid sträva efter att använda supersampling (4xSSAA/SGSSAA) + - 1.000 LOD + något sharpening filter, men det är (extremt) sällan det finns tillgängligt via menyn utan det får aktiveras manuellt genom drivrutiner (CCC/Inspector te.x.).

MSAA är den vanligaste typen och fungerar relativt bra men som laserkatten nämner arbetar den inte med hela bilden oftast. CSAA är nVidias variant av detta och ska ha lägre performance hit med ungefär samma resultat.

När det kommer till post-processing finns fyra populära typer:

- SMAA
- TXAA
- FXAA
- MLAA

Rangordnat efter egen åsikt. MLAA förstör hela bilden och gör att all text blir avrundad, helt värdelöst i mitt tycke. SMAA + sharpening (SweetFX) är den bästa möjliga post-processing metoden skulle jag säga.

Permalänk
Avstängd

Varför ger dom oss inte HSAA? Hybrid MSAA + Supersampling.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laserkatten:

Det är en smaksak men personligen brukar jag satsa på 4X MSAA och 16X AAF utan v-sync. Om man får tearing och måste använda v-sync så ska man alltid använda tripplebuffering om det erbjuds för att eliminera inputlag.

Varför nämner folk alltid AF som om det kräver prestanda?
I 99% av spelen så påverkas inte din FPS ens med 1 fps.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Jag tyckte också allt var skit på min 42" hd led tv. Men efter jag trog upp alla inställningarna så blev grafiken hur nice som helst!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

förstår er men mitt problem är att AA är förstörd för mig i spelet. Normal AA ger mig ren bild men hög AA och Very high AA ger mig suddiga texturer och där jag inte kan läsa texter som om jag spelar på 1650x1... på en 1920x1080 skärm ni fattar???

Jag vet att du skrev i början av tråden att du ställt in rätt upplösning, men tänkte bara det kan vara värt att dubbelkolla att det verkligen är rätt, då screenshotten du länkade till faktiskt var just 1600x900, och du nämnde att det typ såg sämre ut när du spelade än på bilden somehow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Jag vet att du skrev i början av tråden att du ställt in rätt upplösning, men tänkte bara det kan vara värt att dubbelkolla att det verkligen är rätt, då screenshotten du länkade till faktiskt var just 1600x900, och du nämnde att det typ såg sämre ut när du spelade än på bilden somehow?

Bilden är ju förminskad och jag spelar på 1920x1080 men det känns som om jag spelar på en 1650x1050 upplösning. Det händer bara när jag har AA på hög eller very high men på normal är bilden och texturerna helt ok men jag saknar AA :/

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Avstängd

1680x1050*

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

1680x1050*

detta ja

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

Så du spelar på en skärm som är 16:9 men det känns som att upplösningen är den av en 16:10 skärm? Tror ändå du menar 1600x900, som är snäppet under fast i rätt format.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Jacob Fanboy

Du har en full HD skärm, men kör som jag förstår det 1680x1050 i Windows sedan AC3 i 1920x1080? Försöker få en uppfattning varför just upplösningen 1680x1050 har blandas in i bilden?

Sen till det där med grafikkorts drivrutin vilken drivrutinsversion använder du dig utav idag? Själv tog jag mig friheten att ladda hem en beta drivrutin då den vad jag har läst mig till ger vissa prestanda skjutsar/ fixar till AC3, sitter med 310.61 på W8.

Måste även tillägga att jag gråter inombords efter din jämförelse mellan PC och 360 grafiken, ingen människa på denna jord borde ha rätten att jämföra konsolgrafik med PC. Även om det är en direkt konsolport så vet vi alla innerst inne att ALLT är bättre på PC så är det bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Du har en full HD skärm, men kör som jag förstår det 1680x1050 i Windows sedan AC3 i 1920x1080? Försöker få en uppfattning varför just upplösningen 1680x1050 har blandas in i bilden?

Sen till det där med grafikkorts drivrutin vilken drivrutinsversion använder du dig utav idag? Själv tog jag mig friheten att ladda hem en beta drivrutin då den vad jag har läst mig till ger vissa prestanda skjutsar/ fixar till AC3, sitter med 310.61 på W8.

Måste även tillägga att jag gråter inombords efter din jämförelse mellan PC och 360 grafiken, ingen människa på denna jord borde ha rätten att jämföra konsolgrafik med PC. Även om det är en direkt konsolport så vet vi alla innerst inne att ALLT är bättre på PC så är det bara!

Du har missuppfattat hela kris situationen här..

Jag har en 23tums skärm som är 1920x1080 och jag kör på den upplösningen både Windows och spel lättare sagt, ALLT. Men vad vad jag försöker säga är att de med High/Very High Anti-Aliasing gör så att grafiken ser ut MYCKET suddigt och jaggies överallt. Kollar man på grafiken så tror man att jag kör på mindre upplösning än den nativa alltså 1920x1080.

Exempel. Spela AC3 eller annat spel på en 1920x1080 skärm men välj istället en mindre upplösning så ser du hur äcklig grafiken blir, suddiga kanter och texturer som bilden jag ladda upp förut.

Jag kör med 310.54 BETA drivers

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Avstängd

Tycker du ska ta en kamera och fota eller spela in.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Tycker du ska ta en kamera och fota eller spela in.

Bilden jag la upp bör förklara det? Om man är en gamer bodde man förstå bilden direkt

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Sluta använda TXAA om du använder det, funkar vad jag vet endast med 600-serien.

Kan ha fel dock.

Permalänk
Medlem

Trots att jag ställt in min maxupplösning 1680x1050 så får jag svarta kanter uppe och nere på skärmen. Lyckas inte fylla ut hela, vad kan man göra åt det? Hittar inget i options.

Permalänk
Medlem

Några tips för er som kör SLI med senaste Beta drivers. Gå in i AC3 profilen i nVidia inspector. och ändra SLI kompatabilitets biten till 0. Är för tillfället väldigt bugit, och kan leda till flicker i snön.
För övrigt så funkar annars SLI utan några större beskymmer med 0 bitten.

Sen som nån annan nämnde så tror jag TXAA endast funkar med 600-serien.
För det är inte in i det minsta suddigt på min dator. Om något så tar det bort nästan all jaggis och shimmer, samtidigt som det behåller skärpan.
Folk som säger annorlunda är antingen blinda, eller så är det nått fel på deras drivers..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur fan använder jag TXAA jag använder spelets AA för helvete läs inlägget och sluta skrytta om nått annat :s finns vissa som är tröga efter 10inlägg om problemet

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Hur fan använder jag TXAA jag använder spelets AA för helvete läs inlägget och sluta skrytta om nått annat :s finns vissa som är tröga efter 10inlägg om problemet

TXAA är ju ett val i spelet.